NDS vykúpila 87 percent pozemkov pre úseky D4 a R7

20.05.2016 16:23

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) doteraz vykúpila približne 87 percent pozemkov pre výstavbu južného vonkajšieho obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta po Holice pred Dunajskou Stredou.

„Na R7 je to prakticky sto percent, takže tá sa môže stavať vlastne už teraz,“ informoval v piatok zastupujúci riaditeľ NDS Róbert Auxt. Na výkup pozemkov diaľničiari už vynaložili približne 170 miliónov eur.

„Táto suma sa zvýši cez 220 miliónov eur. NDS momentálne dostala od ministerstva dopravy sto miliónov eur na výkup pozemkov. Základné imanie spoločnosti sa zvýši o túto sumu,“ priblížil Auxt.

Zvyšné pozemky majú byť odovzdané koncesionárovi PPP projektu v nových termínoch do konca septembra a chýbajúce stavebné povolenia vydané do konca novembra, resp. decembra tohto roka.

„Sú tam zložité úseky, kde musí prebehnúť aj vyvlastnenie. Sú tam aj nejaké environmentálne dopady. Po vyriešení všetkých týchto záležitostí sú tieto termíny realistické a bude sa môcť pokračovať napríklad stavbou telesa mosta,“ uviedol Auxt.

Termíny pre odovzdanie pozemkov sa posunuli o dva mesiace a pre stavebné povolenia o dva až štyri mesiace. V prípade nedodržania pôvodných termínov, ktoré neboli reálne, hrozila štátu značná sankcia za nedodržanie záväzku voči koncesionárskej spoločnosti Zero Bypass.

PPP projekt pre úseky D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov bude mať podľa riaditeľa NDS významný vplyv na rozvoj bratislavského regiónu. „Z finančného hľadiska investície do infraštruktúry majú najvyšší fiškálny multiplikátor, čiže automaticky tie peniaze sa začnú otáčať v ekonomike. Tieto nové investície vyvolávajú sekundárne investície, napríklad do obchodov, motorestov, hotelov. Sú to dodatočné investície, ktoré zvýšia aj príjmy do štátneho rozpočtu,“ očakáva Auxt. Diaľničný obchvat hlavného mesta podľa šéfa NDS zároveň zlepší situáciu s tranzitnou dopravou. „Ten je aj v tzv. kostrovej (transeurópskej) sieti TEN-T. Je to priorita aj Európskej únie. Najväčší úspech je asi to, že financovanie projektu je najlacnejšie, aké momentálne vieme dostať,“ dodal pre agentúru SITA Auxt. Súvisí to so zapojením Európskej investičnej banky, ale aj so vstupom Európskej banky pre obnovu a rozvoj do financovania projektu D4 a R7.

Zmenami v koncesnej zmluve pre obchvat Bratislavy na D4 a rýchlostnú cestu R7, ktoré vykonala komisia zriadená ministrom dopravy Romanom Brecelym, ušetrí štát milióny eur. Informovala o tom následne NDS v súvislosti s podpisom koncesnej zmluvy v piatok. "Ide o unikátny projekt financovania, na Slovensku sa takto ešte diaľnice nestavali. Okrem zdrojov súkromného sektora sa nám podarilo do projektu zahrnúť eurofondy a aj peniaze Európskej investičnej banky. Pre Slovensko to znamená nižšie úroky, a tým pádom úspory pre štát v miliónoch eur,“ uviedol Auxt, ktorý komisiu viedol.

Nižšiu platbu za dostupnosť prinesie aj pokles swapovej krivky od začiatku roka po podpis zmluvy s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra. Keďže krivka klesla, pri zafixovaní platieb sa dosiahnu lepšie podmienky, ako sa pôvodne plánovalo, čo bude znamenať nižšiu platbu za dostupnosť. „Cena projektu PPP pre obchvat Bratislavy sa znížila z odhadovaných 4,3 miliardy eur na sumu vo výške 1,874 miliardy eur, čo predstavuje pokles o viac než 54 percent. Súčasná hodnota týchto platieb, čo je v podstate ich vyjadrenie v terajších cenách, ak by sme to napríklad mali všetko zaplatiť dnes, je vo výške 0,998 miliardy eur. Štúdia uskutočniteľnosti pritom počítala so súčasnou hodnotou vo výške 1,728 miliardy eur, čo je o viac než 42 percent menej oproti realite,“ zdôraznil Auxt.

Za ďalšie veľké plus považuje zastupujúci riaditeľ NDS zvýšenú kontrolu celého projektu. „Tým, že sme do projektu dokázali dostať aj európske peniaze, zvýši sa kontrola, pretože sa do nej zapoja aj európske orgány,“ priblížil Auxt.

Upozornil, že sa sústredili aj na ochranu subdodávateľov. Zmeny v zmluve by tak mali zabrániť podobným prípadom, ako bola napríklad kauza Váhostav. Do koncesnej zmluvy sa preto doplnila klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu. Dodávateľmi konzorcia pri výstavbe diaľnice by pri plneniach nad 15 miliónov eur nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou. Pri údržbe D4 a R7 je hranica nastavená na 1,5 milióna eur.

#R7 #NDS #D4 #obchvat Bratislavy
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku