Japonci sú pre Košice investíciou desaťročia

Na východ Slovenska prichádza najväčšia investícia za uplynulú dekádu. Najmenej 1 100 pracovných miest vytvorí v Košiciach japonská Minebea. Dodávateľ pre automobilový priemysel začne stavať závod na budúci rok. Výroba sa spustí o dva roky. Ak sa mu bude dariť, prvotná investícia sa môže zvýšiť zo 60 na 100 miliónov eur a firma zamestná až 2-tisíc ľudí.

05.12.2016 07:00
debata (24)

Východ krajiny doteraz závisel najmä od košických oceliarní, spišskonovoveského Embraca či dodávateľov pre automobilky sústredených v Kechneci. Pozície v IT oblasti ponúka zase v Košiciach T-Systems a IBM.

V prípade japonskej topinvestície východné Slovensko v priamom súboji porazilo Rumunsko, ktoré má lacnejšiu pracovnú silu. "Slovensko nie je síce lacné, ale má lepšie podmienky a najmä kvalifikovanú pracovnú silu,“ povedal včera v Košiciach po spečatení investície Jörg Hoffmann, výkonný riaditeľ spoločnosti Minebea.

Japonci nemajú záujem len o jednoduchú montáž. "Pre nás je dôležité, že japonský investor má záujem rozbehnúť u nás výskum aj vývoj. Z tohto dôvodu sa už kontaktoval s košickou Technickou univerzitou,“ povedal slovenský premiér Robert Fico. Japonci už dnes prevádzkujú 42 výskumných centier v 15 rôznych štátoch.

"Presne takýto typ investície dnes Slovensko potrebuje. Teda výrobu s pridanou hodnotou priťahujúcou vedu aj výskum, umiestnenú v regióne s vyššou nezamestnanosťou. To, že ide o súčasť automobilového priemyslu, ja nevidím ako problém, lebo čím viac takýchto fabrík na Slovensku bude, tým ťažšie od nás odídu pre vzájomné prepojenie výroby,“ zhodnotil ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Továreň japonskej spoločnosti bude stáť neďaleko košického letiska v priemyselnom parku Immopark. „S rozbehnutím výstavby počítame už v apríli budúceho roka a produkcia výrobkov je naplánovaná na rok 2018. V Košiciach sa sústredíme na dva sektory. Výrobu akumulátorov, motorov, ventilátorov a podsvietenia LCD obrazoviek pre automobilový priemysel a výrobu motorov na jednosmerný pohon,“ priblížil Hoffmann.

Nová investícia bude prebiehať vo dvoch fázach. V prvej investuje spoločnosť Minebea 60 miliónov eur do spustenia výroby v roku 2018 a vytvorí 1¤100 pracovných miest. Ak všetko dobre pôjde vo výrobe aj v odbyte, spoločnosť do roku 2022 investuje ďalších 40 miliónov eur a celkovo vytvorí až 2-tisíc pracovných miest. Slovensko sa tak stalo súčasťou masívnych investícií spoločnosti Minebea, ktoré majú v najbližších piatich rokoch zvýšiť obrat firmy zo súčasných 610 miliárd jenov (6,1 miliardy eur) na 1 biliardu jenov (10 miliárd eur).

„Japonský investor prejavil záujem aj o štátnu pomoc, a jej poskytnutím sa budeme zaoberať na zasadnutí vlády. Ak spoločnosť splní všetky zákonom stanovené podmienky, nevidím dôvod, aby sme jej nepomohli,“ uviedol Fico. Príchod Japoncov na Slovensko odštartovalo minulý týždeň podpísané memorandum o porozumení. To priamo v japonskom meste Kairuzawa uzavreli prezident spoločnosti Minebea Yoshihisa Kainuma, slovenský minister hospodárstva Peter Žiga a košický primátor Richard Raši.

Japonská spoločnosť Minebea bola založená 16. júla 1951. Gro podnikania firmy tvorí výroba elektronických a strojárskych súčiastok. Spoločnosť má napríklad 60-percentný podiel na celosvetovom trhu miniatúrnych ložísk. Hlavné výrobné závody spoločnosti sa nachádzajú v Thajsku, Číne, Singapure a Kambodži. Drobný výrobný závod so 150 až 200 zamestnancami má spoločnosť aj na Slovensku a po celom svete aktuálne zamestnáva viac ako 62-tisíc ľudí. Závod vybudovaný v bratislavskej Rači funguje pod názvom NMB-Minebea Slovakia a je orientovaný na výrobu elektromotorčekov pre automobilový a strojársky priemysel.

Veľké investície sú na východe Slovenska ojedinelé pre slabo vybudovanú diaľničnú sieť. Diaľnica medzi Bratislavou a Košicami by podľa posledných sľubov mala byť dokončená v roku 2020, až na úsek Turany – Hubová. Tento termín sa nateraz zdá reálny. V prípade automobilového priemyslu je väčšina dodávateľov sústredená na západnom Slovensku a v okolí Žiliny. Dôvodom je, že sa snažia byť čo najbližšie bratislavskému závodu Volkswagenu, trnavskému PSA Peugeot Citroën, žilinskej Kii a pri meste Nitra budovanému závodu Jaguar Land Rover.

Na východe sú dodávatelia najmä v priemyselnom parku v Kechneci. Spoločnosť GETRAG Ford Transmissions tu už od roku 2007 vyrába prevodovky do automobilov. Štát vtedy príchod nemeckého investora podporil sumou 54,5 milióna eur. Aktuálne v závode GETRAG Ford Transmissions pracuje podľa údajov Štatistického úradu od päťsto do tisíc zamestnancov. Ročné tržby spoločnosti boli v roku 2015 podľa údajov webového portálu Finstat takmer 247 miliónov eur a zisk skončil tesne nad 11 miliónmi eur.

Priemyselný park v obci Kechnec prilákal aj taliansky koncern Magneti Marelli. Závod na výrobu prístrojových dosiek automobilov stál podľa údajov ministerstva hospodárstva 60 miliónov eur a štát ho podporil stimulmi v sume 27,5 milióna eur. V roku 2015 dosiahla spoločnosť tržby vo výške tesne nad 376 miliónov eur a dosiahla stratu mínus 7,4 milióna eur. Podľa údajov Štatistického úradu pre Magneti Marelli pracuje päťsto až tisíc ľudí. Veľké investície priamo v Košiciach pred pár rokmi realizovali veľké spoločnosti T–Systems Slovakia a IBM. Centrá zabezpečujúce administratívne činnosti, účtovníctvo či programovanie nepotrebujú vybudované diaľnice. Napriek tomu musela vláda podporiť ich vznik na východe Slovenska, lebo inak by firmy využili možnosť získania štátnych stimulov v susedných štátoch. Spoločnosť T–Systems Slovakia dostala v roku 2013 od druhej vlády Roberta Fica úľavu na daniach v celkovej výške viac ako 1,4 milióna eur a priamu podporu na vytvorenie stoviek pracovných miest takmer za 3,7 milióna eur. Na vytvorenie 150 pracovných miest čerpá daňovú úľavu vo výške 1,6 milióna eur aj spoločnosť IBM Slovensko.

Slovensko má skúsenosti s japonskými investíciami. Japonská spoločnosť Sony v roku 2010 predala svoj nitriansky závod taiwanskej spoločnosti Foxconn. Výroba v závode vrátane televízorov Sony ostala zachovaná a ľudia o prácu neprišli. Menej šťastia mali ľudia pracujúci v krompašskej fabrike Panasonic. Japonské vedenie sa približne pred dvoma rokmi rozhodlo presunúť celú výrobu do Plzne, a o prácu prišlo približne 600 ľudí.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #investície #Japonsko #Slovensko #Košice #Minebea