Ďalšiu emisnú kauzu majú na krku kamióny

Najvýznamnejší výrobcovia nákladných automobilov sú podozriví z vytvorenia kartelu, ktorý brzdil zavádzanie nových technológií na znižovanie emisií. Výrobcom hrozí rekordná pokuta. Škandál prichádza po tom, čo do emisnej kauzy vlani spadol nemecký Volkswagen.

02.06.2016 12:00
kamióny, emisie Foto: ,
Výrobcovia kamiónov mali robiť kroky proti znižovaniu emisií. Hrozí im rekordná pokuta.
debata (10)

Po Európe sa mnoho tovarov presúva prostredníctvom kamiónov, ktoré postupne nahradili prepravu tovaru po koľajniciach. Emisné normy však neplatia len pre osobné automobily, ale aj pre tie nákladné. Európska komisia aktuálne vedie vyšetrovanie proti značkám Daimler, Volvo, Renault, DAF, Iveco, MAN a Scania. Ide o výrobcov, ktorí majú takmer úplnú kontrolu nad produkciou nákladných automobilov. Podľa denníka Financial Times by pokuta od protimonopolného odboru Európskej komisie mohla presiahnuť výšku 1,4 miliardy eur, ktorá bola doteraz najvyššou uloženou pokutou. Európska komisia ju uložila za kartel na trhu katódových trubíc pre televízory. V minulom roku bola uložená pokuta vo výške 953 miliónov eur pre výrobcov ložísk pre automobily.

Európska komisia na vyšetrovanie upozornila výrobcov už v roku 2014. Výrobcovia nákladných automobilov sú podozriví z uzatvárania nelegálnych cenových dohôd v období od roku 1997 do roku 2011. Zároveň výrobcovia oneskorene zavádzali nové technológie na znižovanie produkcie emisií, ktoré by predražovali náklady na výrobu jedného nákladného ťahača.

Podľa Financial Times štyri spoločnosti už vyčlenili na zaplatenie pokuty celkovo 2,6 miliardy dolárov. Najväčšiu sumu má pripravenú holandská spoločnosť DAF, ktorá bokom odložila 954 miliónov dolárov. Daimler vyčlenil 672 miliónov, Iveco 500 miliónov a Volvo 444 miliónov dolárov. Podľa pravidiel Európskej únie môžu výrobcovia dostať pokutu až do výšky 10 percent celosvetových tržieb.

Nákladné automobily predávané na území Európskej únie, rovnako ako osobné, musia spĺňať emisné limity. V súčasnosti je v platnosti norma Euro VI, pričom číslo normy v prípade osobných automobilov sa označuje arabskými číslicami. Spotreba nákladných vozidiel, s ktorou úzko súvisí produkcia emisií, je však omnoho vyššia ako v prípade osobných áut. Kým bežný automobil nižšej strednej triedy na 100 kilometrov spotrebuje okolo šesť litrov paliva, spotreba moderných naložených nákladných automobilov presahuje 20 litrov na 100 kilometrov.

Všetky registrované nákladné autá od januára 2014 musia plniť práve najprísnejšiu normu Euro VI. Nákladné automobily, podobne ako osobné, musia byť vybavené filtrom pevných častíc, katalyzátorom, pridávaním močoviny do výfukového systému a ďalšími prvkami. Vo všeobecnosti platí, že nové technológie na zníženie emisií predražujú výrobu automobilov. Kvôli tomu producenti pravdepodobne uzatvárali dohody, podľa ktorých nasadzovanie nových technológií odďaľovali.

V rokoch 1997 až 2011, keď malo k dohodám dochádzať, sa v platnosti vystriedali normy Euro¤II až Euro V. Emisné škandály automobiliek sú sprevádzané aj poklesom ceny akcií. Výrobcovia nákladných automobilov sú väčšinou súčasťou iných koncernov, a teda samostatne sa s ich akciami neobchoduje. Výnimkou v tomto prípade je MAN, ktorého akcie v súvislosti s hroziacou pokutou oslabli len o pol percenta.

Spoločnosť Scania však vlastní koncern VW, ktorý ako prvý zasiahol emisný škandál ešte v septembri minulého roka. Od pondelka tohto týždňa do stredy oslabli akcie koncernu VW o 3,9 percenta. V prípade, že by sa na pokutu od Európskej komisie skladala aj Scania, nemecký koncern by mohol prísť o ďalšie finančné prostriedky.

Zatiaľ najväčší emisný škandál nemeckého VW znamenal pre firmu stratu hodnoty akcií až do výšky 40 percent, hrozbu miliardových pokút a súdne spory z celého sveta. VW do svojich automobilov s naftovým štvorvalcom s označením EA 189 planiacim normu Euro 5 pridával softvér, ktorý umožňoval plnenie emisných limitov. V čase testovania motora na emisie riadiaca jednotka prepla pohonnú jednotku do režimu, v ktorom produkovala menej škodlivín.

Následne sa do podozrenia z manipulovania s emisnými testami dostali aj značky ako Mercedes, Renault alebo Fiat. Problémy výrobcov však rozpútali diskusiu o emisných normách, ktoré výrobcovia bez obchádzania nie sú schopní splniť. Európska komisia navyše pristúpila k dočasnému uvoľneniu limitov. Výrobcovia osobných áut môžu v najbližších rokoch prekračovať limity normy Euro 6 až o 110 percent.

Najväčší podiel na znečisťovaní ovzdušia v rámci dopravy však má lodná a letecká doprava. Ak by malo dôjsť k regulácii emisií daných druhov dopravy, muselo by dôjsť k zjednoteniu politík jednotlivých krajín a kontinentov. V súčasnosti sa pozornosť Európskej únie sústreďuje práve na automobilovú dopravu.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #nákladné autá #emisný škandál #emisie áut