Zákazníci e-shopom veria, za tovar platia vopred

Nakupovanie cez internet je dnes bežnou súčasťou života mnohých Slovákov. Mení sa však spôsob platieb a forma doručenia.

27.04.2017 14:00
balíky, eshop, online nakupovanie Foto:
Slovenská pošta zaviedla možnosť doručenia zásielok do automatov. Pri nákupe cez internet Slováci využívajú najmä služby kuriérov.
debata (8)

Kým v minulosti nosili zakúpený tovar najmä kuriérske spoločnosti a zákazníci platili až pri prevzatí objednávky, v súčasnosti stále viac ľudí platí prostredníctvom internetu a tovar si preberá z automatov.

Automaty na vyzdvihovanie zásielok zavádza aj Slovenská pošta. Ich výhodou je možnosť preberania tovaru aj mimo otváracích hodín kamenných pobočiek pošty. „Toto inovatívne riešenie dopĺňa portfólio moderných služieb Slovenskej pošty a posilňuje pozíciu spoločnosti na balíkovom trhu. Automatizované poštové terminály, ktoré úspešne fungujú vo viacerých krajinách v zahraničí, predstavujú rýchly, bezpečný a pohodlný spôsob doručovania balíkov a balíkových zásielok,“ povedal generálny riaditeľ Slovenskej pošty Róbert Gálik.

Nové balíkomaty sú umiestnené v Bratislave, Ivanke pri Dunaji, Senci, Hlohovci, Trnave, Nitre, Martine, Žiline, Banskej Bystrici, vo Zvolene, v Poprade, Prešove a Košiciach. Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) si stále väčšina zákazníkov volí doručenie formou kuriéra. Tento druh dopravy využíva 84 percent zákazníkov. Okrem zásielok z internetových obchodov však balíkomaty fungujú aj pri bežných zásielkach, ktoré môže odoslať ktokoľvek. Podmienkou na uloženie zásielky do automatu je použitie elektronického podacieho hárka.

Na druhom mieste je doručenie balíka na adresu prostredníctvom Slovenskej pošty. Podľa SAEC doručenie do balíkomatu využíva len šesť percent zákazníkov. Asociácia tvrdí, že najmä vo väčších mestách ľudia využívajú alternatívne spôsoby doručenia, napríklad osobný odber, doručenie do zásielkovne alebo balíkomatu. V menších mestách a obciach takéto možnosti internetové obchody neponúkajú.

Slováci navyše podľa internetového obchodu Hej.sk opúšťajú platbu v hotovosti až po doručení tovaru, tzv. na dobierku. Namiesto nej stále viac zákazníkov platí za tovar vopred vďaka bezhotovostným platbám prostredníctvom internetu. Správanie zákazníkov sa mení každým rokom.

„Ľudia si už zvykli na nákupy online a neobávajú sa platiť vopred, a to najmä v prípadoch, keď nakupujú v známych e-shopoch, ktorým dôverujú,“ povedal riaditeľ Hej.sk Vladimír Sušil. Podľa jeho slov medziročne stúpol nárast platieb vopred o 20 percent, pričom objednávky na dobierku klesli o 8 percent.

Napriek tomu však stále takmer polovica ľudí uprednostňuje nákup na dobierku s platbou až pri doručení tovaru. Podľa prieskumu SAEC až 47 percent zákazníkov internetových obchodov si v uplynulom roku objednalo tovar na dobierku. Platobnou kartou cez internet za tovar zaplatilo 22 percent opýtaných a ďalších 20 percent zvolilo platbu prostredníctvom bankového prevodu.

Na internete Slováci najčastejšie nakupujú oblečenie spolu s obuvou, a to aj napriek nemožnosti daný tovar pred zaplatením vyskúšať. Na druhom mieste sa podľa SAEC umiestnili knihy a na treťom sú produkty pre krásu a zdravie spolu s kozmetikou a drogériou. Najmä muži nakupujú cez internet počítače alebo mobilné zariadenia vrátane príslušenstva.

Naopak, minimálny záujem Slováci v minulom roku podľa asociácie prejavili pri nákupoch cez internetové obchody o kúpu alebo prenájom nehnuteľností, nákup alkoholu a potravín.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská pošta #doručovanie balíkov #online nakupovanie