Volkswagen je opäť svetovou jednotkou

Ani neslávne známa Dieselgate, kauza podvodného softvéru v autách tankujúcich naftu, nedokázala na dlhší čas zosadiť nemeckú automobilku VW z pozície svetovej jednotky.

09.01.2017 07:00
VW, 25. rokov na Slovensku, volkswagen,... Foto: ,
Nemecký Volkswagen v minulom roku porazil japonskú Toyotu a stal sa lídrom v počte predaných automobilov.
debata (3)

Tá sa podľa odhadov expertov vracia na čelo rebríčka s minuloročným objemom predaných áut na úrovni 10,2 milióna vozidiel. Mala by tak z trónu zosadiť firmu Toyota, doterajšiu jednotku, ktorej však experti predpovedajú len 10,09 milióna kusov objemu predaných áut.

Prognózy, že po prevalení kauzy so softvérom, ktorý vykazoval iné ako reálne emisie naftou poháňaných vozidiel, spoločnosť stratí svojich zákazníkov a bude čeliť krachu, sa tak nesplnili.

Naopak, očakávaný rekordný odbyt by mal prispieť aj k viac ako 9-percentnému rastu prevádzkového zisku, ktorý by mal dosiahnuť 14,4 miliardy eur za minulý rok. Vedenie koncernu Volkswagen sa k odhadu 10,2 milióna predaných kusov stavia obozretne.

„Bez ohľadu na výzvy, ktorým čelíme, mierime k dobrému výsledku,“ povedal Fred Kappler, šéf predaja Volkswagenu. Keďže 3. januára tohto roka podala nemecká organizácia pre ochranu práv spotrebiteľov MyRight prvú žalobu na koncern v Európe, očakáva sa, že z daného zisku sa budú vytvárať finančné rezervy určené na úhradu škôd v dôsledku emisného škandálu.

Tie by mohli byť enormné, keďže automobilka namontovala podvodný softvér do 11 miliónov automobilov po celom svete. Len v USA si poškodení spotrebitelia nárokujú na viac ako 14,7 miliardy dolárov, pričom do fondu životného prostredia by mala firma prispieť ďalšou miliardou.

Firma sa snažila urovnať svoje spory pred nástupom nového prezidenta Donalda Trumpa, keďže očakáva tvrdší postoj a vyššie finančné odškodné. Softvér podľa najnovších informácií začala pre svoje luxusné vozidlá vyvíjať značka Audi ešte v roku 1999. Ako vyplýva z vyšetrovania z poverenia americkej vlády, firma si vybrala použitie ilegálneho softvéru z viacerých možností, ako vyhovieť silnejúcim požiadavkám na zníženie emisií v naftových agregátoch.

Firmu tiež trápia nízke prevádzkové marže jej kmeňovej značky VW. Tie sú na úrovni 1,6 percenta, pričom VW predstavuje asi polovicu všetkých áut, ktoré koncern predá. Konkurenčné značky z koncernu PSA, ako napríklad Peugeot a Citroën, majú marže na 6 percentách. Nemecká automobilka Volkswagen produkuje okrem VW ešte vozidlá značky Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Scania či Man.

Vlastní tiež firmu VW Comercial Vehicles a v budúcnosti plánuje byť lídrom v ponuke elektronických alebo hybridných vozidiel. Čísla v predaji zachraňuje Čína, kde má firma najväčší odbyt a kde neponúka žiadny model s dieselovým motorom. Emisná aféra tak v očiach čínskych zákazníkov nevyvolala odklon od značky, skôr naopak.

Koncern medziročne zvýšil svoje predaje od januára do septembra o 12 percent. Keďže Peking pre problémy so smogom tlačí na automobilky, aby na trh uvádzali prednostne elektromobily, ambícia ponúkať viac elektrinou poháňaných vozidiel by mala dosiahnuť úspech. Až desatina z celkového objemu predaných áut v roku 2020 by totiž mala byť poháňaná výlučne elektrinou.

Aktuálne firma čelí škandálu, čo sa týka výšky odstupného bývalého výkonného riaditeľa koncernu Martina Winterkorna. Ten pôsobil v pozícii šéfa od 1. januára 2007 do 23. septembra 2015. Počas jeho výkonu funkcie sa firma otriasala v emisnom škandále a stratila 40 percent svojej hodnoty na burze.

Winterkorn si podľa nemeckých médií príde na slušný dôchodok, keďže po ukončení kontraktu má nárok na 70 percent zmluvnej odmeny vyplácanej vo forme penzie. Jeho odstupné by sa malo podľa nemeckých zdrojov pohybovať medzi 1,2 až 1,33 milióna eur ročne. Podľa nemeckého denníka Handelsblat tak dôchodok bývalého šéfa koncernu VW bude predstavovať zhruba 3 100 eur na deň.

Ako ešte v septembri roka 2015 napísali nemecké noviny Frankfurter Allgemeine, firma si z tohto dôvodu už na konci roka 2015 rozpočtovala náklady na ďalšie obdobia vo výške 28,6 milióna eur.

Podľa štatistických ukazovateľov nových zaregistrovaných osobných automobilov je značka VW druhou najobľúbenejšou značkou Slovákov. Na prvom mieste sa drží stabilne Škoda s 22,85-percentným podielom zaregistrovaných vozidiel, nasledoval VW s 10,37-percentným a Hyundai s 7,06-percentným podielom. Údaje sú z novembra minulého roka, podľa ktorých dosiahol počet nových zaregistrovaných osobných automobilov spolu 7 830 vozidiel, medziročne tak rástol o 12,63 percenta.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #automobilový priemysel