Nemecko je bližšie k plateniu za diaľnice, susedia hovoria o diskriminácii

Európska komisia súhlasí s upraveným plánom na zavedenie mýta pre osobné autá v Nemecku. Oznámila to vo štvrtok eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová po stretnutí s nemeckým ministrom dopravy Alexandrom Dobrindtom.

02.12.2016 07:51
debata (6)

Komisia pôvodný plán kritizovala kvôli diskriminácii zahraničných vodičov. Prisľúbené zmeny však podľa Bulcovej zabezpečujú, že mýto bude v súlade s pravidlami EÚ. Rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried však dohodu Berlína s Bruselom označil za „pochybný kompromis“, ktorý diskrimináciu iba zastiera. Rakúsko pôvodný plán mýta odmietalo, rovnako ako ďalšie susedné krajiny Nemecka, vrátane Českej republiky.

Dohodnutý kompromis naďalej predpokladá, že majiteľom áut registrovaných v Nemecku bude zaplatené mýto úplne kompenzované formou daňovej úľavy. Majitelia áut s veľmi nízkymi emisiami škodlivých plynov však teraz získajú ešte väčšiu úľavu, ako zaplatia na mýtnom. Komisii sa totiž v pôvodnom návrhu nepáčilo, že hodnota kompenzácie mala presne zodpovedať výške mýta. Kompromisný plán zahŕňa aj úpravu krátkodobých sadzieb mýta pre zahraničných vodičov.

Desaťdňový poplatok by sa podľa neho mal v závislosti od objemu motora a veľkosti emisií pohybovať v rozmedzí od 2,5 eura do 20 eur. Doterajší plán počítal s rozmedzím päť až 15 eur, napísala DPA. Brusel predtým kritizoval, že plánované ceny za krátkodobé diaľničné známky sú v niektorých prípadoch neprimerane vysoké.

Podľa Leichtfrieda neprešiel pôvodný plán žiadnou výraznejšou zmenou, diskriminácia zahraničných vodičov je vraj teraz iba „o trochu viac zastrená“. Leichtfried sa chce stretnúť s kolegami z Belgicka, Holandska a Poľska, aby túto záležitosť preskúmal. Minister nevylúčil, že sa Rakúsko po dôkladnejšej analýze situácie obráti na Súdny dvor Európskej únie.

Európska komisia sa kvôli pôvodnému plánu, ktorý vlani schválil nemecký parlament, obrátila na Súdny dvor Európskej únie tento rok v septembri. Akonáhle však nemeckí zákonodarcovia schvália dohodnuté úpravy, komisia súdne konania oficiálne zastaví.

Dobrindt už skôr uviedol, že so zavedením mýta pre osobné autá v Nemecku počíta až po parlamentných voľbách v budúcom roku. Šéf poslaneckého klubu nemeckých Zelených Anton Hofreiter vo štvrtok označil kompromisné riešenie mýta za nezmyselné a vyzval vládu k zastaveniu projektu. „Bude to prvé mýto pre osobné autá na svete, u ktorého hrozí, že bude stáť viac peňazí, než prinesie,“ vyhlásil.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #diaľnice #Mýto