VW presúva ďalšiu výrobu na Slovensko

Volkswagen zruší v Nemecku 23-tisíc pracovných miest, naopak, na Slovensku dá prácu pre ďalších 2-tisíc ľudí. V bratislavskom závode Nemci využívajú lacnú a kvalitnú pracovnú silu, ktorú ešte dopĺňajú robotmi. Väčšina ziskov z predaných áut následne putuje späť do Nemecka. VW potrebuje peniaze nielen na rozvoj, ale aj na odstupné pre tisíce ľudí.

09.12.2016 07:00
Volkswagen, karosáreň Foto: ,
V novej karosárni bratislavského Volkswagenu pripadá na tisíc pracovných miest tisíc robotov.
debata (68)

Tých musí prepustiť nielen v dôsledku emisnej kauzy, ktorej kompenzovanie v USA vyjde nemecký koncern na miliardy dolárov. "K prepúšťaniu ľudí prichádza pre masívne rozbiehanie výroby elektromobilov,“ povedal Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu. Pri výrobe elektromobilov netreba toľko zamestnancov ako v prípade produkcie vozidiel s benzínovým a naftovým motorom.

Aktuálne vyrobí Volkswagen v priebehu jedného roka približne 10 miliónov automobilov so spaľovacími motormi. "Do roku 2025 chceme predať milión elektromobilov ročne a byť svetovým lídrom v oblasti e-mobility,“ načrtol plány šéf značky Volkswagen Herbert Diess. Okrem ohláseného rušenia 23-tisíc pracovných miest má priamo v Nemecku vzniknúť 9-tisíc nových pracovných miest súvisiacich s výrobou elektromobilov. Elektroautá vyrába VW aj na Slovensku. Nemcom sa Slovensko vypláca. Priemerné hrubé platy vo Volkswagene Slovakia sú bez započítania manažmentu na úrovni 1¤795 eur. Tento údaj potvrdila automobilka aj odborári, aj keď mnohým zamestnancom sa zdá zveličený. V Nemecku sú však platy 4-násobne vyššie. Podľa odborov v bratislavskom VW sa po skončení aktuálnych náborov môže počet zamestnancov vyšplhať z minuloročných 10-tisíc až na 12-tisíc ľudí, ktorých doplnia roboty. V novej karosárni pripadá na tisíc pracovných miest tisíc robotov.

Noví ľudia sú prijímaní pre masívne investície súvisiace s rozširovaním výroby a nábehu nových modelov. "Závod sa v posledných rokoch intenzívne rozširuje, vznikajú nová karosáreň a montážna hala pre Porsche a nové logistické centrum, ktoré budú uvedené do prevádzky na konci budúceho roka. V súvislosti s uvedenými investíciami sa bratislavský závod rozrastá aj po personálnej stránke,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. V roku 2017 sa má napríklad dokončiť rozbehnutá výstavba novej karosárne Porsche Cayenne za 500 miliónov eur. Po jej spustení bude po prvý raz v histórii niesť značku made in Slovakia luxusné SUV vozidlo americkej značky. Doteraz sa na Slovensku vyrábali len karosérie Porsche Cayenne a kompletná výroba prebiehala v nemeckom Lipsku.

Slovensko s robotmi produkuje viac

Slovenský priemysel už dnes dokáže vďaka novým technológiám vyrábať výrazne viac s menším počtom zamestnancov. Pred krízou v roku 2008 pracovalo podľa údajov Štatistického úradu v slovenskom priemysle takmer 586-tisíc ľudí a ročné tržby domácich fabrík dosiahli 72,8 miliardy eur. V roku 2015 bolo v slovenskom priemysle zamestnaných 509-tisíc ľudí a ročné tržby boli niečo nad 87 miliárd eur.

Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) môže postupná automatizácia nahradiť až 46,5 percenta pracovných miest v slovenskom priemysle. Ohrozené sú hlavne pracovné miesta operátorov vo výrobe, pomocných robotníkov, skladníkov. "Hospodárske dejiny ukazujú, že inovácie ako parný stroj, elektrina či montážne linky môžu krátkodobo spôsobiť značnú stratu pracovných miest, ktoré však budú v dlhodobom horizonte kompenzované vytvorením nových pracovných miest. Poučenie z minulosti však nemusí platiť v budúcnosti,“ upozorňuje OECD v štúdii pod názvom Práca v digitálnej ekonómii. Podľa štúdie je až päťdesiatpercentná pravdepodobnosť, že umelá inteligencia a digitálne technológie povedú k rušeniu manuálnych pracovných miest.

Podľa štúdie OECD bude automatizácia ohrozovať hlavne ľudí s nižším a so stredným vzdelaním. Konkrétne problémy v podobe masívnejšieho zanikania pracovných miest sa majú začať prejavovať v najbližších 10 až 15 rokoch. Na druhej strane, rastúce bohatstvo ľudstva môže viesť k vytváraniu úplne nových, dnes neznámych profesií. Dobrým príkladom môže byť dnes top žiadaná profesia machatronikov. OECD tiež upozorňuje, že problém zanikajúcich pracovných miest môže byť efektívne vyriešený skrátením pracovného času.

Jaguar nedobehne nemeckú ikonu

Podľa nemeckých priemyselníkov majú roboty postupne zrušiť až tretinu pracovných miest. "Pri ohlásení priemyselnej revolúcie 4.0 nemecké firmy informovali kancelárku Angelu Merkelovú o tom, že postupným nasadzovaním robotov priamo vo výrobe zanikne 36 percent pracovných miest,“ povedal v rozhovore pre denník Pravda Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky. Bratislavský závod Volkswagenu naberaním nových ľudí je v podstate výnimkou potvrdzujúcou pravidlo zanikania pracovných miest nasadzovaním robotov.

Vďaka lacnej a kvalifikovanej pracovnej sile sa totiž Bratislava stala centrom nemeckých investícií. Za posledné štyri roky investuje Volkswagen na Slovensku 1,65 miliardy eur. To je o 250 miliónov eur vyššia suma, ako zaplatí britský Jaguar Land Rover za vybudovanie automobilového závodu pri Nitre. Britská automobilka však vytvorí až 15-tisíc nových pracovných miest, kým Volkswagen napriek masívnym investíciám prijíma výrazne menej ľudí. "Volkswagen Slovakia aktuálne prijíma stovky nových zamestnancov na výrobné aj nevýrobné pozície naprieč celou firmou. Rovnako zostávajú zachované aj súčasné pracovné miesta,“ dodala Makayová.

Na Slovensku roboty nahrádzajú robotníkov napríklad vo výrobe zameranej na vysokú presnosť. "Dnes sú karosérie automobilov vyrábané úplne novými technológiami, napríklad spájaním ocele a hliníka. Niektoré operácie sa už ručne nedajú zvládnuť a v rámci prirodzeného technologického vývoja ich robia stroje,“ priblížil šéf odborov vo Volkswagene Slovakia Zoroslav Smolinský. Z pohľadu zamestnancov je dôležité, že nové technológie zatiaľ prinášajú viac nových pracovných miest a pre akútny nedostatok ľudí má do Bratislavy na výpomoc prísť 550 zamestnancov z maďarského Audi Hungaria.

Minútu na úkon pri výrobnom páse

V budúcnosti nastane tlak na rušenie pracovných miest. "V automobilových závodoch s top zvládnutou produkciou je výrobný čas tak okolo jednej minúty. To je čas, za ktorý treba urobiť jednu výrobnú operáciu, lebo potom sa pás s automobilom posunie ďalej. V budúcnosti sa má výrobný čas skrátiť na 30 sekúnd a za taký krátky čas nie je v ľudských silách zvládnuť jeden pracovný úkon s dodržaním požadovanej kvality. Pri rýchlej, presnej a opakovanej výrobe budú v budúcnosti dominovať roboty a pracovníci vo výrobe budú zameraní na ich programovanie, údržbu či estetickú kontrolu vyrobených súčiastok. Takisto o riešení každého problému bude stále rozhodovať len človek,“ priblížil Jesný.

Na Slovensku dnes pôsobia tri veľké automobilové závody. V Bratislave vyrába Volkswagen Slovakia, v Trnave PSA Peugeot Citroën Slovakia a v Žiline Kia Slovakia. Aktuálne sa pri meste Nitra buduje štvrtý automobilový závod britskej automobilky Jaguar Land Rover. Pre budúcnosť slovenského automobilového priemyslu je kľúčové prepojenie výroby s vedou.

Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu SR má vývojové pracoviská zhruba pol stovky firiem v slovenskom automobilovom priemysle. "Viac ako dve tretiny vývojových pracovísk sa venujú zlepšovaniu vlastností či dizajnu produktu a testovaniu. Inovácie v technológiách skúša vyše 40 percent firiem a zhruba tretina skúma lepšie využitie materiálov. Ako mimoriadne zaujímavá oblasť, v ktorej má tunajší aplikovaný výskum šancu, sa javí elektromobilita,“ uviedol Jesný. Na základe skúseností zo zahraničia by vedecké klastre mohli vo veľkom vznikať priamo v priemyselných parkoch.

© Autorské práva vyhradené

68 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #pracovné miesta