V Prešove chcú obchvat podľa pôvodných plánov, minister je za

Prešovčania chcú, aby sa kritická dopravná situácia v meste riešila podľa pôvodných plánov. Minister dopravy Árpád Érsek to podporil.

13.02.2017 15:34 , aktualizované: 14.02.2017 11:02
mapa, obchvat, prešov, d1, r4 Foto: ,
debata (19)

Nová štvorprúdovka na diaľnici D1, ktorá vytvorí obchvat Prešova, môže byť o šesť percent lacnejšia. Ústav súdneho inžinierstva v Žiline vyhodnotil, že cena vysúťaženého úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh tak môže byť lacnejšia o 21 miliónov eur. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) preto ide hľadať spôsoby, ako najnižšiu ponuku 356 miliónov eur od konzorcia firiem Doprastav, Eurovia a Metrostav znížiť.

"V správe Ústavu súdneho inžinierstva vyšlo, že v úseku je možnosť šesťpercentnej úspory. Vyzval som dodávateľa, ktorý má stavať dané dielo, a súdnych znalcov, aby si počas tohto týždňa sadli za jeden stôl a vydiskutovali možné úspory,“ povedal minister Érsek. Obyvatelia Prešova a vodiči prechádzajúci cez krajské mesto už roky trpia katastrofálnou dopravnou situáciou. Mesto dodnes nemá vybudovaný vonkajší ani vnútorný obchvat a celá tranzitná doprava prechádza priamo cez centrum a po vnútromestských cestách. Denná premávka je takmer 30-tisíc áut, čo je najviac na Slovensku v rámci miest, ktoré nemajú vonkajší obchvat.

"V tomto momente si nemôžem dovoliť hazardovať. Ide o dôležitý úsek, ktorý je súčasťou diaľnice D1,“ dodáva Érsek. Diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh sa môže začať stavať v najbližších mesiacoch. Rezort dopravy čaká na doplnenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorý je aktuálne v rukách ministerstva životného prostredia. Nová EIA má byť hotová v júni tohto roka. Štát odhadoval, že štvorprúdovku s 2¤244 metrov dlhým tunelom Prešov, dvoma križovatkami a 18 mostmi postaví za 369,51 milióna eur. Súťaž na zhotoviteľa odštartovala ešte v roku 2015. Celkovo v danom úseku spolu s výjazdmi, zjazdmi a ostatnými cestami vznikne podľa ministra 19,7 kilometra ciest. Cena podľa Érseka vychádza na vyše 19 miliónov eur na kilometer.

Analytici Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) však tvrdia, že cena je až vo výške 45,3 milióna eur za kilometer diaľnice, a to je priveľa. Minister však na včerajšom tlačovom brífingu oponoval, že po započítaní dĺžky všetkých ciest, potrebných na vybudovanie daného úseku, klesá cena za kilometer. Navyše zohľadniť podľa ministra treba už preinvestované peniaze, možné trasy podľa územného plánu a vykúpených pozemkov, ale aj roky meškania v prípade zmeny trasy. „Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nie je postavená,“ povedal v rozhovore pre Pravdu v minulom roku minister Érsek.

Kompletný obchvat Prešova má vzniknúť za jeho severozápadnými hranicami v dvoch častiach, konkrétne z časti diaľnice D1 a časti rýchlostnej cesty R4. Úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh, na ktorý v súčasnosti prebieha súťaž na zhotoviteľa, bude mať dĺžku 7¤870 metrov. Úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat, má naprojektovanú dĺžku 14¤680 metrov.

Kým na diaľničný úsek D1 už finišuje súťaž na zhotoviteľa, rýchlostná cesta R4, ktorá obíde Prešov z jeho severozápadnej strany, je v pokročilom štádiu prípravy. Podľa ministra Érseka by rezort dopravy mohol vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa ešte v tomto roku. Existuje ešte lacnejší východný variant, na ktorý upozornil denník Pravda v septembri minulého roku. V takom prípade by rýchlostná cesta R4 obchádzala Prešov okolo obcí Záborské, Dulova Ves alebo Vyšná Šebastová smerom ku Kapušanom.

Rozhodnutie o zmene trasovania by však kompletný obchvat Prešova odsunulo aj o 10 rokov. S prípravou východného obchvatu by ministerstvo muselo začať od úplného začiatku. Projektová príprava trvá päť až osem rokov, pričom následný tender zaberie ďalšie mesiace. V danej oblasti sa však nachádza väčší počet obcí a v blízkosti sú oblasti, kde v minulosti dochádzalo k ťažbe soli.

Na oneskorenie výstavby v prípade zvolenia východného variantu upozornil v minulosti už aj odborník. „Investičná náročnosť kombinácie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4 v prípade budovania východného obchvatu Prešova by mohla klesnúť až o 30 percent. Vysoké investičné náklady v severnom obchvate tvoria hlavne náklady a razenie a technologické vybavenie tunelov Bikoš a Okruhliak. Treba však pripomenúť, že východný variant rýchlostnej cesty R4 neprešiel procesom investičnej prípravy na NDS a aj napriek jeho nižšej stavebno-technickej náročnosti by existenciu obchvatu oddialil aj o viac ako tri roky,“ povedal vlani Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Na nižšie náklady pri východnom variante aktuálne upozornili aj analytici na ministerstve financií. Érsek tvrdí, že si to s ministrom financií Petrom Kažimírom vyjasnil.

V tomto prípade by ministerstvo dopravy muselo pripraviť aj preložku cesty prvej triedy I/68, ktorá spája Sabinov s Prešovom tak, aby sa dvojprúdovka napojila na obchvat. Jednou z možností je aj zvýšenie kapacity počtu pruhov danej cesty prvej triedy v súčasnosti vedúcej cez mesto Prešov. V takom prípade by úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh stratil opodstatnenie a k jeho realizácii by sa nemuselo pristúpiť. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami by tak zostala nedokončená.

Agentúrna správa bola nahradená autorským článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Prešov