Francúzi šikanujú slovenských kamionistov

Tovary dovezené v kamiónoch z Francúzska sa môžu predražiť. Slovenskí dopravcovia bijú na poplach proti zákonu o minimálnej mzde, ktorý od prvého júla vo Francúzsku vstúpi do platnosti.

01.06.2016 15:00
protest dopravcov, Česmad Foto: ,
Združenie cestných dopravcov Česmad včera protestovalo pred francúzskym veľvyslanectvom v Bratislave a taktiež pred Zastúpením Európskej komisie na Slovensku.
debata (38)

Vodičom by mal priniesť viac peňazí, ale firmy budú musieť navyše platiť jedného zamestnanca priamo v danej krajine. Združenie cestných dopravcov Česmad včera protestovalo pred francúzskym veľvyslanectvom v Bratislave a taktiež pred Zastúpením Európskej komisie na Slovensku.

Podľa francúzskeho zákona by dopravcovia, ktorí vezú tovar z krajiny alebo do nej, mali platiť svojim vodičom minimálnu mzdu vo výške 9 eur za hodinu. Na Slovensku sa priemerná hrubá hodinová mzda vodiča kamióna bez diét pohybuje medzi 4 až 6 eurami. „Okrem toho však z tohto zákona vyplýva zahraničnému dopravcovi aj množstvo iných sociálnych pravidiel či povinnosť určiť si vo Francúzsku zástupcu pre styk s kontrolnými orgánmi,“ uvádza vo svojom vyhlásení Česmad. To znamená, že dopravcovia by museli platiť nového zamestnanca práve vo Francúzsku, čo by pre menšie spoločnosti bolo likvidačné.

Zákon sa nepáči ani Európskej komisii, ktorá proti Francúzsku už začala právne konanie. Slovenských dopravcov podporila aj slovenská vláda. „Rozumieme postoju dopravcov, keďže uvedené kroky Francúzska sú snahou obmedziť činnosti dopravcov a svoju konkurenciu zo stredovýchodnej a východnej Európy,“ reagovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Okrem platu budeme musieť spĺňať vysoké množstvo byrokratických opatrení.
Pavol Jančovič, prezident Česmadu

„Okrem platu budeme musieť spĺňať vysoké množstvo byrokratických opatrení vrátane ustanoveného človeka na území Francúzska, ktorý bude spravovať všetky naše dokumenty, informácie o pracovnej zmluve, hrubej mzde, kolektívnych zmluvách a podobne,“ povedal prezident Česmadu Pavol Jančovič. Včera prebiehal rovnaký protest v desiatich krajinách Európskej únie. Nový zákon sa nepáči dopravcom v Portugalsku, Španielsku, Bulharsku, Českej republike, Estónsku, Litve, Maďarsku, Rumunsku a v Poľsku. Česmad namieta, že takýto zákon ohrozuje jednotný európsky trh.

Podobný zákon platí aj v Nemecku od minulého roka, ktorý má vodičom smerujúcim s tovarom do alebo z Nemecka zabezpečiť hodinovú mzdu vo výške 8,5 eura. Vodiči však často túto sumu dostávajú len na papieri pre prípad, že by ich kontrolovali nemeckí policajti.

Generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich dodal, že slovenskí vodiči dnes dostávajú okolo 700 eur v hrubom, k čomu sa pripočítavajú diéty. „Neviem povedať, koľko dostane vodič za hodinu. Sú to zamestnanecké podmienky jednotlivých spoločností. Viem, že za mesiac niektorí vodiči aj s diétami zarábajú okolo 2-tisíc eur,“ dodal Reich.

Hlavu v smútku z daného zákona majú najmä majitelia malých dopravných spoločností. „Pre nás ako malú firmu je tento zákon deštruktívny,“ povedala Jana Ardonová, majiteľka nitrianskej spoločnosti Janard. Podľa jej slov nie je problémom minimálna mzda, ale nutnosť mať zástupcu firmy vo Francúzsku. „Nevieme, na koho sa máme obrátiť. Ide zase o ďalšie výdavky, ktoré majú platiť len dopravcovia. Doteraz francúzska vláda nedala žiadne formuláre, ktoré máme vypísať. Všetko chcú len vo francúzštine. Takže nečinní sú aj oni,“ dodáva Ardonová. Zároveň však dodáva, že dopravcovia ešte nevedia, koľko ich dané zmeny pri doprave do a z Francúzska budú stáť.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #Česmad #zákon o minimálnej mzde #dopravcovia