Volkswagen odškodní Američanov, Slovákov nie

Americkí zákazníci nemeckého koncernu sa dočkajú finančného odškodnenia a VW od nich možno spätne vykúpi 500-tisíc automobilov s naftovými motormi, ktoré sú zasiahnuté emisným škandálom.

22.04.2016 12:00
volkswagen, auto, vozidlo Foto:
Volkswagen americkým zákazníkom zrejme ponúkne v emisnej kauze vyplatenie odškodného alebo odkúpenie vozidiel.
debata (37)

Výrobca má však iný prístup k nespokojným zákazníkom v Európe a v Amerike. Na starom kontinente zatiaľ len pripravuje zvolávaciu akciu, ktorá by mala odstrániť sporný softvér ovplyvňujúci činnosť motora počas emisných testov.

Podľa nemeckého denníka Die Welt americká automobilka zaplatí každému americkému zákazníkovi, ktorého auto má nainštalovaný sporný softvér, odškodné vo výške 5-tisíc amerických dolárov. Odškodné je súčasťou dohody o urovnaní emisného škandálu s americkými úradmi.

Okrem toho sa objavujú informácie o tom, že zástupcovia spoločnosti VW sa spolu s americkými predstaviteľmi rámcovo dohodli na spätnom odkupovaní naftových automobilov. Nemecká automobilka by tak mohla od svojich zákazníkov odkúpiť 500-tisíc vozidiel. Informácia o odkúpení vozidiel prichádza po tom, čo sa VW neúspešne snaží v Európe predstaviť riešenie na opravu dotknutých vozidiel. Zvolávacie akcie sa mali začať už v marci tohto roku, ale servisné zásahy zatiaľ meškajú.

Emisný škandál automobilky VW sa prevalil v septembri minulého roku. Nespokojní zákazníci podávajú na automobilku hromadné žaloby. Jedna z prvých hromadných žalôb bola podaná v Austrálii proti miestnej divízii automobilky. V Európe sa k nemeckej hromadnej žalobe pripojilo viac ako 60-tisíc nespokojných zákazníkov.

Riešenie emisnej kauzy nie je jasné a prichádza postupne. Napriek tomu VW pristupuje inak k zákazníkom v USA a v Európe. Nemci americkým majiteľom pôvodne ponúkali platobné karty s hodnotou tisíc dolárov. Odlišný postoj sa nepáči ani právnemu zástupcovi nemeckej žaloby Juliusovi Reiterovi. „Prečo by mali byť nemeckí zákazníci zákazníkmi druhej triedy?“ pýta sa Reiter.

Automobilku zažalovalo aj niekoľko desiatok Slovákov pod vedením právnika Michala Ďurinu. Napriek tomu mnoho majiteľov naftových vozidiel značky VW žalobu nepodalo a navyše sa odmieta aj zúčastniť na prípadných zvolávacích akciách, ktoré majú byť dobrovoľné.

Získať odškodné v súdnom spore v USA je pravdepodobnejšie ako v Európe. Vie to aj samotný Volkswagen, ktorý sa týmto spôsobom chce vyhnúť konfrontáciám pred súdom. Je pritom paradoxné, že práve Američania žiadajú od automobilky odškodné. Americkí motoristi majú vo všeobecnosti vo svojich autách veľké benzínové motory, ktoré v Európe tradíciu nemajú. Výkonné pohonné jednotky pritom nikdy nekládli prílišný dôraz na ekológiu ani na nízku spotrebu paliva.

Emisný škandál automobilky VW sa celosvetovo týka 11 miliónov automobilov. Ak sa automobilka rozhodne vykúpiť časť vozidiel so sporným softvérom, bude musieť rozhodnúť, ako s nimi naloží ďalej. Jednou z možností je ich opätovný predaj v krajinách, kde neplatia také prísne emisné limity ako v USA. Softvér totiž neovplyvňuje bežnú prevádzku automobilu. Aktívny je len počas testov na meranie emisií. Teoreticky môžu autá skončiť aj v Európe, keďže u nás VW autá vykupovať nechce.

© Autorské práva vyhradené

37 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Volkswagen #odškodnenie #emisný škandál