Príjemné leto a turizmus ťahajú spotrebu piva nahor

, 24.07.2016 19:00
pivo, čapovanie
V lete sa viac pije pivo na terasách pohostinstiev, no počas celého roka výrazne prevláda spotreba piva kúpeného v obchodoch. Autor: ,

Leto bez extrémnych horúčav a s väčším množstvom domácich dovolenkárov hrá do karát slovenským pivovarom. A keďže sa hojnejšie objavujú na Slovensku aj turisti z krajín, ktorí na Slovensko zablúdia skôr zriedkavo ako pravidelne, môžu tieto prázdniny prispieť k oživeniu spotreby piva a rôznych miešaných nápojov zložených z piva a ovocných štiav.

Počas leta sa vypije 60 percent z celkovej spotreby piva na Slovensku. V praxi to znamená, že z ročnej spotreby, ktorá sa v posledných rokoch ustálila na úrovni čosi nad 70 litrov piva na obyvateľa, pretečie počas troch-štyroch teplých mesiacov dolu smädným hrdlom vyše 40 litrov piva.

„Ideálnou teplotou, ktorá povzbudzuje chuť ľudí na pivo, je rozpätie medzi 25 až 30 stupňami Celzia. Keď ovzdušie ovládnu vysoké tridsiatky, spotreba piva začína padať,“ vysvetlil zaujímavý vzťah medzi teplotou prostredia a spotrebou piva generálny riaditeľ pivovaru Steiger Vyhne Jaroslav Vysloužil. Tohtoročné leto má doteraz bližšie k optimálnym ako k extrémnym teplotám, čo nahráva vyrovnanému dopytu po pive.

Časy zmenili pivárov

Od roku 2003 na Slovensku klesá spotreba piva. Nie je to preto, že by pivo prestalo Slovákom chutiť, ale nastupujúca generácia spotrebiteľov narodená v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch vedie iný spôsob života, ako praktizovali ich rodičia. Túto zmenu ilustruje aj pokles spotreby piva vypitého vo výčapoch, kde sa, ako upozornila nová prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Jana Shepperdová, vypije už iba 33 percent piva. Celé dve tretiny pripadajú na tzv. balené pivo, teda pivo fľaškové a plechovkové.

Pravda, leto predsa len viac vytiahne ľudí na letné terasy pivární, konzumuje sa pod holým nebom rôznych hudobných festivalov, ktoré sponzorujú práve pivovary. Alebo sa pivo pije doma v záhradách a chalupách, z malých súdkov, pri ktorých sa schádza partia oddychujúcich ľudí.

Predpokladá sa, že počas tohto leta by sa mohlo predať viac piva ako pred rokom. Nahráva tomu fakt, že takmer o celú jednu štvrtinu ľudí viac ako vlani sa chystá prežiť dovolenku nie v cudzine, ale na Slovensku. "Rozvoj turistického ruchu na Slovensku je pre spotrebu piva mimoriadne dôležitý,“ hovorí prezidentka pivovarníckeho zväzu Jana Shepperdová.

Počas leta sa zaujímavo mení spotrebiteľská mapa piva. „Napríklad najväčšie slovenské mesto Bratislava sa vyľudňuje a ani turisti zvonka nedokážu úplne dohnať odlev dovolenkujúcich obyvateľov hlavného mesta,“ myslí si Jaroslav Steiger. Zato sa podľa neho zaľudňuje stredné Slovensko, Vysoké Tatry a termálne kúpaliská, ktoré hravo kompenzujú úbytky spotreby piva v hlavnom meste.

Slovensko by do budúcna mohlo ťažiť z toho, že nielen vo vedomí svojich občanov, ale aj cudzincov je zapísané ako bezpečná, pokojná krajina. "Všimli sme si, že v našich výčapoch sa čoraz častejšie zastavia na pivo hostia z Veľkej Británie, nie mladí, ale skôr starší ľudia, a to je do budúcna dobrá správa. Títo ľudia budú šíriť medzi svojimi známymi skúsenosť, že Slovensko je krajina nielen krásna, ale aj pohostinná, kde sa podáva k chutnému jedlu dobré pivo,“ hovorí Jaroslav Vysloužil.

Oceňuje sa sviežosť a triezvosť

Všimnime si, ktoré z pív sa počas leta najviac predávajú. „Ľudia si najčastejšie kupujú svetlý 10-percentný ležiak, ten tvorí viac ako polovicu spotreby piva na Slovensku,“ potvrdzuje dlhoročný odklon od dvanástky k desiatke Jana Shepperdová. Súčasne však podľa prezidentky pivovarníckeho združenia badať rastúci záujem konzumentov o rôzne pivné špeciality alebo limitované edície pív aj s vyššou stupňovitosťou.

Naďalej pokračuje úspešné ťaženie zmiešaných nápojov vyrábaných na báze piva. "Veľmi úspešný radler segment má v súčasnosti približne desať percentný podiel na celkovom trhu piva a považujeme ho za stabilizovaný,“ hovorí Jana Shepperdová.

Zaujímavým zistením je, že radlery ťahá ich bezalkoholová verzia. Za prvý polrok sa 2016 sa predalo zhruba raz toľko radlerov v porovnaní s vlaňajškom, pričom dopyt sa začal sústreďovať na nealkoholické verzie radlerov.

Celkove sa zvyšuje aj spotreba nealkoholického piva, ktoré sa podľa Shepperdovej stáva súčasťou životného štýlu aktívnych ľudí ako plnohodnotná alternatíva nápoja do práce, k šoférovaniu či pri športovaní. „Nealkoholické pivo či radler už nie je iba náhradkou alkoholického piva, ale cielene vyberaným nápojom. Svedčí to o novom životnom štýle ľudí, o tom, že sa celkove viac zaujímajú o to, čo jedia a pijú,“ uzatvára Jana Shepperdová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#leto #pivo
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku