Predaj áut prudko rastie. Ako za čias šrotovného

Na cestách na Slovensku a tiež v celej Európskej únii pribúda čoraz viac áut. Po úspešnom uplynulom vlaňajšku predaj automobilov pokračuje v rekordných číslach aj v prvých mesiacoch roka 2017.

23.03.2017 07:00
kúpa auta Foto:
Ilustračné foto.
debata (10)

Pre českú Škodu bol tohtoročný február na globálnych trhoch dokonca najúspešnejší v histórii. Slovensko vo februári tiež zaznamenalo až štvrtinové medziročné zvýšenie počtu registrácií nových vozidiel. Mnohí obyvatelia Európskej únie a Slováci majú dostatok voľných peňazí na investovanie. Autá sa tak spolu s bývaním stávajú lákavou ponukou. Ceny áut pritom na rozdiel od bytov nerastú.

„Rekordný bol celý rok 2016, rekordný bol aj január 2017, a to pre celý trh. Treba povedať, že rast trhu zaznamenávame nielen na Slovensku, ale predaje rastú v celej Európe. Je to pozitívny prejav hospodárskeho rastu,“ povedal Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR).

Vo februári tohto roku ZAP zaznamenal zvýšený počet registrácií nových áut na Slovensku v porovnaní s februárom 2016 o 24,36 p­ercenta. Počas druhého mesiaca tohto roka Slováci zaregistrovali 8 366 nových vozidiel.

Český automobilový výrobca Škoda vo februári tohto roku na celom svete predal 81¤200 automobilov, čo predstavovalo medziročný nárast o 3,1 percenta. K zvýšeniu predaja prispel väčší záujem o automobily vo východnej a v strednej Európe spolu so zvýšeným dopytom v Indii a Izraeli. Prémiová automobilka BMW hlási rekordné januárové predaje. V prvom mesiaci tohto roka mníchovský koncern združujúci značky BMW, Mini a Rolls Royce predal celkovo 163 288 vozidiel. V porovnaní s minuloročným januárom ide o nárast na úrovni 6,8 percenta. Výrazný nárast predaja však automobilka zaznamenala v Číne. V Európe rástli v januári registrácie áut daného koncernu o 10,2 percenta.

Darí sa Škode, Suzuki i Citroënu

Darí sa aj francúzskej značke Citroën, ktorá v trnavskom závode vyrába nový model C3. Na Slovensku ZAP SR eviduje od uvedenia novinky v druhej polovici minulého roka 189 kusov registrácií. Podľa komunikačného riaditeľa slovenského zastúpenia značky Citroën Františka Macha sa trnavská C3 predáva globálne veľmi dobre. „Ďalších viac ako 200 kusov je už objednaných slovenskými zákazníkmi,“ hovorí Macho.

Na slovenskom trhu Škoda vo februári získala podľa údajov ZAP SR najväčší trhový podiel vo výške 16,78 percenta. Na druhom mieste skončil Volkswagen a tretí kórejský Hyundai. Slováci obľubujú automobily značky Škoda, o čom svedčí fakt, že v januári bola na Slovensku najpredávanejším modelom Škoda Octavia Combi s počtom predaných kusov 306, z čoho 80 kusov získali firemní zákazníci. Vo februári však Škodu predbehlo Suzuki. Na Slovensku bolo zaregistrovaných 328 kusov SUV modelu Vitara. Na druhom mieste skončil Hyundai so SUV modelom Tuscon, kde sa počet registrácií zastavil na čísle 250. Škoda v tomto prípade obsadila až tretie miesto s modelom Fabia.

zväčšiť Foto: Zdroj: ZAP SR
infografika, predaj áut

Predaj nových áut môžu v tomto roku na Slovensku ovplyvniť nové pravidlá v registračnom poplatku, ktorý sa už neplatí len pri prvom prihlásení auta, ale aj pri každom prepise. Novinka, ktorá je platná od februára tohto roka, zvýhodňuje staršie autá, ktorým s pribúdajúcim vekom klesá výška poplatku.

„Priznávam, že sme na začiatku roka boli pri našich odhadoch konzervatívni. Ako som spomínal, rok 2016 už bol rekordný. V uplynulom období sa predalo na Slovensku viac vozidiel len v roku 2009, keď bolo šrotovné. Preto sme neočakávali ďalší významný nárast už aj pod vplyvom neistoty, ktorú vyvolala nová úprava poplatkov za registráciu vozidiel a ťažko odhadnuteľný vplyv tejto úpravy na trh s novými vozidlami,“ hovorí Pribula.

Záujem ako za čias šrotovného

V roku 2009 bývalá vláda Roberta Fica v snahe podporiť predaj nových automobilov udeľovala zľavu na nákup nových vozidiel v prípade, keď majiteľ auta staršieho ako 10 rokov dal svoje vozidlo zošrotovať. Záujemcovia o nové autá v tom prípade dostali na nákup vozidla dotáciu 2-tisíc eur, z čoho polovicu dal štát a polovicu predajca.

V roku 2009 sa na Slovensku zaregistrovalo 90¤426 automobilov. Počas dvanástich mesiacov uplynulého roka to bolo 88 163 osobných vozidiel, čo predstavovalo medziročný nárast v porovnaní s rokom 2015 o 13,09 p­ercenta.

Pokračovanie rastu predaja a registrácií nových áut je však celoeurópsky trend. „Ako už bolo spomenuté, rast zaznamenávajú trhy prakticky v celej Európe a čo je významné, tak aj na veľkých trhoch. Celkové registrácie nových vozidiel v EÚ v roku 2016 sa oproti roku 2015 zvýšili o 6,8 percenta a európske trhy v januári 2017 zaznamenali medziročný nárast 10,2 percenta,“ hovorí Pribula. Rast predaja áut pomáha aj slovenskej ekonomike a tvorbe pracovných miest, keďže Slovensko má tri automobilky a štvrtá sa stavia pri Nitre.

Celkovo sa v Európskej únii počas januára tohto roka zaregistrovalo 1 170 220 nových automobilov. Najvýraznejší nárast počtu registrácií automobilov zaznamenali podľa štatistík Európskej asociácie automobilových výrobcov (ACEA) na trhoch v Lotyšsku (+32,7 percenta), v Holandsku (+27,1 percenta) a v Chorvátsku (+23,6 percenta). Rast pokračoval aj vo februári 2017, no už pomalším tempom. V Európskej únii sa počas druhého mesiaca v roku zaregistrovalo 1 078 490, čo predstavuje medziročný nárast o 2,2 percenta. Najväčší nárast až 62,8 percenta zaznamenalo Rumunsko. O 56,9 percenta stúpol počet registrácií automobilov v Grécku.

Naopak, Slovensko v celkovom počte registrácií nových automobilov v porovnaní s januárom 2016 mierne stratilo. V prvom mesiaci tohto roka sa na Slovensku zaregistrovalo 5 410 nových osobných automobilov. V porovnaní s januárom predchádzajúceho roka je to menej o 63 registrácií.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilový priemysel #predaj áut