Štátne IC vlaky sa vracajú po 328 dňoch

Vyťažené vlaky dostanú pred vianočnými sviatkami posilu. Štátny vlakový dopravca v túto nedeľu ráno vypraví prvé dva IC vlaky, ktoré po 17. januári tohto roku zrušil. Cestujúci tak na hlavnej trase medzi Bratislavou a Košicami dostanú popri štátnych rýchlikoch a súkromných vlakoch RegioJetu novú možnosť cestovania.

09.12.2016 16:16 , aktualizované: 20:00
debata (7)
Z Košíc smerom do Bratislavy vyráža prvý IC vlak Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) o 9.31. Následne o 9.47 vyštartuje vlak z Bratislavy opačným smerom. Každý deň budú z oboch staníc vyrážať dva IC vlaky denne. Jeden pár vypraví ZSSK ráno a druhý popoludní po 15. hodine.

„Záujem a zvyšujúci sa dopyt cestujúcich o rýchle a komfortné spojenie hlavného mesta s Košicami ukázali nutnosť pridať také vlakové spojenia, ktoré by naplnili predstavy našich zákazníkov, samozrejme, aj s kvalitnými službami a cenovo dostupné,“ povedal po oznámení návratu IC vlakov Filip Hlubocký, generálny riaditeľ ZSSK. Obnovené IC vlaky chcú zaujať najmä rýchlosťou spojenia. Trasu medzi Bratislavou a Košicami prejdú za 4 hodiny a 42 minút. Zastavovať však budú okrem cieľovej stanice len v Trnave, Žiline, Poprade a Kysaku.

Ide o komerčný projekt štátneho dopravcu, ktorý na rozdiel od rýchlikov nie je dotovaný zo štátneho rozpočtu. V januári boli IC vlaky zrušené pre stratovú prevádzku. "Našou ambíciou je byť v prevádzkovom zisku už v prvom roku fungovania a kvalitnými službami a marketingom navýšiť počty cestujúcich a neskôr aj kapacity tak, aby sme ,čierne' čísla dosiahli vo štvrtom roku fungovania,“ vysvetlil Hlubocký.

Štátny dopravca však so súkromnou konkurenciou tentoraz nejde bojovať cenami. Základné cestovné v druhej triede v najmenej vyťažených vlakoch bude 15,90 eura. Cestovné v najobľúbenejších časoch v pondelok, utorok, piatok a nedeľu dosiahne 21,50 eura. Lístky na žlté vlaky súkromníka sa pohybujú od 12,10 do 28,10 eura podľa vyťaženosti.

RegioJet po oznámení návratu IC vlakov pohrozil, že z hlavnej trate medzi Bratislavou a Košicami odíde. Najprv však situáciu zváži. Nedeľné spojenia žltých vlakov však boli aj napriek tomu v piatok poobede smerom z Bratislavy takmer vypredané. V opačnom smere bol poobedňajší vlak vypredaný a spoj vyrážajúci o 11.16 mal len dve voľné miesta. Cestujúci mali k dispozícii najviac miest ešte v ranných vlakoch oboma smermi.

IC vlaky sa už raz v súboji o cestujúcich so súkromnými vlakmi stretli. V roku 2014 pred príchodom konkurencie vozila ZSSK v IC vlakoch ľudí medzi Bratislavou a Košicami od 20 do 24 eur. RegioJet po svojom príchode zaviedol cenu 9 eur, na čo štátny dopravca zareagoval zlacnením lístka v stratových IC vlakoch na 12,90 eura. V marci 2015 došlo k redukcii počtu IC vlakov. Namiesto pôvodných 45 párov vlakov týždenne jazdilo už len 21 párov. Aj napriek tomu však ZSSK nedokázala zmazať stratu svojho komerčného projektu.

RegioJet však pod odchode štátnych IC vlakov celú kapacitu aj napriek sľubom nenahradil. Pôvodne žlté vlaky jazdili so 6-vozňovými súpravami. Súkromník chcel nasadiť vlaky až s 13 vozňami. To mu však neumožnili Železnice Slovenskej republiky kvôli dĺžke nástupišťa na stanici v Bratislave. Žlté vlaky sú často v špičke vypredané, a tak cestujúcim nezostávalo doteraz iné, ako jazdiť štátnymi rýchlikmi, ktoré však musia zvládať aj nápor študentov a dôchodcov cestujúcich zadarmo.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť Slovensko #IC vlak