Slovensko je v hre o piatu automobilku

Japonská automobilka Mitsubishi zvažuje vybudovať svoj nový závod na výrobu motorov na Slovensku. V hre sú aj ďalšie dve krajiny, a to Maďarsko a Rumunsko, a konečné rozhodnutie má padnúť už do konca roka 2017. O zvažovanej top investícii v celkovej hodnote 200 miliónov eur informoval rumunský web digi 24.ro.

07.03.2017 20:00
urad vlady, fico, Keidanren Yorihika Kojimu,... Foto: ,
Vedenie japonskej automobilky Mitsubishi rokovalo pred štyrmi rokmi v Bratislave s predstaviteľmi slovenskej vlády. Na archívnej snímke premiér Robert Fico a vtedajší predseda predstavenstva spoločnosti Mitsubishi Corporation Yorihiko Kojima.
debata (91)

Favoritom je vraj Rumunsko, kde má investor vyhliadnuté už aj konkrétne lokality a čaká na stimuly. O tom, že Mitsubishi zvažuje Slovensko, informoval denník Pravda ešte v roku 2013, keď japonská delegácia rokovala so slovenskou vládou na čele s premiérom Robertom Ficom.

Slovensko odvtedy získalo britský Jaguar pre Nitru, vlani japonského automobilového dodávateľa Minebea pre Košice a najväčšou tohtoročnou investíciou s vyše tisíc pracovnými miestami je logistické centrum amerického Amazonu v Seredi.

"Na západnom Slovensku už nie je miesto na žiadny nový automobilový závod. Jedine východ Slovenska dokáže pre fabriku Mitsubishi bez problémov zabezpečiť dostatok pracovnej sily,“ povedal viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček. Na vybudovanie závodu na výrobu motorov nemusí byť problémom ani nevybudovaná cestná infraštruktúra.

"Motory podobne ako prevodovky nie sú dodávané just-in-time. Preto napríklad už dnes úspešne funguje na východnom Slovensku v obci Kechnec závod na výrobu prevodoviek spoločnosti Getrag Ford. Na druhej strane, väčšina investorov požaduje vybudované diaľnice a dnes máme veľký problém dostať ich ďalej ako za Žilinu alebo Banskú Bystricu,“ dodal Holeček.

Jaguar Land Rover si vybral Nitru napriek tomu, že v tesnej blízkosti je trnavský závod PSA Peugeot Citroën a na západe je aj bratislavský závod Volkswagenu. Na strednom Slovensku pôsobí žilinský závod Kia Motors Slovakia. V najbližších 4 rokoch existujúce automobilky majú vytvoriť 14-tisíc nových pracovných miest.

"Ak by sa Mitsubishi nakoniec rozhodlo pre Slovensko, nový závod postaví za dva až tri roky. To je dosť na času zvládnutie problému s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily,“ uviedol Juraj Sinay, prezident ZAP. O tri roky príde na pracovný trh aj prvá tisícka absolventov duálneho vzdelávania.

Zároveň štát má stále dostatok času na rekvalifikáciu nezamestnaných. Aktuálna miera evidovanej nezamestnanosti dosahuje hodnotu 8,64 percenta a bez práce je takmer 236-tisíc Slovákov. Poslednou možnosťou na získanie kvalifikovanej pracovnej sily je návrat časti Slovákov napríklad v dôsledku brexitu.

Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (Sario) možný príchod Mitsubishi nekomentovala. "Za ,uzavreté' považuje agentúra Sario projekty, pri ktorých je pevne rozhodnutie zahraničného investora umiestniť svoju investíciu na Slovensku.

Realizačné práce však môžu byť v tej dobe len v prípravnej fáze alebo sa práve rozbiehajú. Z tohto dôvodu agentúra Sario nezverejňuje podrobnosti o zahraničných investíciách, uzavretých projektoch až do času, kým zahraničný investor nezačne podnikať kroky na úspešné etablovanie sa na Slovensku,“ povedal hovorca Sario Richard Dírer.

"Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky nerokuje so spoločnosťou Mitsubishi ani nedisponuje informáciami o takýchto rokovaniach,“ dodal zase Juraj Rybanský z komunikačného oddelenia ministerstva hospodárstva.

Rokovania priamo na Úrade vlády SR absolvovali vrcholoví predstavitelia japonskej spoločnosti Mitsubishi Corporation ešte v roku 2013. Japonci hľadajú novú príležitosť, ako sa presadiť. V roku 2012 totiž japonská automobilka pre príliš drahú výrobu zavrela v Holandsku svoju jedinú európsku továreň NedCar. Závod s kapacitou 200-tisíc automobilov vyrobil v poslednom roku svojho pôsobenia len 50-tisíc nových vozidiel a zamestnával približne 1 500 ľudí.

V súčasnosti môže Japoncov lákať do obnovy výroby rastúci európsky automobilový trh. Na starom kontinente sa v minulom roku predalo viac ako 15,4 milióna nových automobilov. Tento výsledok znamená medziročný rast o 6,5 percenta a ide o druhý najlepší výsledok od roku 2007, keď sa predalo viac ako 16 miliónov nových automobilov. Samotné Mitsubishi predalo v minulom roku v Európe viac ako 106-tisíc automobilov. V medziročnom porovnaní išlo o 14-percentný pokles predaja.

Najväčšou konkurenčnou výhodou Rumunska v boji o získanie japonskej investície je lacná pracovná sila. V roku 2015 bola podľa údajov Eurostatu minimálna mzda v Rumunsku na úrovni 217,5 eura. Na porovnanie, v tom čase mala slovenská hrubá minimálna mzda hodnotu 380 eur a v súčasnosti vystúpila na hodnotu 435 eur za mesiac.

Maďarsko zas plánuje investorov lákať od začiatku budúceho roka na 9-percentnú daň z príjmu. Tieto nevýhody môže Slovensko eliminovať poskytnutím daňových prázdnin. Výhodou Slovenska je hustá sieť dodávateľov súčiastok a kvalitná pracovná sila.

© Autorské práva vyhradené

91 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka #Mitsubishi