Aktivisti chcú križovatku Triblavina riešiť aj cez prokuratúru

20.06.2016 13:44

Zástupcovia petičného výboru za dostavbu križovatky Triblavina podľa platného stavebného povolenia z roku 2013 sa v pondelok obrátili na Krajskú prokuratúru Bratislava.

V prvom podaní žiadajú prokurátora preskúmať zákonnosť postupu pri vydávaní stanoviska, vrátane jeho súladu, k dokumentácii na stavebné povolenie na stavbu diaľnice D1 Bratislava – Senec zo 16. februára tohto roka vydanom Úradom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), odborom dopravy. Ten rozhodol, že zmena stavby križovatky bez plánovaných súbežných obslužných komunikácií je v súlade s územným plánom kraja.

Predseda petičného výboru a starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva na brífingu pred prokuratúrou povedal, že existuje uznesenie Zastupiteľstva BSK z 22. apríla 2016, ktorý ako jediný orgán môže meniť územný plán kraja. „Konštatuje, že predložené riešenie je v rozpore s platným územným plánom BSK, s návrhom nesúhlasí a žiada investora (NDS), aby postupoval v súlade s platným územným plánom,“ uviedol Mrva.

V druhom podaní petičiari žiadajú prokurátora preskúmať zákonnosť stanoviska Okresného úradu Bratislava, odbor výstavby a bytovej politiky, z 8. februára 2016, a to najmä z dôvodu absencie zákonného splnomocnenia na jeho vydanie a z dôvodu priameho rozporu so záväznou časťou územného plánu. „Okresný úrad sa nemá čo vyjadrovať k stavbe diaľnice, stavebným úradom je ministerstvo dopravy,“ upozornil Mrva. „Napadáme ešte aj proces v tom zmysle, že je porušená ústava. Okresný úrad sa môže vyjadrovať iba k veciam, ktoré mu zákon a ústava dovoľuje. Nie nad rámec toho a on to prekračuje,“ dodal.

Petičný výbor žiada výstavbu križovatky Triblavina na základe stavebného povolenia s troma jazdnými pruhmi a dvoma súbežnými kolektormi v každom smere. „Tak, ako je to prospešné firme, ktorá tam má investície, ale aby to bolo na prospech ľudí v regióne Senec, Pezinok a Bratislava. Je to búrlivo sa rozvíjajúci región, ktorý takisto potrebuje diaľnicu s kolektormi, ale aj štvorprúdovú Seneckú cestu, ale tá zatiaľ nemá žiadnu štúdiu ani územné rozhodnutie,“ priblížil Mrva. Pozastavil sa tiež nad tým, že zmluvný zhotoviteľ stavby križovatky Triblavina spoločnosť Porr, s. r. o. ešte vlani v máji dala projektantom príkaz na zmenu stavby pred dokončením. Upozornil, že vysúťažených bolo šesť pruhov a štyri pruhy kolektorov a namiesto nich má byť osem pruhov diaľnice bez kolektorov. „Vyzývame firmu Porr, Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy, aby stavali podľa schváleného stavebného povolenia,“ dodal Mrva.

Petičiari sa domnievajú, že firma Starland so svojím investorským zámerom je stavbou križovatky Triblavina preferovaná pred verejným záujmom obyvateľov regiónu medzi Bratislavou, Pezinkom a Sencom. V súvislosti s pozemkami pri stavbe križovatky v lokalite Sácky majú zároveň podozrenie z trestných činov nezákonného menenia verejných listín a údajov katastra nehnuteľností v Senci.

„Na základe toho boli zámenné zmluvy vložené do katastra a vznikol absolútne protiprávny stav. Je to napadnuté na prokuratúre, čaká sa na rozhodnutie prokurátora v tejto veci,“ povedal Igor Dunajský, majiteľ záhradky v lokalite Sácky.

„Boli pozamieňané pozemky, kde sa zamieňala orná pôda s ostatnými plochami bez toho, aby bola vyňatá z pôdneho fondu, čiže chýbajú rozhodnutia o vyňatí. Všetko nasvedčuje tomu, že pochybilo niekoľko štátnych a samosprávnych orgánov, najmä katastrálny odbor Okresného úradu Senec, ktorý dopustil, aby do katastra boli tieto zámeny zapísané,“ uviedol Dunajský.

V lokalite Triblavina podľa neho boli v roku 2010 vykonané pozemkové úpravy v súlade s územným plánom obce Bernolákovo. Na základe týchto pozemkových úprav vznikla cestná sieť, ktorá mala obslúžiť nové rozvojové územia a napojiť existujúce. „Zámenou pozemkov všetci noví investori alebo existujúci obyvatelia stratili prístupy k svojim nehnuteľnostiam, ktoré sa majú ešte dobudovať v zmysle územného plánu. Nasvedčuje to tomu, že cesty a výjazd z Triblaviny majú viesť iba do jediného logistického parku a všetci ostatní zostanú bez prístupu na diaľnicu,“ upozornil Dunajský. „Nasvedčuje to tomu, že križovatka sa stavia za štátne peniaze a má slúžiť jednému súkromnému developerovi, tak zrejme tu niečo v poriadku nebude,“ dodal.

NDS sľúbila do konca mája pripraviť optimálne riešenie stavby križovatky Triblavina, ale verejnosti ho doteraz nepredstavila. „Národná diaľničná spoločnosť finišuje s návrhom definitívneho riešenia križovatky Triblavina a podľa potreby rokuje so všetkými zainteresovanými stranami. Samotný návrh by sme verejnosti radi predstavili v najbližších týždňoch,“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt nedávno informoval, že navrhli varianty výstavby križovatky Triblavina na úseku D1. Ich súčasťou by mala byť aj možnosť dobudovania pôvodne plánovaných obslužných komunikácií, tzv. kolektorov po oboch stranách diaľnice. „NDS si svoju úlohu splnila a momentálne je to aj na rozhodnutí ministerstva dopravy. Bude to v súlade so všetkou dokumentáciou a územným plánom. Snažíme sa nájsť optimálny model medzi tým, aby sme zaručili plynulosť premávky, bezpečnosť, ale taktiež obslužnosť daného územia,“ povedal Auxt pre agentúru SITA. Prístup na diaľnicu by podľa Auxta malo mať čo najviac ľudí z okolitého regiónu. „Ministerstvo dopravy si preštuduje všetky návrhy k tejto problematike a následne k nim zaujme stanovisko, ktoré budeme v spolupráci s NDS komunikovať aj smerom k verejnosti a dotknutým občanom,“ potvrdila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

#diaľnice #Triblavina
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
33,9
Srdce farebné gerbery

Srdce farebné gerbery

23,99
Amore biele ľalie

Amore biele ľalie

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk