Prešov sa dočká obchvatu, stavať začnú v júni

, 06.04.2017 12:27, aktualizované: 18:20
Prešov, doprava
Takto Prešovčania v polovici januára tohto roka blokovali dopravu na Levočskej ulici a vyzývali vládu na výstavbu západného a severného obchvatu mesta. Autor: ,

Kritická dopravná situácia v Prešove sa zlepší o štyri roky. Štát podpísal zmluvu na výstavbu juhozápadného obchvatu tretieho najväčšieho mesta na Slovensku na diaľnici D1 v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Prešovčania tak prvú časť obchvatu dostanú o štyri roky. Napriek tomu však čakajú aj na severnú časť, ktorá odkloní celý objem tranzitnej dopravy z mestských ciest.

"Tak ako som sľúbil, po splnení všetkých dôležitých podmienok začíname s výstavbou diaľničného obchvatu Prešova, ktorý výrazne pomôže mestu a zlepší život ľudí v celom okolí,“ povedal včera v Prešove minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Diaľničný úsek s dĺžkou 7 870 metrov postaví konzorcium firiem Eurovia, Doprastav a Metrostav, ktoré ponúkli v súťaži najnižšiu sumu vo výške 356 miliónov eur.

Súčasťou úseku sú dve veľké mimoúrovňové križovatky s vetvami v celkovej dĺžke 11,3 kilometra, tunel a 18 mostov. Minister dopravy dal prepočítať výslednú cenu Ústavu súdneho inžinierstva, ktorý potvrdil, že cena môže byť nižšia o 6 percent, teda o 21,36 milióna eur. Pri následných rokovaniach so zhotoviteľom podľa hovorkyne ministerstva Karolíny Duckej obe strany dospeli k zníženiu ceny o 15 miliónov eur.

(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)

Samotná výstavba juhozápadného obchvatu naplno odštartuje v júni tohto roka, keď už bude doplnený proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Aktuálne podľa Duckej budú prebiehať prípravné práce, ktoré je možné vykonávať aj bez doplneného procesu EIA.

"Dopravné problémy v Prešove nezmiznú zo dňa na deň, fakt je, že tranzitnú dopravu v smere od Popradu na Košice potrebujeme dostať z mesta. Vnútromestskú dopravu už o pár mesiacov odľahčí nová štvorpruhová cesta po Nábrežnej komunikácii. Zároveň pracujeme aj na severnom obchvate mesta spolu s dostavbou rýchlostnej cesty R4,“ povedal minister Érsek.

V súčasnosti Prešov nemá žiadny obchvat, pričom celý objem tranzitnej dopravy prechádza priamo cez mesto. Na problém sa snažili poukázať obyvatelia mesta a členovia Občianskeho združenia Lepší Prešov blokovaním ciest. "Včerajší podpis zmluvy na výstavbu diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh hodnotíme určite pozitívne. Je však potrebné dodať, že táto diaľnica nie je vynútenou investíciou mesta a sama osebe určite nevyrieši kritickú situáciu v našom meste, ktorú spôsobuje tranzitná doprava,“ povedal Jaroslav Pulik, člen rady združenia.

Združenie požaduje aj výstavbu severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4, ktorý umožní tranzitnej doprave obísť mesto aj v smere zo severu na juh a opačne. "Určite budeme teda pokračovať ďalej v našej iniciatíve s cieľom, aby vláda čím skôr vypísala súťaž na prvú etapu severného obchvatu a zároveň aby urýchlene riešila prípravu druhej etapy,“ dodáva Pulik.

Ministerstvo financií spolu s rezortom dopravy však rokujú o nižšom počte jazdných pruhov v určitých častiach severného obchvatu (SO). Útvar Hodnoty za peniaze na ministerstve financií tvrdí, že odhadovaná intenzita dopravy na danom úseku si nevyžaduje výstavbu plného profilu. "Z nášho pohľadu, nakoľko situáciu poznáme, si myslíme, že je určite potrebné stavať v plnom profile. Každým dňom by však mali byť dostupné nové merania intenzity dopravy v Prešove, na ich základe bude možné lepšie vyhodnotiť potrebu stavať SO v plnom profile. Diaľnice sa majú stavať výhľadovo na dajme tomu 20 – 30 rokov, je preto potrebné brať do úvahy aj postupný nárast intenzity. Ak by sme dnes postavili SO v polovičnom profile a o päť rokov riešili dostavbu na plný profil, určite by to v konečnom výsledku stálo oveľa viac, ako stavať rovno v plnom profile,“ dodáva Pulik.

Ministerstvo dopravy čaká na výsledky aktualizovaného dopravného modelu. "Podľa štúdie realizovateľnosti západného obchvatu Prešova D1 a severného obchvatu po rýchlostnej ceste R4, ktorá bola spracovaná v polovici roka 2015, sa podľa spracovaného dopravného modelu na rok 2020 odhadovala dopravná intenzita na diaľnici D1 okolo 10 500 vozidiel za 24 hodín a na rýchlostnej ceste od 11 500 do 14 500 vozidiel v závislosti od úseku. Uvedené predpoklady potvrdil aj podrobný smerový dopravný prieskum tranzitnej cestnej dopravy, ktorý bol realizovaný v závere roka 2015,“ hovorí šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Podľa predbežných výsledkov aktualizovaného dopravného modelu po započítaní aj časti zdrojovej a cieľovej dopravy sa predpokladá napríklad na diaľnici D1 intenzita dopravy vyššia približne o 50 percent.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom z denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#D1 #diaľnice #NDS #Prešov #obchvat
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku