Letisko Žilina dotujú aj jeho zamestnanci

, 24.03.2017 20:00
žilina letisko
Z letiska v Dolnom Hričove pri Žiline sa lieta od roku 1972. Autor: ,

Zamestnanci žilinského letiska tento rok ešte nedostali svoje výplaty.

Ministerstvo dopravy, ktoré je väčšinovým vlastníkom letiskovej spoločnosti, neposlalo dotáciu na jeho prevádzku. Aj keď Žilina momentálne neprevádzkuje žiadnu pravidelnú leteckú linku, letisko sporadicky využívajú zahraniční investori, ktorí pôsobia v regióne, a s jeho existenciou je úzko prepojená letecká katedra Žilinskej univerzity.

Letisko v podstate funguje v núdzovom režime, často sa stáva, že jeho základné potreby musia zafinancovať zamestnanci zo svojho, napríklad naftu do hasičského vozidla. „Zamestnanci, aj keď nemajú mzdy, chodia do práce, aby sme letisko udržali v chode,“ hovorí vedúci útvaru technickej obsluhy a podpredseda odborovej organizácie Ľuboš Vlček.

Situácia so mzdami sa opakuje každoročne

Žilinské letisko je medzinárodné verejné letisko, teda všetko musí byť zabezpečené tak, aby tam mohli pristávať i vzlietať lietadlá. „Sme v prevádzke ako každé iné letisko. Takže poskytujeme všetky služby na úrovni letísk, ktoré majú štatút medzinárodného letiska,“ dodal Vlček. Odkedy žilinské letisko nemá pravidelnú linku, počet zamestnancov sa postupne znižoval zo 40 na súčasných 22. Aj tých je problém udržať. „Naša spoločnosť v minulosti prišla o kvalifikovaných zamestnancov, kvôli nevyplateným mzdám, čo vytváralo tlak na ich rodiny,“ spomenie. Situácia so mzdami sa opakuje každoročne, dotácie sa znižujú, už aj v minulosti sa objavovali informácie o zrušení letiska. „Hlavne požadujeme stabilitu pre zamestnancov. A nemenej dôležitá je otázka budúcnosti chodu letiska,“ hovorí pracovník letiska.

Valné zhromaždenie spoločnosti má byť najbližší utorok. „Budeme sa spoločne baviť akcionári a predstavenstvo o budúcnosti, ale reálny dosah na to, ako bude vyzerať budúcnosť žilinského letiska, má majoritný akcionár,“ povedal výkonný riaditeľ a člen Predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina, a. s., Miroslav Kunsch. Ministerstvo dopravy má vyše 99,5 percenta v Letiskovej spoločnosti, ktorá prevádzkuje letisko, zvyšok má žilinská župa.

Ohroziť budúcnosť letiska môže strata prevádzkovej licencie, napríklad pre dlžoby či ak príde o odborných garantov. „Fungovanie letiska je závislé od platnosti prevádzkového povolenia. A to prevádzkové povolenie súvisí s tým, že letisko je spôsobilé vykonávať svoje činnosti. To znamená, že má funkčný štatút, má odborných garantov. A je možné, že pri nedohode na ďalšom valnom zhromaždení sa táto spôsobilosť stratí. Pretože ľudia, ktorí odborne garantujú fungovanie tohto letiska, sa vzdajú svojej funkcie,“ naznačil Kunsch.

Ministerstvo dopravy: Príjmy má získavať z podnikania

Ministerstvo dopravy reagovalo, že letisková spoločnosť je podnikateľským subjektom a príjmy má získavať z podnikania. „Je úlohou orgánov letiskovej spoločnosti, najmä predstavenstva, zabezpečiť jej riadne fungovanie. Okrem toho je možné letiskovým spoločnostiam v súlade s právnymi predpismi poskytnúť aj dotácie na nehospodárske činnosti,“ uviedol komunikačný odbor rezortu. Na civilné letectvo má zo štátneho rozpočtu len 1 milión eur.

„Preto boli rozpočtovým opatrením ministerstva navýšené finančné prostriedky rozpočtovej kapitoly ministerstva dopravy na poskytnutie dotácií v oblasti civilného letectva. Tie budú určené na účel výkonu záchranných a hasičských služieb na letiskách a prioritne určené na účel bezpečnostnej ochrany letísk, v rámci týchto účelov je možné dotácie použiť na pokrytie nákladov alebo výdavkov týkajúcich sa spotrebovaných nákupov, služieb či osobných nákladov zahŕňajúcich aj mzdové náklady,“ uvádza ministerstvo dopravy v stanovisku s tým, že zmluvy o poskytnutí dotácií sa pripravujú. Kedy by ju žilinské letisko mohlo získať a v akej sume, ministerstvo už nešpecifikovalo.

Letisko Žilina prešlo viacerými rekonštrukciami, cez svetelný systém, letiskový terminál, poslednou väčšou investíciou bola inštalácia navigačného systému. Veľmi dôležité však je predĺženie dráhy, tá súčasná má 1,1 km a nemôžu na nej pristávať väčšie lietadlá nákladných či charterových letov. Aj český prepravca, ktorý prevádzkoval lety z Prahy, musel do Žiliny nasadiť 46-miestne turbovrtuľové lietadlá ATR, ktoré z kratšej dráhy dokázali vzlietnuť.

Pravidelná linka medzi Žilinou a Prahou prestala lietať po siedmich rokoch prevádzky v lete 2012. Odvtedy na letisku pristávajú obchodné lety, občas zahraniční futbalisti, keď hrajú zápas na žilinskom štadióne, športové lety aeroklubu a pravidelný praktický výcvik tu absolvujú študenti leteckej katedry. Práve pre Žilinskú univerzitu je otázka existencie letiska veľmi dôležitá. Nielen kvôli vzdelávaniu budúcich pilotov, ale na letisko sú nadviazané aj mnohé vedecko-výskumné projekty a uzavretie letiska by znamenalo vysoké škody.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#letisko #výplaty
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku