Brexit pripomenul šrotovné na autá

V roku 2009 prišla do Európy z USA veľká finančná kríza a zasiahla všetky odvetvia priemyslu. Vlády ratovali, čo sa dalo a najviac sa hovorilo o záchrane výroby automobilov. V Británii v rovnakom roku zaviedli šrotovné, pri ktorom vláda dotovala kúpu vozidla.

11.07.2016 07:00
david cameron, cameron, brexit, Foto:
Závod na výrobu vozidiel Mini je v britskom Cowley neďaleko Oxfordu. Výrobu áut dlhodobo podporuje aj premiér David Cameron, ktorý po referende o brexite sľúbil svoju rezignáciu.
debata (12)

Aj na Slovensku sa zaviedlo šrotovné vo výške 2-tisíc eur, a to vo forme zľavy na kúpu nového vozidla po zošrotovaní starého. Po siedmich rokoch budú možno šrotovné Briti opäť zvažovať. Hlasovanie 23. júna za brexit totiž oslabilo libru oproti euru o 11 percent a v rovnakom rozsahu tak možno zdražejú autá dovážané z EÚ do Británie.

Okrem toho Britániu čaká hospodársky úpadok a auto si nebude môcť dovoliť každý. To by zasiahlo aj britský automobilový priemysel. Tak ako britská centrálna banka zvažuje na podporu libry vynaložiť rezervy v objeme 150 mld. libier, prípadné šrotovné by mohlo byť opatrením, ktoré by dočasne spasilo zase výrobu áut.

Zatiaľ však situácia nie je tak ďaleko a všetko bude závisieť od ďalšieho politického vývoja v krajine. Faktom však je, že predaj áut vo Veľkej Británii sa pre brexit spomalil. Vystúpenie ostrovnej krajiny z európskeho spoločenstva môže sťažiť výrobu automobilkám, ktoré v krajine sú.

Na druhej strane oslabená libra podporí ich export. V Británii vyrábané autá tak môžu byť pri predaji za eurá lacnejšie. Názory na celkový dosah Brexitu na britský automobilový priemysel sa rôznia.

Predaj áut po hlasovaní klesol

Predaj áut sa v júni mierne oslabil. Pokles predajov prišiel v rovnakom mesiaci, keď Briti v referende rozhodli, že chcú opustiť Európsku úniu. Spotrebiteľská neistota v najbližších mesiacoch môže narastať a pokles sa prehlbovať. V júni bolo vo Veľkej Británii zaregistrovaných 255¤766 nových automobilov, čo predstavuje medziročný pokles o 0,8 percenta.

Od začiatku roka pritom predaj automobilov v Británii stúpal. Od januára do júna tohto roka bolo v krajine registrovaných 1,42 milióna nových vozidiel. Krajina tak dosiahla celkový medziročný nárast za dané obdobie na úrovni 3,2 percenta.

Britské Združenie výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) tvrdí, že zatiaľ nie je jasné, či za poklesom registrácií stojí práve brexit. Vyhliadky britského automobilového priestoru sa zhoršili pre neistotu týkajúcu sa nových obchodných pravidiel s členskými krajinami EÚ.

„Výsledkom je, že sektor stojí pred novými výzvami, ako sú neistota, ekonomická nestabilita a nepochybný dosah vo forme nákladov, vplyvu a oslabenia obchodných aktivít,“ povedal šéf SMMT Mike Hawes.

Združenie európskych výrobcov automobilov (ACEA) si však z brexitu zatiaľ ťažkú hlavu nerobí. „V súčasnej dobe neočakávam žiadny dosah brexitu na predaje,“ povedal Erik Jonnaert, generálny tajomník ACEA. Veľká Británia predstavuje pre automobilky jeden z najväčších trhov v Európe.

Každý pokles záujmu o svoje vozidlá budú výrobcovia vnímať citlivo. Nemecké firmy zamestnávajú v Británii takmer 400-tisíc ľudí. Hodnota tohto exportu sa pohybuje okolo úrovne 18 miliárd eur, vďaka čomu patrí Británia medzi najväčšie trhy pre nemecké automobilky.

Britský Aston Martin na brexite zarobí

Napríklad automobilka Citroën si budúcim vývojom vo Veľkej Británii vôbec nie je istá. „V kontexte brexitu je trochu skoro hovoriť o tom, čo sa stane. Veľká Británia je pre nás dôležitý trh. Veľkosťou patrí na tretie miesto.

Veľmi pozorne sledujeme situáciu a rovnako ako iní výrobcovia sledujeme, čo sa stane s cenami a rovnako s predajmi,“ povedala pre Pravdu šéfka francúzskej značky Linda Jacksonová, ktorá pochádza z Veľkej Británie. Zároveň dodáva, že značka musí byť teraz trpezlivá a podporovať svoj tím v ostrovnej krajine.

Brexit sa však nemusí dotknúť len samotných predajov vo Veľkej Británii, ale aj produkcie automobiliek, ktoré v krajine vyrábajú súčiastky, prípadne celé vozidlá. Jednou z najviac postihnutých automobiliek bude nemecké BMW, ktoré však vlastní britské značky Mini a Rolls-Royce.

Okrem toho nemecká prémiová značka dováža do Británie viac vozidiel ako konkurenčný Mercedes a Audi. V krajine taktiež vyrába motory a niektoré súčiastky. Na britský trh celkovo smeruje jedna sedmina vyrobených automobilov v Nemecku.

Na druhej strane niektoré automobilky po brexite očakávajú zlepšenie svojich podmienok. Jednou z nich je britská značka vyrábajúca športové luxusné automobily Aston Martin. Automobilka očakáva, že v krátkodobom horizonte bude pre ňu odchod jej domácej krajiny z Európskej únie prínosom. Až 80 percent produkcie spoločnosti smeruje do zahraničia, pričom oslabujúca sa libra uľahčí jej exportné aktivity.

Pozitíva získané z klesajúcej hodnoty libry však môžu byť neskôr zmazané dovoznými clami, ktoré môžu byť zavedené v členských štátoch Európskej únie. Na území únie totiž Aston Martin ročne predá 15 percent svojej produkcie. Rovnako aj v tomto prípade môže predaje ovplyvniť spotrebiteľská nedôvera vyvolaná zmenami spôsobenými brexitom.

Jaguar v Nitre pokračuje

Predaje luxusných áut však lepšie odolávajú náhlym zmenám v nákupnom správaní spotrebiteľov. Práve výrobcovia prémiových značiek počas krízy zaznamenali najmenšie poklesy predajov. Európska únia môže v rámci pravidiel svetovej obchodnej organizácie uvaliť clo vo výške 10 percent na každý dovezený automobil z Veľkej Británie a 4 percentá na každý dovezený diel. Ak by podobné poplatky zaviedla aj ostrovná krajina, tak napríklad Kia Sportage by len kvôli nim pre Britov zdražela približne o 1 800 libier.

Brexitu sa obávajú aj automobilky pôsobiace na Slovensku. Kórejská Kia vyrábajúca svoje vozidlá v Žiline vyváža až 14 percent svojej produkcie do Veľkej Británie a Ruska. Na Rusko Európska únia uvalila sankcie za zabratie Krymu. Slabý rubeľ navyše predražil dovážané autá pre samotných Rusov.

V prípade poklesu dopytu alebo ťažšieho vývozu aj do ostrovnej krajiny by Kia musela nájsť odbyt v iných krajinách pre svoje vozidlá, prípadne obmedziť výrobu. V minulom roku sa v Žiline vyrobilo 338-tisíc automobilov.

Krátko pred britským referendom sa objavila informácia, podľa ktorej mal koncern Jaguar Land Rover v prípade vystúpenia domovskej krajiny z únie prehodnotiť svoju investíciu pri Nitre. Samotný výrobca automobilov pre Pravdu potvrdil, že v stavbe závodu, ktorý priamo zamestná 2¤800 ľudí, aj napriek výsledku referenda pokračuje.

Automobilky najprv trápil rubeľ, teraz libra

„Sme britská firma a Veľká Británia bude aj naďalej naším domovom. Rešpektujeme rozhodnutie ľudí a spolu s ďalšími firmami budeme analyzovať dosah odchodu Veľkej Británie z Európskej únie. Európa je pre nás kľúčovým trhom a na celosvetovom predaji má 20-percentný podiel. Sme preto pripravení aj naďalej dodávať automobily našim európskym zákazníkom,“ povedala hovorkyňa automobilky Jaguar Land Rover Lisa Palmerová.

Brexit je v posledných rokoch už druhou hrozbou pre európskych automobilových producentov. Európska únia v roku 2014 uvalila sankcie na Rusko pre jeho aktivity na Ukrajine. Rusko však nepristúpilo k úplnému zákazu dovozu áut z únie.

Ak by sa tak stalo, na Slovensku by podľa domácich zamestnávateľov prišlo o prácu 6– až 8-tisíc ľudí. Do Ruska smeruje každý piaty vyrobený automobil v žilinskej Kii a pre bratislavský VW patrí Rusko medzi desiatku najvýznamnejších trhov.

Koncom roka 2014 automobilky General Motors, Audi a Jaguar Land Rover dočasne zastavili dodávky svojim ruským predajcom. Dôvodom bol prudký pokles ruského rubľa. Pre ekonomické problémy sa predaj áut v Rusku v roku 2014 prepadol o 11,6 percenta.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilový priemysel #Brexit