Trump vystrašil BMW aj ďalších

Novozvolený americký prezident zvyšuje tlak na stavanie automobilových závodov priamo v Spojených štátoch amerických. Najnovšie pohrozil zavedením vysokých ciel aj silným nemeckým automobilkám, na ktoré je naviazaný aj slovenský priemysel.

17.01.2017 14:00
BMW Foto: ,
Akcie BMW v pondelok klesli o vyše jedno percento po tom, čo budúci americký prezident ohlásil zavedenie ciel.
debata (9)

Doteraz boli terčom kritiky len americké automobilky Ford, General Motors a japonská Toyota. Zatiaľ z Trumpových slov nie úplne jasné, či sa nové clá budú týkať áut dovezených do USA zo závodov v Mexiku, alebo z celého sveta.

"Môžete vyrábať autá pre Spojené štáty americké, ale za každé zo zahraničia dovezené vozidlo zaplatíte 35-percentné clo,“ povedal novozvolený americký prezident Donald Trump v rozhovore pre nemecký denník Bild. V ňom kritizoval hlavne plánovanú výstavbu mexického závodu automobilky BMW.

Nemecká automobilka plánuje v mexickom meste San Luis Potosí vybudovať v roku 2019 závod na výrobu limuzín radu BMW 3. "Produkcia z tohto závodu poputuje do celého sveta a dopĺňa už naše existujúce fabriky v Nemecku a Číne,“ reagovalo BMW. Automobilka zároveň upozornila, že už dnes v Spojených štátoch amerických priamo i nepriamo zamestnáva 70-tisíc ľudí.

Vyrábať priamo v krajine pomocou vysokých ciel doteraz automobilky nútilo len ekonomicky slabo konkurenčné Rusko. Nemecké združenie automobilového priemyslu VDA uviedlo, že berie Trumpove hrozby vážne.

"No až čas ukáže, ako americká vláda uvedie vyhlásenia amerického prezidenta do praxe. V americkom Kongrese totiž môžu plány na zavádzanie dovozných ciel čeliť značnému odporu,“ povedal podľa tlačovej agentúry ČTK prezident nemeckého automobilového zväzu Matthias Wissmann. Prípadná colná vojna by nepomohla USA, Európe ani iným krajinám, na čo sa zatiaľ všetci spoliehajú.

Volkswagen vyvezie zo Slovenska do Spojených štátov amerických každé desiate auto vyrobené v Bratislave. Aktuálne sa na vozidlá dovezené z Európskej únie vzťahuje 2,5-percentné clo. "Zavedenie 35-percentných ciel by bola katastrofa. Po takom prudkom zdražení by sa väčšina vyvážaných vozidiel stala v Spojených štátov amerických nepredajná,“ uviedol Jaroslav Holeček, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Bratislavská automobilka by pri takýto vysokých clách dokázala osloviť len zákazníkov, ktorým je pri kúpe luxusných SUV automobilov typu Porsche Cayenne a Audi Q7 jedno, akú sumu za vozidlo zaplatia.

Splnomocnenec nemeckej vlády pre koordináciu transatlantickej spolupráce Jürgen Hardt agentúre Reuters povedal, že Trumpova protekcionistická politika môže ohroziť výrobu nemeckých automobiliek v USA. "Niekto mu bude musieť vysvetliť, že nemecké firmy už v Spojených štátoch vyrábajú a vyvážajú odtiaľ do celého sveta. To bude ohrozené, ak Trump vo svete vyvolá špirálu protekcionizmu,“ povedal. Štáty dotknuté zavedením vysokých ciel totiž môžu rovnako vysoké clá uvaliť na tovar dovážaný zo Spojených štátov amerických.

Rečami o zavedení dovozných ciel dokázal Trump presvedčiť pri zrušení plánovanej investície v Mexiku americkú automobilku Ford. Tá namiesto vybudovania nového závodu za 1,6 miliardy dolárov nakoniec radšej investuje 700 miliónov dolárov do existujúcej výroby v americkom meste Michigan.

"Zmena podnikateľských rozhodnutí, ako je aj rušenie investície v Mexiku, o akom sa hovorí v súvislosti s Fordom, môže mať dva dôvody. Ak predpokladáme, že pôvodné rozhodnutie investovať do kapacít v Mexiku malo z pohľadu automobilky ekonomickú logiku, tak ak ho ruší, buď sa jej to aspoň krátkodobo vyplatí, alebo ju donútili,“ povedal Martin Jesný, analytik Slovenského automobilového inštitútu.

Dobrá podľa neho nie je ani jedna možnosť. "Ak ju donútili, je to protekcionizmus. Lebo ak sa bude vyrábať v USA za menej výhodnejších podmienok, ako sú vyššie platy, silnejšie odbory a podobne, ktoré však pôvodne nechcela, zníži to jej konkurencieschop­nosť. Ak ju k tomu primal nejaký prísľub, napríklad kompenzácie, je to obvykle neveľmi zodpovedné fiškálne, a aj pre firmu je risk, ak akceptuje menej konkurencieschopné podmienky. Ohrozuje sa, lebo aj prípadná štátna ponuka ťažko kompenzuje celý finančný dosah rozhodnutia,“ uzavrel Jesný.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #BMW #automobilky #Donald Trump