Obchodné reťazce hľadajú svoju novú tvár

Lidl a Kaufland sa derú čoraz viac do nákupných košíkov Slovákov. A to na úkor iných reťazcov, z ktorých niektoré sa snažia nadviazať na svoju zašlú slávu.

07.07.2016 11:00
obchod, maloobocho, nákup, obchodný reťazec,... Foto:
Maloobchodné reťazce na Slovensku v snahe získať zákazníkov prechádzajú podstatnými zmenami.
debata (2)

Terno, Moja Samoška a Hypernova prechádzajú veľkými zmenami vo výzore, v sortimente, ale aj vo vzťahoch s dodávateľmi. Od úplného dna sa snaží odraziť aj Carrefour, ktorý sa dostal do reštrukturalizácie a prijal nového investora. Tesco po tom, čo vlani ukončilo úvahy o odchode zo Slovenska a Česka, predáva niektoré prevádzky a utŕžené peniaze investuje tam, kde obchod ide najlepšie. Popri tom môže zákazník sledovať pomerne stabilnú pozíciu Billy a obchodov Coop Jednoty.

Britské Tesco vlani ukončilo úvahy o odchode zo Slovenska. Zásadným bolo vlani na jeseň vyjadrenie šéfa spoločnosti Johna Allana, že v strednej Európe „je v tejto chvíli naším zámerom udržať to, čo máme, a vyťažiť z toho maximum“. Za finančný rok 2015/2016 napokon reťazec dosiahol hrubý zisk 162 miliónov libier. Chyby v účtovníctve najmä pri odpisoch majetku v predchádzajúcom období Tesco poslali do straty 6,4 miliardy libier.

Tesco na Slovensku prevádzkuje 157 obchodov. Len v januári tohto roka potvrdila spoločnosť predaj obchodného domu v Žiline. V uplynulých dňoch našlo Tesco kupca pre svoj ďalší obchodný dom v Prešove. „Spoločnosť Tesco Stores SR podpísala so spoločnosťou Multi, ktorá je jedným z európskych lídrov medzi developermi obchodných centier, dohodu o budúcom predaji obchodného domu v Prešove. V tomto štádiu, čiže po podpise dohody, ostáva náš obchodný dom v Prešove naďalej otvorený pre zákazníkov ako dosiaľ,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Katarína Kadašiová.

Ako ďalej pokračovala Kadašiová, britský predajca hľadá možnosti aj v prípade ďalších obchodných domov na Slovensku a v Čechách. Budúcnosť ostatných troch obchodných domov v Bratislave, Košiciach a Nitre bude závisieť aj od potenciálnych investorov a ich zámerov s lokalitami. „Reťazec sa usiluje na malom Slovensku nájsť takú formu predaja, ktorá by investorom prinášala lepšie hospodárske výsledky. Do tohto plánu patrí aj zbavovanie sa obchodných domov, ktoré sa síce nachádzajú na vynikajúcich miestach, no konkurujú im nákupné centrá,“ povedal analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Na Slovensku Tesco čelilo aj miliónovým pokutám od hygienikov, sankcie však Tesco ustálo. Na maloobchodný gigant si údajne brúsil zuby český minister financií a miliardár slovenského pôvodu Andrej Babiš. Do úvahy prichádzal tiež investor blízky finančnej skupine J&T, terajší akcionár siete predajní Terno.

V prípade obchodov Terno došlo začiatkom mája k zmene vlastníckej štruktúry. Po rozhodnutí Protimonopolného úradu sa novým akcionárom stala spoločnosť Terno Real Estate, pod ktorú od prvého júla prejde väčšina predajní Terno, Moja Samoška a Hypernova. Predsedom dozornej rady spoločnosti je podnikateľ Martin Fedor, ktorý bol v minulosti partnerom finančnej skupiny J&T. „Zmena vlastníckej štruktúry spočívala v jednoduchom kapitálovom vstupe. Do predajní vstúpil silnejší a väčší kapitál, ktorého cieľom bolo zlepšiť postavenie predajnej siete na trhu,“ vysvetlil Drahovský.

Obchodná sieť Terno v súčasnosti prevádzkuje 116 maloobchodných predajní. Ide najmä o malé supermarkety sídliskového charakteru, ktoré sú medzi ľuďmi čoraz populárnejšie. Kým bývalé predajne Moja Samoška budú označované ako Terno, väčšie prevádzky v obchodných domoch budú fungovať pod novým názvom Terno plus. Prvú predajňu takéhoto formátu otvorili v polovici júna v Žiline. „Jednotlivé predajne Moja Samoška, Terno a Hypernova prejdú komplexnou zmenou a postupne sa vizuálne zjednotia, aby sa stali atraktívnejšími pre zákazníkov,“ dodala marketingová riaditeľka skupiny Terno Real Estate Anna Buzinkay.

Pokus o reštart zažíva tiež francúzsky obchodný reťazec Carrefour. Kým vlani v októbri zívali regály predajne v bratislavskom Poluse prázdnotou, v súčasnosti sa opäť začínajú plniť. Sieť hypermarketov má do svojich rúk prevziať bývalý finančník skupiny Penta Jozef Špirko. Podnikateľ má úspešný biznis v potravinárskej výrobe, čo znamená, že teoreticky hľadá predajne, v ktorých by mohol ponúkať svoj tovar. Súčasným majiteľom prevádzok je stále firma Retail Value Stores, ktorá sa pre problémy s neplatením dodávateľom ocitla v reštruktura­lizácii. Na nedávnej schôdzi veriteľov sa síce rozhodovalo o stratégii pre najbližšie obdobie, no podľa Drahovského si musíme v otázke ďalšieho osudu Carrefouru minimálne pol roka počkať.

„Toho, kto sa rozhodne reštartovať Carrefour, čaká dlhá etapa skonsolidovania celej predajnej siete. Otázne je, či Carrefour obnoví novému vlastníkovi franchisingovú zmluvu, keďže ľudia začali jeho predajne postupne obchádzať,“ pokračoval Drahovský.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #marketing #obchodné reťazce