Svet uzrel slovenský aeromobil. Za 1,2 milióna eur

Prvý komerčne predávaný aeromobil na svete je zo Slovenska. Predstavili ho vo štvrtok v Monaku. Do predaja by sa stroj na cesty aj do vzduchu mal dostať ešte tento rok a prví zákazníci si ho budú môcť zaparkovať v garáži či hangári v roku 2020.

21.04.2017 07:00
aeromobil, lietajúce auto, Foto: ,
Spustí monacká premiéra aeromobilu zo Slovenska svetovú revolúciu, alebo si ľudstvo na rázne zmeny v doprave ešte počká?
debata (76)

Doteraz slovenská firma AeroMobil predstavovala prototypy a najnovšie ide už o sériový model s označením 4.0. Na svetovej výstave Top Marques ho odhalil šéf AeroMobilu Juraj Vaculík a monacké knieža Albert II.

Slovenská spoločnosť predstavila finálnu podobu dvojmiestneho lietajúceho auta na veľtrhu superluxusných automobilov a lodí v Monaku po 27 rokoch vývoja. Cena aeromobilu má byť od 1,2 po 1,5 milióna eur. Bude tak približne rovnako drahé ako špičkové superautá. Nový aeromobil bude zatiaľ k dispozícii v limitovanej edícii 500 kusov.

„Dnešný deň je pre budúcnosť cestovania významný,“ povedal vo štvrtok Vaculík. „Za týmto momentom stojí skúsený tím expertov z oblasti automobilovej a leteckej dopravy, ktorí chceli predefinovať hranice toho, čo je v cestovaní možné,“ dodal.

AeroMobil tvrdí, že komerčný model spĺňa všetky predpisy potrebné pre prevádzku tak auta, ako aj lietadla a oproti prototypu s označením 3.0 prešiel „stovkami technických a diazajnérskych vylepšení“. Aeromobil sa podľa jeho tvorcov má zmestiť na bežné parkovacie miesto, jazdí na obyčajný benzín a dokáže sa pohybovať v normálnej cestnej premávke a na bežných komunikáciách.

V skutočnosti však zaparkovať s takmer 6-metrovým vozidlom môže byť na plnšom parkovisku či v uličkách mesta problém. Bežné parkoviská sú na zhruba 4,5-metra dlhé autá. Predpisy na cestách v rôznych krajinách EÚ sú tiež pomerne prísne a v Rakúsku napríklad nie je dovolené mať na aute ani len ťažné zariadenie, ak nie je využívané. Na konci aeromobilu je pritom vrtuľa. Vhodnejší trh pre aeromobil však môže byť napríklad v USA či Kanade, kde sú predpisy voľnejšie a vzdialenosti väčšie.

Vynálezca projekt opustil

AeroMobilu, ktorý má v súčasnosti približne 60 zamestnancov, sa nedávno podarilo zabezpečiť tri milióny eur, ktoré majú pomôcť dostať lietajúce auto na trh a v súčasnosti hľadá ďalších investorov.

Podľa správy spoločnosti investorom do AeroMobilu je Patrick Hessel, zakladateľ a riaditeľ firmy c2i, ktorá sa zaoberá výrobou súčiastok pre letecký a automobilový priemysel a AeroMobil s ňou spolupracuje už niekoľko rokov.

O pohon lietajúceho auta sa stará 2,0-litrový štvorvalcový letecký motor, pričom dolet stroja by mal dosiahnuť 750 kilometrov. Na ceste dokáže dosiahnuť rýchlosť 160 kilometrov za hodinu a počas letu až 360 kilometrov za hodinu. Viac než rýchlosťou sa však aeromobil hrdí viacerými bezpečnostnými prvkami. Je vybavený padákom, airbagmi a má byť spoľahlivo pilotovaný aj pri zhoršenom počasí.

Vývoj aeromobilu sa však nezaobišiel bez problémov. Protototyp sa takmer pred dvomi rokmi, v máji 2015, zrútil na letisku pri Nitre. Počas letu sa dostal do vývrtky. Pilotoval ho vtedy jeho vynálezca Štefan Klein. Napriek tomu, že spadol z výšky viac ako 200 metrov, pilot utrpel len ľahké zranenia, pretože sa mu ešte vo vzduchu podarilo aktivovať padák a stlmiť tak náraz na zem.

Štefan Klein však ešte pred slávnostnou premiérou v Monaku projekt opustil. Má v pláne založiť vlastnú firmu, na čo mu majú pomôcť prostriedky získané z predaja podielu spomínanej spoločnosti c2i. Na čele AeroMobilu ostáva spoluzakladateľ a súčasný riaditeľ Juraj Vaculík.

Aeromobil versus helikovozidlo

AeroMobil však nie je v Monaku jediný, kto bohatým klientom ponúka lietajúce auto. Prítomná je tam aj holandská spoločnosť PAL-V, ktorej auto PAL-V Liberty sa vie transformovať na helikoptéru a s komerčným predajom firma začala už vo februári. Dodávky prvých „helikovozidiel“ sľubuje na budúci rok.

Vývoj áut ako-tak schopných letu sa začal už pred 70 rokmi. Kalifornská spoločnosť ConVairCar testovala takýto stroj v roku 1947, no nikdy nezačala s jeho výrobou. Podobný zámer mali aj automobilky Ford a Chrysler, no takisto nikdy neuviedli lietajúce auto na trh.

Prototyp lietajúceho vozidla, ktoré sa vo vzduchu vznáša ako vírnik a po pristátí dokáže ísť po ceste ako automobil, však skonštruovala v Přerove spoločnosť Nirvana Systems. Z futuristického autovírnika, ktorý má potrebné vybavenie a certifikáciu na jazdu po pozemných komunikáciach, chce firma vyrobiť prvých 40 kusov. Stroj dokáže vo vzduchu uraziť 180 km za hodinu, na ceste za rovnaký čas prejde 40 kilometrov. Podľa riaditeľa spoločnosti Pavla Březinu by sa cena stroja mala pohybovať v prepočte od 83-tisíc do 189-tisíc eur.

Do konca roku 2017 by mala otestovať prototyp lietajúceho auta aj medzinárodná firma Airbus Group. Firma vytvorila divíziu Urban Air Mobility, ktorá má skúmať rôzne koncepty, ako napríklad autá na prepravu jednotlivcov alebo voz na štýl helikoptéry pre niekoľko osôb. Cieľom je, aby si ľudia mohli rezervovať voz s využitím aplikácie – podobne, ako je to pri projekte zdieľania áut.

Najnovšie sa o lietajúce vozidlá začala zaujímať taxislužba Uber, ktorá by chcela postaviť autonómny lietajúci taxík – teda akési lietajúce taxi bez pilota. Uber za týmto účelom najal aj bývalého inžiniera americkej vesmírnej agentúry NASA Marka Moora.

Autonómne lietajúce taxi Uberu by však z praktických dôvodov malo byť schopné kolmého štartu aj pristátia. Pri taxislužbách má Uber problém s dodržiavaním zákonov a v niektorých krajinách boli jeho aktivity zakázané.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba
Viac na túto tému: #Aeromobil #lietajúce auto