Pre Jaguar je lepšie v Nitre zostať

Britský Jaguar Land Rover vybuduje automobilový závod v Nitre aj po referende, ktoré potvrdilo odchod Veľkej Británie z Európskej únie.

25.06.2016 08:00
Jaguar Foto:
Britský Jaguar tvrdí, že aj po brexite počíta s výstavbou závodu pri Nitre. Prílišné oslabenie libry a pád akcií Jaguaru by to mohli zmeniť. Ilustračné foto.
debata (7)

Pre denník Pravda to oficiálne potvrdila automobilka Jaguar Land Rover tesne po ohlásení výsledkov britského referenda. Vplyv na automobilky však brexit mať bude. Prípadný odchod z colnej únie by najviac skomplikoval výrobu v žilinskom závode Kia Motors Slovakia. Športovo úžitkové SUV vozidlo Kia Sportage sa totiž dnes teší veľkej obľube práve u zákazníkov vo Veľkej Británii a zavedenie prípadných ciel môže jeho cenu razantne katapultovať smerom nahor. Podobne aj oslabenie libry zvýši cenu áut dovážaných z únie a zníži dopyt po nich.

„Výsledok referenda nemá žiadny vplyv na naše investičné plány na Slovensku,“ povedala pre denník Pravda hovorkyňa Jaguar Land Rover Lisa Palmerová. Špekulácie o možnom odchode rozprúdila agentúra Reuters. Podľa jej informácií totiž prudký prepad britskej libry môže okresať ročné zisky automobilky až o miliardu libier. Približne rovnaká suma má byť použitá na vybudovanie prvého európskeho závodu automobilky Jaguar Land Rover pri Nitre. „Aj po výsledkoch referenda stále nikto nevie povedať, či príde k zavedeniu ciel medzi Veľkou Britániou a Európskou úniou. Ak sa tak stane, bude pre Jaguar Land Rover výhodné dotiahnuť na Slovensko čo najviac subdodávateľov,“ zhodnotil Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku. Vláda odchod Jaguaru neočakáva. „Výstavba závodu pri Nitre pokračuje podľa harmonogramu. Jaguar na Slovensku zostáva,“ povedal včera minister hospodárstva Peter Žiga (Smer).

Podľa podpísanej investičnej zmluvy môže britská automobilka z postavenia závodu na Slovensku vycúvať v prípade, ak kurz britskej libry bude počas šiestich mesiacov nižší ako euro. To sa zatiaľ neočakáva. V takom prípade by Briti museli investovať v Nitre viac libier a tiež export z Británie by bol pre nich výhodnejší ako teraz. Aj po oznámení výsledkov referenda sa na finančných trhoch menila 1 britská libra za 1,2 až 1,25 eura. Deň pred referendom bol kurz 1,32 eura za libru. Nečakaný odchod Veľkej Británie britskú libru oproti euru oslabil zatiaľ o 5 percent. „Britská libra zostane nejaký čas slabá. V horizonte niekoľkých týždňov však očakávam návrat britskej libry k silnejším hodnotám oproti euru,“ povedal Vladimír Pikora, hlavný ekonóm spoločnosti Next Finance.

Britská automobilka Jaguar Land Rover predá v Európskej únii každý piaty vyrobený automobil. Akcie britskej automobilky vlastní indický automobilový koncern Tata Motors. V reakcii na brexit padli akcie automobilového koncernu na indickej burze až o 12 percent. Po prudkom páde však už v priebehu dňa prišiel rast a v čase uzávierky denníka Pravda akcie Tata Motors boli v prepade „len“ o 7,9 percenta.

„Sme britská firma a Veľká Británia bude aj naďalej naším domovom. Rešpektujeme rozhodnutie ľudí a spolu s ďalšími firmami budeme analyzovať dosah odchodu Veľkej Británie z Európskej únie. Európa je pre nás kľúčovým trhom a na celosvetovom predaji má 20-percentný podiel. Sme preto pripravení aj naďalej dodávať automobily našim európskym zákazníkom,“ uviedla Palmerová. Britský automobilový priemysel bude po brexite podporovať rokovania o bezproblémovom prístupe na jednotný európsky trh. Až čas ukáže, ako v tom budú Briti úspešní, ale nie je v záujme Nemecka ani Francúzska ponechať ostrovanom bezcolný prístup na jednotný trh, lebo v tom prípade by o odchode mohli začať uvažovať aj ďalšie štáty z dnes už 27-člennej Európskej únie. Ak však chce Jaguar autá zo Slovenska vyvážať do EÚ, Nitra je pre automobilku po brexite dobrá voľba.

Na základe pravidiel svetovej obchodnej organizácie môže Európska únia uvaliť 10-percentné clo na každý automobil dovezený z Veľkej Británie a 4-percentné clo na všetky dovezené automobilové komponenty. Ak by Veľká Británia reagovala rovnakými protiopatreniami, nepríjemne to zasiahne slovenský automobilový priemysel. O kórejské automobily vyrobené v žilinskom závode Kia je totiž najväčší záujem práve za kanálom La Manche. Navyše každé siedme auto vyrobené v nemeckých továrňach smeruje práve do Veľkej Británie. Zo stoviek slovenských fabrík zas práve do Nemecka smerujú súčiastky potrebné na výrobu aut exportovaných do Anglicka, Škótska a Walesu.

„Veľká Británia patrí už dlhodobo medzi naše tri najdôležitejšie exportné trhy. Spoločnosť Kia Motors Slovakia v súčasnosti do Veľkej Británie vyváža takmer 15 percent zo svojej celkovej produkcie,“ povedal Jozef Bačé, hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia. Keďže zatiaľ stále nie je jasné, ako sa nastavia nové obchodné vzťahy medzi Európskou úniou a Veľkou Britániou, fabrika nechce špekulovať o možných dosahoch na jej výrobu. V každom prípade zavedenie ciel môže o stovky až tisícky libier zdvihnúť ceny automobilov vyrobených na Slovensku.

Aj najväčší automobilový závod pôsobiaci na Slovensku bratislavský Volkswagen vo veľkom vyváža do Veľkej Británie. „Volkswagen Slovakia vyrába so svojím širokým portfóliom vozidlá pre 148 krajín sveta vrátane Veľkej Británie, ktorá patrí medzi významnejšie trhy. Najväčšími trhmi sú Nemecko, USA a Čína. Podrobné čísla produkcie sú interné údaje, ktoré nezverejňujeme,“ uviedla Lucia Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia. Slovenský závod ako súčasť nemeckého automobilového koncernu rešpektuje výsledok referenda o vystúpení Veľkej Británie z Európskej únie. „Aktuálne je ešte príliš skoro hodnotiť, aký vplyv bude mať toto rozhodnutie na aktivity našej spoločnosti,“ dodala Makayová. Najmenej prípadný brexit zasiahne trnavský závod PSA Peugeot Citroën Slovakia, z ktorého do Veľkej Británie ročne smeruje pár desiatok až stoviek vozidiel. V roku 2015 všetky tri na Slovensku pôsobiace automobilové závody spolu po prvý raz vyrobili viac ako 1 milión automobilov.

Veľké automobilové koncerny dokážu nízke ceny automobilov ponúknuť práve vďaka výrobe v krajinách s lacnejšou pracovnou silou. Generálny riaditeľ PSA Carlos Tavares viackrát v rozhovoroch pre médiá konštatoval, že dlhodobo nie je možné vyrábať malé automobily vo Francúzsku, pretože silná konkurencia tlačí ceny týchto vozidiel pod výrobné náklady francúzskych závodov. Čisté ekonomické kalkulácie spolu s kvalitnou slovenskou výrobou stoja za výrobou nového crossoveru od Citroënu v trnavskom závode PSA. Nový automobil má ambíciu stať sa najpredávanejším vozidlom v segmente B, čo sú malé automobily nižšej triedy a motoristickej verejnosti bude oficiálne predstavený na jesennom autosalóne v Paríži. Tieto výhody ponúka Slovensko aj britskej automobilke Jaguar Land Rover po brexite. „Osobne si myslím, že brexit nebude mať veľký vplyv na slovenský automobilový priemysel,“ uzavrel Sinay. Nižšie výrobné náklady a možnosť vyhnúť sa clám totiž už na Slovensko pritiahli úspešné automobilové závody.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Jaguar Land Rover #Brexit