Pri Bratislave vznikne 6 diaľničných križovatiek

Vodiči, ktorí jazdia v okolí hlavného mesta, dostanú v najbližších rokoch šesť nových diaľničných križovatiek.

04.04.2017 12:00
diaľnica, rýchlostná cesta R7 Foto:
Ilustračné foto.
debata (42)

Štát chce vďaka nim prepojiť existujúcu diaľnicu D1 s pripravovaným nultým obchvatom Bratislavy na diaľnici D4 a napojiť na ne priľahlé obce. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že nové diaľničné križovatky budú odovzdané do používania do roku 2020. Štyri križovatky vzniknú na diaľnici D4.

V súčasnosti sú vo výstavbe už dve križovatky na diaľnici D1. Jednou z nich je križovatka Blatné, kde uplynulý víkend diaľničiari pripravovali dopravné obmedzenia, ktoré potrvajú až do novembra. V danom úseku bude doprava presmerovaná len do jedného pásu diaľnice kvôli výmene povrchu vozovky. Križovatka za 23,3 milióna eur má byť hotová v tomto roku. Jej výstavba je financovaná zo štátneho rozpočtu.

Ďalšou vo výstavbe je križovatka Triblavina, ktorá vznikne v osempruhovom usporiadaní bez súbežných jednosmerných ciest, tzv. kolektorov. „Podľa mňa je však v súčasnosti nevyhnutné realizovať prioritné opatrenie v podobe rozšírenia diaľnice D1 na 8-pruh minimálne po križovatku Blatné tak, aby sa z diaľnice odstránili pravidelné dopravné kolapsové stavy v čase ranných a popoludňajších špičiek a zároveň v druhom kroku bude dôležité v súlade s aktuálnou projektovou dokumentáciou na 8-pruhové riešenie v termínovej a technickej koordinácii s diaľnicou D4 preniesť dopravnú obsluhu územia na už existujúcu, ale skapacitnenú cestnú sieť vedenú popri diaľnici a v nej hľadať deklarované kolektory,“ povedal v rozhovore pre Pravdu Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného.

zväčšiť
infografika diaľničné križovatky

Kolektory z projektu padli aj pre tesnú blízkosť križovatky diaľnic D1 a D4 (Ivanka sever), ktorá vznikne len 1,8 kilometra od Triblaviny. Rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Blatným na 8-pruhovú diaľnicu s odstavnými pruhmi bez kolektorov bude podľa NDS stáť 372,2 milióna eur. Spolu s kolektorovými pásmi v šesťpruhovom usporiadaní diaľnice je odhadovaná cena výstavby na úrovni 437,2 milióna eur.

Napojenie mestskej časti Vajnory alebo obce Čierna Voda na diaľnicu D4 zabezpečí križovatka Čierna Voda, ktorá vznikne v rámci výstavby nultého obchvatu D4. Spolu s ňou koncesionár projektu spoločnosť Cintra postaví križovatky Rača, Ivanka sever a Ivanka západ.

Odborník tvrdí, že namiesto kolektorov treba zvýšiť kapacitu už existujúcej infraštruktúry. „Netreba stavať nové cesty, ale skapacitniť tie, ktoré tam už sú, a to je Stará senecká cesta prvej triedy I/61 a na opačnej strane regionálna cesta druhej triedy II/502 s obchvatmi Svätého Jura a Pezinka,“ hovorí Palčák. Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) si vo februári tohto roka od NDS vyžiadal investorskú prípravu na rozšírenie Starej seneckej cesty I/61, ktorá bude na diaľnicu D4 napojená križovatkou Ivanka západ.

Najväčšiu križovatku vytvorí Ivanka sever, kde bude dochádzať ku križovaniu diaľnic D1 a D4. Diaľničiari tvrdia, že v rámci výstavby križovatky bude potrebné dvihnúť diaľnicu D1 vyššie. Vodičov čakajú pri výstavbe výrazné dopravné obmedzenia. NDS v súčasnosti rokuje s koncesionárom bratislavského obchvatu. Ten by mal na seba prevziať výstavbu celej križovatky Ivanka sever spolu s približne dvojkilometrovým úsekom diaľnice D1 od Bratislavy až po križovatku Triblavina. Vďaka tomu podľa NDS bude možné jednoduchšou koordináciou výstavbu urýchliť. Súčasťou rozširovania diaľnice D1 bude aj dostavba križovatky Senec.

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #diaľničná križovatka