Obchvat je pre bratislavský región nevyhnutný, tvrdí Frešo

Výstavba diaľničného obchvatu Bratislavy je pre bratislavský región a Slovensko nevyhnutnosťou. Myslí si to predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo (SDKÚ-DS) v súvislosti s piatkovým podpisom koncesnej zmluvy pre PPP projekt na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov.

20.05.2016 17:03
debata (5)

„Keď sa pozriete spätne do akejkoľvek štúdie, to znamená do územného generelu, či Bratislavy, bratislavskej župy alebo do národných programov, nenájdete alternatívu k D4. R7 mala rôzne alternatívy a nakoniec sa rozhodlo pre túto jednu alternatívu, ale D4 nemala absolútne žiadnu alternatívu,“ uviedol Frešo.

„Nenájdete ani dopravných inžinierov, ktorí by hovorili, že sa dá problematika vyriešiť inak ako týmto obchvatom. A nie že ich nenájdete tento rok alebo minulý rok. Nenájdete ich za uplynulých dvadsať rokov,“ tvrdí bratislavský župan. Frešo sa spolu s primátorom Bratislavy Ivom Nesrovnalom a starostami dotknutých obcí zúčastnil na podpise koncesnej zmluvy v Šamoríne.

Obchvat Bratislavy je podľa bratislavského župana zakreslený vo všetkých mapách ako výrazný spôsob uľahčenia dopravy v Bratislave a celom regióne.

„O tom, že takýto obchvat pomôže doprave v Bratislave, v Bratislavskom kraji, nie je žiadna pochybnosť medzi odborníkmi. Výrazne to pomôže aj exportu Slovenska smerom na západné trhy, lebo drvivá väčšina exportu ide cez Bratislavu,“ je presvedčený Frešo. Projekt obchvatu hlavného mesta na D4 bude podľa neho kompletný, keď sa postaví aj severná časť, vrátane tunela popod Malé Karpaty, s napojením na závod Volkswagenu a na rakúsku rýchlostnú cestu S8. "To znamená, že sa uzavrie celý okruh,“ zdôraznil Frešo. Dodal, že až potom bude Bratislava poriadnym aj exportným mestom

Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) podpis koncesnej zmluvy pre D4 a R7 kritizovala. Zdôvodnila to tým, že neboli preverené všetky možnosti ako riešiť zlú dopravnú situáciu v hlavnom meste. „Kriticky hodnotíme aj to, že do porovnávania výhodnosti financovania obchvatu nebola zobraná do úvahy možnosť výstavby financovania zo štátneho rozpočtu na základe ceny generovanej z verejného obstarávania. Sme presvedčení, a minulosť to dokazuje, že sme mohli ušetriť obrovské množstvo finančných prostriedkov, ktoré budú chýbať pri výstavbe infraštruktúry v iných regiónoch Slovenska,“ zareagoval poslanec a tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan.

Liberáli nie sú proti obchvatu ako takému. Za veľmi dôležitú považujú výstavbu R7 a časti D4, konkrétne premostenie Dunaja. Nový most bude alternatívnou trasou v prípade technických problémov na Prístavnom moste, ktorý je najkritickejším bodom na Slovensku.

„O ostatných častiach D4 však naďalej prechovávame pochybnosť, kým nie sú zvážené iné možnosti riešenia dopravy v Bratislave a varianty budúceho trasovania tranzitu popod Karpaty. Termíny výkupov pozemkov a stavebných povolení na jednotlivé úseky zakomponované v koncesnej zmluve umožňovali verejné obstarávanie na klasickú formu výstavby bez toho, aby došlo k neskoršiemu dokončeniu výstavby v porovnaní s modelom PPP,“ uviedol Ivan. Tie najdôležitejšie a najkomplikovanejšie úseky sa podľa neho budú totiž stavať nakoniec.

SaS nedávno vyzývala ministra dopravy, aby koncesnú zmluvu nepodpisoval. Po podpise zmluvy bude strana veľmi pozorne sledovať všetky kroky vedenia ministerstva dopravy k naplneniu obsahu zmluvy. Najmä so zreteľom na výdavky, ktoré môžu vzniknúť nad rámec zmluvy v čase výstavby. „Či už to bude dodržanie záväzných termínov na výkup pozemkov, alebo vydania stavebných povolení. Rovnako tak iné potenciálne kompenzačné riziká, ako napríklad kontaminácia pôdy v oblasti podniku Slovnaft. Budeme sledovať, ako sa napĺňajú míľniky výstavby s cieľom dokončenia a kolaudácie celej stavby v novembri 2020,“ dodal Ivan. Práve termín dokončenia v roku 2020 bol hlavným argumentom pre použitie tohto modelu financovania.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #diaľnice #D4 #obchvat Bratislavy