Kažimír o obchvate: Trojdňová vojna o Prešov sa skončila

Minister financií Peter Kažimír (Smer - SD) po rokovaní vlády v stredu povedal, že "trojdňová vojna o Prešov" pre obchvat sa skončila.

15.02.2017 15:54
debata (31)

„Čakáme na posúdenie súladu tejto stavby s pravidlami o životnom prostredí a potrebujeme súhlas Európskej komisie, aby zaradila tento projekt do financovania z európskych fondov. To sú dva kľúčové dôvody, prečo Prešovčania nevidia robotníkov s prilbami na obchvate,“ uviedol Kažimír. Zároveň vyzval médiá k opatrnosti pri informovaní o tejto téme.

Pripomenul, že uznesenie vlády z októbra minulého roka zaväzuje všetky projekty nad 40 miliónov eur dať najprv posúdiť tímu na základe Hodnoty za peniaze. „Tento projekt je nový a v podstate zavádza polemiku o používaní verejných zdrojov. Je to analytický pohľad ľudí, ktorí pracujú s dátami, je to nový prístup k rozhodovaniu o používaní verejných zdrojov,“ povedal minister financií.

Ministerstvo životného prostredia musí na základe nových pravidiel v Európskej únii doplniť EIA (posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie), čo by malo trvať do leta, aby sa mohlo začať stavať. NDS zatiaľ neuzavrela s vybraným zhotoviteľom zmluvu o výstavbe juhozápadného obchvatu Prešova na D1.

SaS: Nerozumieme Érsekovi

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) tvrdí, že v prípade pripravovanej výstavby prešovského obchvatu minister dopravy Árpád Érsek (Most – Híd) a minister financií Peter Kažimír (Smer – SD) hrajú hru na dobrého a zlého. Otázkou podľa liberálov je, ktorý je ten dobrý, a ktorý zlý.

„Zdá sa, že minister Érsek nechce rešpektovať fakt, že obchvat Prešova tak, ako ho navrhujú Kažimírovi analytici z tímu Hodnota za peniaze, by nám všetkým ušetril 400 miliónov eur a Prešovčanom uľahčil vnútromestskú dopravu o 30 % namiesto pôvodných 17 %,“ informovali v stredu poslanci parlamentu za SaS Miroslav Ivan a Eugen Jurzyca. Pohnútky ministra financií sú podľa nich celkom logické. „Chráni rozpočet, svojich ľudí, ale zároveň si pripravuje pôdu na rokovanie s opozičnými stranami o uvoľnení dlhovej brzdy,“ uviedli poslanci v spoločnom stanovisku.

Liberáli uviedli, že nerozumejú konaniu ministra Érseka, ktorý je zodpovedný za rozvoj dopravnej infraštruktúry. Vláda má pritom v programovom vyhlásení dodržiavanie pravidiel posudzovania dopravných investícií cez projekt Hodnota za peniaze. Rovnako sa v ňom zaviazala pokračovať vo výstavbe napríklad úsekov rýchlostných ciest R2, R3, R4, R7, ako aj diaľnice D3.

„Ak minister tvrdí, že prešovský obchvat (juhozápadný úsek D1 a severovýchný úsek na R4) za 900 miliónov eur postaví napriek analýze, ktorú spracoval minister financií, potom sa nielen my, ale predovšetkým obyvatelia Oravy, Kysúc, južného Slovenska, ale aj všetkých ďalších miest, cez ktoré prechádza ťažká kamiónová doprava, majú právo pýtať, kedy sa budú stavať diaľnice a obchvaty aj u nich,“ upozornili poslanci za liberálov.

Eurofondy, ktoré môže SR čerpať do roku 2020, sú už všetky alokované, teda určené na konkrétne projekty a s ďalšími sa po roku 2020 nedá rátať. Minister dopravy a výstavby by podľa poslancov mal povedať, z čoho chce po minutí 400 mil. eur navyše na tento obchvat financovať zanedbanú sieť ciest prvej triedy, ktorá je hlavnou tranzitnou sieťou, a z ktorej je zhruba 40 % z približne 3 300 kilometrov v nevyhovujúcom až v katastrofálnom stave. O mostoch na týchto úsekoch nehovoriac.

„Je najvyšší čas povedať občanom Slovenska, aký veľký je kabát, ktorým sa môžeme prikryť. Začať zverejňovať konkrétne infraštrukturálne projekty, na ktoré sú financie, a nie míňať peniaze na rôzne iné, o ktorých už dnes vieme, že sa nebudú stavať ani najbližších pätnásť rokov,“ poznamenali poslanci Ivan a Jurzcyca. Ivan je zároveň tímlídrom liberálov pre dopravu a Jurzyca tímlídrom pre verejné financie.

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Prešov #obchvat