Doprastav prevzal stavenisko obchvatu Prešova

Slovenská správa ciest (SSC) odovzdala vo štvrtok v Prešove stavenisko stavby I/68 Prešov odb. Škultétyho - ZVL spoločnosti Doprastav, a.s. Tá ho má dokončiť v priebehu nasledujúcich deviatich mesiacov. Obchvat s napojením na diaľnicu do Košíc má zjednodušiť prejazd mestom v smere Košice – Poprad. Jeho výstavba mala už viacero termínov dokončenia, no zatiaľ nie je urobená ani polovica potrebných prác.

23.06.2016 15:40
debata (1)

„Chápem, že táto stavba mala veľmi komplikovaný život, ale taký je už osud takýchto líniových stavieb. Verím, že ako to bolo vysúťažené a Úrad pre verejné obstarávanie dal svoje požehnanie, tak to Doprastav podľa kontraktu za 275 dní zrealizuje,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely, ktorý sa odovzdania staveniska zúčastnil. Dodal však, že je potrebné do úvahy brať aj poveternostné podmienky. Pracovať sa ale má aj v zime.

Slovenská správa ciest má za dostavbu obchvatu Prešova zaplatiť takmer 26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (31,17 mil. eur vrátane dane). Predpokladaná hodnota bola 50,72 mil. eur bez dane (60,86 mil. eur s daňou). Cestári vybrali zhotoviteľa prác cez priame rokovacie konanie. Jeho použitie pri výbere zhotoviteľa z technických príčin predtým odsúhlasil Úrad pre verejné obstarávanie, čo celý proces predĺžilo. „Keď sme spolu s ministerstvom dali súťaž na kontrolu, chceli sme len dokázať transparentnosť daného postupu. Keďže sa to podalo v zimnom čase a nedalo sa tu pracovať, počítali sme, že úrad rozhodne pružnejšie. No trochu sa to omeškalo na úrade,“ vysvetľoval dôvod, prečo sa na stavbe nepracovalo generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.

Cestári pri rokovacom konaní oslovili spoločnosti Doprastav a. s., Eurovia SK, a. s., Inžinierske stavby, a. s., Strabag, s. r. o. a C.M.R. Slovakia, s. r. o. Ponuku predložili traja uchádzači, z ktorých mal Doprastav cenovo najnižší návrh. Generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič potvrdil, že prebratie stavby prebehne v zjednodušenom režime. „Nebudeme do prebratia miešať právnikov, ale všetko smerujeme k ukončeniu stavby. Je to veľmi veľké riziko pre firmu, ale chceme, aby sa to dokončilo čím skôr,“ povedal novinárom. Koľko pracovníkov bude na stavbe pracovať, ešte konkretizovať nevedel. K dispozícii ale sú dva závody s kapacitou 200 ľudí. Ďalších ľudí budú mať aj subdodávatelia.

Práce začínajú zhutňovaním násypov k jednotlivým mostným objektom a výberom subdodávok na oceľový most. Dôležité bude, čo stihnú urobiť do novembra. Nasledujúce tri-štyri mesiace sú totiž kvôli počasiu nevyspytateľné. Rovnako sa nedajú predpokladať ani skryté technické nedostatky už urobených prác. „Keď začneme špekulovať a dávať do toho právnikov, budeme to predlžovať. Začneme s prácami a ak sa niečo také nájde, budeme to s investorom riešiť. Išli sme do toho rizika, ale chceme si tu aj my urobiť nejaké meno a potvrdiť, že sme líder slovenského stavebníctva,“ uviedol Androvič.

Stavbu obchvatu predtým realizovalo združenie firiem Hant BA DS a ANIK, ktoré malo stavbu pôvodne dokončiť v júni a po predĺžení lehoty do októbra minulého roka. Keďže ale na stavbe za necelé tri roky dokončili len 44 percent prác, investor vlani od zmluvy odstúpil. Podľa generálneho riaditeľa SSC Romana Žemberu bola problémom dumpingová cena, kvôli ktorej chcel investor vylúčiť toto združenie zo súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie ho ale vrátil späť medzi kandidátov a s ponukou 24 miliónov eur pri 47-miliónovom odhade ceny vo verejnej súťaži uspel. Cestári teraz stále skúmajú právne možnosti a pripravujú voči spoločnosti právne kroky. „Nie je to ešte dokončené. Rozchádzajú sa názory právnikov v tom, čo je to nedokončenie diela v termíne, a z čoho vypočítať penalizáciu,“ uviedol Žembera. Zároveň informoval, že tentoraz do zmluvy zahrnuli nielen penalizáciu pre zhotoviteľa za neukončenie stavby v termíne, ale aj za meškanie mesačných plnení plánu. „Dodávateľ teda bude tvrdo kontrolovaný a verím tomu, že termín zvládneme,“ dodal.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Prešov #Slovenská správa ciest