Nízke ceny za mlieko znižujú jeho produkciu, tvrdia mliekari

Situácia na trhu s mliekom je na Slovensku aj v rámci takmer celej Európskej únie (EÚ) naďalej problematická.

06.12.2016 11:48
debata (2)

Na nízke ceny za mlieko, ktoré spôsobili zníženie jeho produkcie takmer v celej EÚ upozornili zástupcovia prvovýrobcov a spracovateľov mlieka na stretnutí s ministerkou pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabrielou Matečnou. Informoval o tom Slovenský mliekarenský zväz (SMZ).

Slovenskí farmári podľa zástupcov mliekarov bojujú s najhoršími číslami, keďže produkcia domáceho mlieka bola v porovnaní s decembrom minulého roka nižšia o 7 %, čo je najvyšší pokles v rámci všetkých krajín EÚ. Mliekari preto opätovne poukázali na urgentnú potrebu nastaviť finančnú podporu produkcie mlieka na európsky priemer, ktorý predstavuje 8 centov za kilogram.

"Najväčšiu zložku ceny mlieka platia spracovatelia a tí sú schopní a pripravení platiť aj naďalej trhové ceny. Ak však vláda nenájde prostriedky pre prijatie takých opatrení, ktoré budú na úrovni okolitých krajín, bude práve táto druhá zložka ceny za mlieko rozhodujúca,“ uviedol prezident SMZ Stanislav Voskár. Podľa neho je vyrovnanie obidvoch zložiek príjmu farmára, čiže ceny, ktorú mu zaplatí spracovateľ a celkovej podpory štátu na úroveň okolitých krajín, základným predpokladom na stabilizáciu mliečneho sektora na Slovensku.

Zástupcovia farmárov na stretnutí poukázali aj na nerovnomerné delenie marže, z ktorej najviac ostáva u obchodníkov. Kým výkupná cena mlieka sa podľa SZM pohybuje na úrovni okolo 25 centov za liter, predajná cena je bežne okolo úrovne 50 centov za liter. „Je to jedna z tém, ktorú riešime na európskej úrovni a je aj prioritou nášho predsedníctva v Rade EÚ. Ide o nekalé obchodné praktiky,“ skonštatovala ministerka Matečná.

Stabilizovať situáciu v domácom mliečnom sektore by podľa zástupcov mliekarov pomohlo aj zvýšenie exportných aktivít. Podľa Voskára sú mliekari pripravení spolupracovať na príprave a realizácii exportnej stratégie ako aj na štátnej podpore exportu.

Zástupcovia mliekarov zároveň ministerke Matečnej predstavili vlastnú koncepciu marketingových aktivít, ktoré by mali propagovať slovenské produkty u domácich spotrebiteľov. Pilotný projekt v mliečnom sektore by mal slúžiť ako príklad pre ďalšie agropotravinárske združenia, napríklad pre pekárov, ovocinárov či hydinárov, uzavrel SMZ.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #mlieko