Obchvat Bratislavy podľa SaS netreba. Cez PPP sa im zdá drahý

Obchvat Bratislavy je cez PPP projekt drahý a stál by oveľa menej klasickou cestou, tvrdí SaS.

12.05.2016 16:08
debata (22)

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva ministra dopravy Romana Brecelyho (nominant za Sieť), aby nepodpisoval koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7. Zdôvodňuje to najmä tým, že schválený model financovania výstavby cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa porovnával len s predbežnou hodnotou štátnej expertízy vo výške 1 mld. eur.

„Keby sa urobilo verejné obstarávanie na formu výstavby klasicky, tak by sme sa dostali na výrazne nižšiu cenu,“ informoval vo štvrtok poslanec a tímlíder liberálov pre dopravu Miroslav Ivan. Ministerstvo financií pred časom potvrdilo, že pri použití tohto modelu by výstavba bola lacnejšia o 66 mil. eur.

Druhým dôvodom, prečo by nemal minister dopravy zmluvu uzavrieť, je podľa Ivana to, že nebola dostatočne preukázaná nutnosť obchvatu na D4 ako jediného riešenia dopravnej situácie v Bratislave.

„Existujú ďalšie možnosti, to znamená komunikovať s Bratislavským krajom a Bratislavou ako mestom o riešení hromadnej dopravy. Bratislavský kraj má schválený územný plán a v tomto pláne má tzv. malý okruh, ktorý začína na Galvaniho a ide tunelom do Lamača,“ povedal Ivan. Sú tiež podľa neho iné technické možnosti na zvýšenie kapacity preťaženého Prístavného mosta na úseku D1, po ktorom prechádza denne približne stotisíc áut. Úsek R7 a ďalší alternatívny most cez Dunaj považuje SaS za nevyhnutné a potrebné.

Príčinou dopravných problémov v Bratislave a okolí je podľa Ivana nerovnomerné rozdelenie ekonomiky Slovenska a dochádzanie množstva ľudí do hlavného mesta. „Keby v minulosti ministerstvo dopravy, alebo iné ministerstvá lepšie strategicky plánovali rozvoj Slovenska, nemuseli by sme takýto problém mať,“ tvrdí Ivan.

Minister dopravy po rokovaní vlády v stredu vyslovil pripravenosť podpísať zmluvu pre D4 a R7 čo najskôr, vláda mu na to dala čas do 18. mája. Pri posudzovaní projektu podľa ministra nenašli žiadne závažné pochybenia, ktoré by bránili podpisu zmluvy. „Keby projekt nebol uskutočniteľný, alebo keby som našiel závažné chyby, určite by som ho nepodporil, resp. by som ho zastavil,“ ubezpečil Brecely. Celková cena projektu vo výške 1,9 mld. eur, ktorú štát za tridsať rokov postupne splatí koncesionárovi, je podľa neho úplne primeraná. „Je to zmysluplný projekt, Bratislava ten projekt potrebuje,“ tvrdí minister. Očakáva, že po otvorení D4 sa výraznejšie zníži počet áut na D1 na Prístavnom moste cez Dunaj.

Na otázku, z čoho by sa financovala výstavba obchvatu, keby aj bola výhodnejšia ako forma PPP, Ivan odpovedal, že príjmy štátneho rozpočtu v minulom roku boli navýšené o 700 mil. eur. Pri výstavbe obchvatu zo zdrojov štátu by sa podľa poslanca táto suma mohla rozdeliť na štyri až päť rokov. „Štát by to zvládol a nemuseli by sme tridsať rokov splácať navýšenú sumu,“ tvrdí zástupca liberálov.

Vláda v stredu opäť súhlasila s uzavretím koncesnej zmluvy pre projekt D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov. Tentoraz schválila aj zmeny na obmedzenie účasti tzv. schránkových firiem pri realizácii projektu a posunutie termínov na dodanie vysporiadaných pozemkov a právoplatných stavebných povolení.

„Štát tým priznal, že už teraz zlyháva a nezvláda termíny,“ zareagoval Ivan. Zo súčasného registra konečných užívateľov výhod sa podľa poslanca nedajú zistiť skutoční majitelia ani ich podiel vo firmách, ktoré získali verejné zákazky. „Dali doložku k zmluve (o schránkových firmách), ktorá neplní svoju úlohu naozaj odhaliť konečných užívateľov výhod,“ upozornil Ivan. Súčasná vláda sa zaviazala pripraviť nový, účinnejší protischránkový zákon so zameraním na všetky oblasti verejných financií.

V súťaži o koncesiu na D4 a R7 zvíťazilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Konzorcium navrhlo ročnú splátku 56,72 mil. eur oproti pôvodne odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur. Výstavba úsekov D4 a R7 by mala trvať štyri a pol roka.

22 debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Bratislavy #SASKA