Internetová kúpa lístka je skúškou trpezlivosti

Štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po kritike cestujúcich zjednodušuje svoj komplikovaný internetový predaj. Cestujúci už nebudú musieť prostredníctvom internetu zakúpené lístky tlačiť.

17.01.2017 13:30
vlak, cestovný lístok, cestovanie, železnica,... Foto: ,
Kúpiť lístok cez internet je u štátneho dopravcu aj po zmenách stále zložitejšie ako u súkromného.
debata (4)

Postačí im ich virtuálna verzia. Napriek tomu však štátny dopravca zaostáva za systémom predaja súkromného dopravcu RegioJet, ktorý o niekoľko dní prestane jazdiť medzi Bratislavou a Košicami. Na internete tak zostane poloprázdne miesto.

Doteraz sa cestujúci, ktorí si chceli lístok kúpiť v predstihu v pohodlí domova, museli registrovať a prihlasovať do systému ZSSK alebo vypisovať veľké množstvo údajov. „Časté pripomienky cestujúcich boli najmä k množstvu údajov, ktoré bolo potrebné pri nákupe uvádzať.

Na tento podnet sme prehodnotili zber identifikačných údajov a zaviedli možnosť tzv. rýchleho nákupu bez akejkoľvek registrácie či zadávania podrobných informácií o platiteľovi. Postačovať bude uvedenie e-mailu,“ povedal Karol Martinček, riaditeľ úseku obchodu a člen predstavenstva ZSSK.

Po novom môžu teda cestujúci zvoliť možnosť rýchlej platby, ktorá však okrem zadania e-mailovej adresy vyžaduje aj meno, priezvisko a číslo preukazu, ktorým sa cestujúci pri kontrole lístkov preukáže. Zakúpený lístok je totiž neprenosný a cestujúci sa musí preukázať či už preukazom na bezplatné cestovanie, občianskym preukazom, alebo iným dokladom.

Lístky totiž nie sú viazané na vlak, ale na konkrétneho cestujúceho. Donedávna bolo potrebné pri neregistrovanom nákupe vypĺňať osobitne údaje o cestujúcom a osobitne o platiteľovi lístka. RegioJet však od svojich cestujúcich požaduje aj tak ešte menej údajov.

Aj napriek zmenám štátny dopravca za súkromníkom zaostáva. RegioJet pri kúpe cestovného lístka prostredníctvom internetu ponúka grafické znázornenie vlaku, v rámci ktorého si cestujúci môže zvoliť vozeň a priamo aj sedadlo.

Nákup lístka aj s miestom na štátny vlak dáva možnosť výberu miesta a vozňa bez toho, aby cestujúci priamo pri samotnom výbere videl, kde bude sedieť. Cestujúci si navyše nemôže zvoliť priamo miesto, na ktorom bude sedieť, ale môže zadať, v blízkosti akého čísla chce sedieť.

Lístok na štátny vlak kúpený prostredníctvom internetu nie je potrebné tlačiť. Cestujúci sa môžu preukázať zjednodušeným lístkom prispôsobeným pre mobilné telefóny alebo tablety, ktorý si v prípade využitia rýchleho nákupu budú môcť stiahnuť priamo do svojho zariadenia. Registrovaní cestujúci budú mať všetky svoje lístky navyše uložené v archíve. Sú však stále ľudia, ktorí mobilné zariadenia nepoužívajú. Štátny dopravca neponúka možnosť preukázania sa napríklad len číselným kódom.

Po novom sa cestujúci môžu lístkami v mobilných telefónoch preukazovať vo všetkých vnútroštátnych vlakoch vrátane lôžkových a ležadlových nočných spojoch. Pre nástup napríklad do ležadlových a lôžkových vlakov na trase do Českej republiky cestujúci aj naďalej potrebujú vytlačený cestovný lístok.

ZSSK zároveň pracuje na úplne novom systéme, ktorý by mal nákup ešte viac zjednodušiť. „Už v súčasnosti pracujeme na úplne novom predajnom systéme a chystáme tiež aplikáciu pre smart zariadenia, aby bolo využívanie našich služieb ešte pohodlnejšie a dostupnejšie,“ dodal Martinček.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #ZSSK #internetové lístky