Chystané reformy majú zabrániť opakovaniu takzvanej dieselgate, ktorá sa týka približne 11 miliónov naftových áut koncernu Volkswagen, do ktorých firma inštalovala softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií. Pri jazde autá produkujú výrazne viac emisií než pri kontrolných testoch. Aféra sa týka aj 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto.
Európska komisia pôvodne počítala s tým, že na reformách bude zhoda do konca mája. To je ale podľa denníka veľmi nepravdepodobné. Nemecko sa totiž zatiaľ napríklad vôbec nevyjadrilo k plánu na prísnejšie tresty pre automobilky. Tie by v prípade previnenia mohli čeliť pokutám až 30 000 eur za každé vozidlo. Konkrétny model by dokonca bolo možné stiahnuť z trhu.
Nemecko navyše odmieta návrhy na prísnejšiu kontrolu úradov v jednotlivých členských krajinách, ktoré sú zodpovedné za dohliadanie na dodržiavanie emisných noriem. Je aj proti tomu, aby testy emisií u predaných áut mohol vykonávať sám Brusel.
Reformy podľa Süddeutsche Zeitung brzdia aj ďalšie krajiny vrátane Česka, Španielska alebo Talianska. Podľa európskej neziskovej organizácie Transport & Environment uprednostňujú niektoré vlády skôr záujmy priemyslu pred záujmy svojich občanov.
V Spojených štátoch musia koncern Volkswagen platiť miliardové odškodné, v Európe nie. Odškodné pre svojich zákazníkov zatiaľ podľa všetkého nechystá ani Škoda Auto. Česká vláda na takýto postup podľa svojich doterajších vyhlásení netlačia.