Najviac cestujúcich pribudlo vlani vo vlakoch

Rast slovenskej ekonomiky pomáha v súčasnosti aj doprave. Zároveň sa menia preferencie cestujúcich spomedzi jednotlivých druhov dopravy. Slováci pri presunoch stále najviac používajú auto, za ním nasleduje autobus až potom vlak. Dopravné zápchy, zdržania a problémy s parkovaním však strpčujú život vodičom a menia preferované spôsoby dopravy.

23.09.2016 15:30
hlavna stanica, listok, predaj, vlakova, vlak Foto: ,
Autobusoví aj vlakoví prepravcovia upozorňujú, že hromadná doprava je lepšia ako auto. Až 70 percent ľudí napriek tomu stále jazdí autom.
debata (3)

Časť ľudí postupne presadá do prostriedkov hromadnej dopravy. Najviac cestujúcich v minulom roku pribudlo vo vlakoch. Napriek tomu, že po zavedení bezplatného cestovného vo vlakoch pre študentov a dôchodcov časť ľudí presadlo z autobusov do vlakov, autobusová doprava tvorí stále najväčšiu časť hromadnej dopravy.

"Za minulý rok Zväz autobusovej dopravy (ZAD) so svojimi 16 členmi previezol 250 miliónov pasažierov. Realizovali sme na cestách 230 miliónov kilometrov a v našej flotile sa nachádza 4 200 autobusov,“ povedal Peter Sádovský, prezident ZAD. V porovnaní s minulým rokom sa počet členov zväzu zvýšil o dvoch. Spolu s ním narástol aj počet prepravených cestujúcich. Tri štvrtiny zo všetkých prepravených cestujúcich boli ľudia cestujúci v rámci prímestskej dopravy. Podľa Sádovského v tomto segmente došlo k miernemu poklesu cestujúcich.

V roku 2014 prepravilo 14 členov ZAD 190 miliónov cestujúcich. "Nevieme toto číslo presne medziročne porovnať. Máme čísla len za našich členov,“ povedal Sádovský. V prepočte na jedného člena došlo k zvýšeniu počtu prepravených cestujúcich v autobusoch. V roku 2014 jeden člen ZAD prepravil priemerne 13,57 milióna cestujúcich, v minulom roku to bolo už 15,63 milióna. Najväčší nárast cestujúcich však v minulom roku zaznamenala vlaková doprava. V minulom roku pritom ZAD informoval, že bezplatné cestovanie vlakom z autobusov bralo približne 3 percentá cestujúcich v prímestskej a 17 percent v diaľkovej doprave. V prímestskej doprave tak mesačne ubudlo približne 395-tisíc cestujúcich a v diaľkovej 185-tisíc.

Štátne vlaky dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v minulom roku prepravili 57,3 milióna cestujúcich. Zaznamenali tak medziročný nárast o 21 percent, ktorý bol najväčší za posledných 20 rokov. Vlakom sa odviezlo o 10 miliónov ľudí viac. Do vlakov však láka najmä bezplatné cestovanie pre študentov a dôchodcov, ktoré zaviedla bývalá vláda od 17. novembra 2014. Januárové zrušenie štátnych IC vlakov podľa Sádovského nemalo vplyv na zvýšenie počtu cestujúcich v autobusoch.

Z celkového počtu prepravených ľudí vo vlakoch sa bezplatne odviezlo až 42,9 percenta cestujúcich. To znamená, že v štátnych rýchlikoch, osobných vlakoch a expresoch štát v minulom roku bezplatne odviezol 24,6 milióna študentov a dôchodcov. Štát pôvodne predpokladal, že zľavy pre študentov a dôchodcov budú stáť 12 miliónov eur. Výpadky tržieb nakoniec dosiahli 14,33 milióna eur.

Autobusoví aj vlakoví prepravcovia upozorňujú,... Foto: Robert Hüttner, Pravda
billboard, auto, autobus, doprava, Autobusoví aj vlakoví prepravcovia upozorňujú, že hromadná doprava je lepšia ako auto. Až 70 percent ľudí napriek tomu stále jazdí autom.

V budúcnosti by študenti mohli mať navyše bezplatné cestovanie po celej Európe. Navrhuje to nemecký europoslanec Manfred Weber z Európskej ľudovej strany, podľa ktorého by každý občan členského štátu Európskej únie mal po dovŕšení 18. roku života dostať zadarmo cestovný lístok Interrail Ticket. Ten mu umožní bezplatné cestovanie po Európe. Ročne v únii dovŕši dospelosť približne 5,4 milióna ľudí. Dané opatrenie by rozpočet spoločenstva stálo ročne 1,5 miliardy eur.

Najviac ľudí však stále využíva dopravu osobným autom. Podľa Mareka Modranského, viceprezidenta celosvetového združenia pre verejnú dopravu (UITP), hromadnú dopravu denne využíva len 30 percent ľudí. Až 70 percent ľudí stále jazdí osobným autom.

Autobusová doprava stále nemá najhoršie obdobie za sebou. "Zatiaľ nie je dôvod, aby sme tvrdili, že trend poklesu sa zastavil. Zrejme bude mierny pokles cestujúcich aj v tomto roku,“ povedal Sádovský. Podľa jeho slov sa pokles cestujúcich môže zastaviť len lepšou ponukou verejnej dopravy s reštrikčnými opatreniami napríklad v parkovacej politike.

Rozvoj autobusovej dopravy podľa Sádovského dopravcovia zaznamenávajú v rámci zvážania zamestnancov väčších firiem do práce. Autobusy si priamo u dopravcov objednávajú samotné firmy. „Denne zvážame zamestnancov z celého Žilinského kraja, najďalej z Liptovského Mikuláša a Trstenej. Na zvoz zamestnancov do alebo z práce v súčasnosti využívame 32 priamych diaľkových klimatizovaných autobusov, ktoré štartujú napríklad aj z Turčianskych Teplíc, Považskej Bystrice, zo Skalitého či z Makova,“ povedal hovorca žilinskej automobilky Kia Jozef Bačé. Žilinská automobilka si objednáva dopravu u troch autodopravcov. "V rámci Žilinského kraja a tiež Považskej Bystrice zabezpečujeme spolu 32 liniek, ktoré na svojich spojoch premávajú pre výrobu (v trojzmennej prevádzke), údržbu (v dvojzmennej prevádzke) a administratívu (v jednozmennej prevádzke),“ dodáva Bačé.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #doprava #auto #cestujúci #autobusová doprava #mestská hromadná doprava