Trnavská automobilka dostane investičné stimuly

Vládny kabinet schválil trnavskej automobilky Peugeot Citroën Automobiles Slovakia (PCA Slovakia) investičnú pomoc vo výške 18,6 milióna eur. Celá štátna pomoc, ktorá je určená pre nový investičný projekt rozšírenia výroby, bude vo forme daňových úľav. Vzniknúť by malo 420 nových pracovných miest.

11.05.2017 11:06
debata (8)

V trnavskom závode automobilky PCA Slovakia má pribudnúť 420 nových pracovných miest. Vzniknúť majú rozšírením výroby. Vláda na to odklepla v stredu 18,6 milióna eur vo forme daňových úľav na 10 rokov. „Vďaka schváleniu tejto pomoci Trnava získa model novej generácie,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec. Trnavská automobilka podľa neho za 14 rokov využila štátnu pomoc na investície len raz – pri výstavbe závodu v roku 2003.

Pôvodne žiadala automobilka o priamu dotáciu v hotovosti, čo však už na západe Slovenska nie je možné, vysvetľoval v stredu po rokovaní vlády minister hospodárstva Peter Žiga. „My už cashové dotácie na západnom Slovensku nebudeme na výrobu dávať, len do výskumu a vývoja,“ povedal. O tento investičný projekt bojovalo podľa neho Slovensko so samotným Francúzskom.

Pomoc zároveň ide do regiónu, v ktorom je druhá najnižšia nezamestnanosť v rámci okresov Slovenska. Podľa štatistiky Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny dosiahla nezamestnanosť v Trnavskom okrese v marci tohto roka 2,8 percenta. Medziročne tak klesla o vyše dve percentá. V celom Trnavskom kraji sa v marci nezamestnanosť pohybovala na 3,66 percenta, čo bolo o niečo menej ako v Bratislavskom kraji (3,85 percenta).

Nezamestnanosť tu láme rekordy a nájsť kvalitných zamestnancov je tu pre firmy problém. Pracovníkov tak dovážajú cez pracovné agentúry. A to majú v okolí pribudnúť ďalšie pracovné miesta. Výrobca plastových komponentov pre autá, spoločnosť Plastic Omnium, bude do závodu v Hlohovci potrebovať ďalších 500 ľudí a vyše 850 ľudí hľadá Amazon pre svoje logistické centrum v Seredi.

Na ministerstve hospodárstva sa pripravuje nová podoba zákona o investičnej pomoci. Prednosť by mali dostať regióny s vyššou mierou nezamestnanosti. Zjednodušiť by sa malo aj podávanie žiadostí. Rezort chce novelu predstaviť do konca tohto roka.

„Sú to špičkové firmy a prinášajú sem aj špičkové technológie. Ide o transfer poznatkov, ktorý by inak nebol možný,“ hovorí analytik SAV Vladimír Baláž. Okrem toho v prípade, ak by daňovú úľavu firma nedostala, rozširovala by výrobu v inom závode. Preto problém v podpore regiónu s vysokou mierou zamestnanosti nevidí. Chýbajúce pracovné sily si firma dovezie zo Srbska, z Maďarska či Ukrajiny, vysvetľuje, platiť odvody a dane však budú tu.

Pritiahnuť investície do menej rozvinutých regiónov s vysokou mierou nezamestnanosti je podľa Baláža komplikované. „Investor vždy zvažuje, kde je dobrá dopravná dostupnosť a kde sú pracovné sily. Darmo dostaviate diaľnicu, keď kvalifikovaní ľudia chýbajú,“ vysvetľuje. V problematických regiónoch môže vláda podporiť zamestnanosť z verejných zdrojov, budovať sociálne centrá či rekreačné zariadenia, dodáva, investorov tam však nasilu nedotiahne. „Nedá sa však čakať, že vláda spraví z Rimavskej Soboty druhú Bratislavu,“ hovorí.

Automobilka v Trnave preinvestuje celkovo 165 miliónov eur. Z toho necelých 100 miliónov eur predstavujú nové investície. Výrobná kapacita závodu by sa takto mala zvýšiť o 60-tisíc vyrobených vozidiel ročne na 360-tisíc kusov. Z toho 180-tisíc by malo byť nových modelov, ktoré sa začnú vyrábať už koncom budúceho roka. Určené budú výlučne na export.

Spoločnosť už vytvorila vyše 4 200 priamych pracovných miest a celková výroba na Slovensku presiahla dva milióny vozidiel. V trnavskom závode vyrábala automobilka doteraz štyri modely áut: od roku 2006 Peugeot 207, Citroën C3 Picasso od začiatku roka 2009, od novembra 2012 Peugeot 208, ktorý nahradil obľúbenú 207. Vlani začala automobilka len na Slovensku produkovať nový model Citroën C3. Minulý rok k nám automobilka presťahovala z Nemecka aj centrum účtovných služieb pre strednú Európu. V súčasnosti prebieha budovanie motorárne, kde sa o dva roky rozbehne výroba benzínových motorov pre automobilku v Trnave.

Priemerná mesačná mzda v automobilke dosiahla podľa Šveca v roku 2016 úroveň 1 395 eur vrátane prémií a príplatkov. Oproti roku 2015 sa zvýšila o 64 eur. Priemerná mesačná mzda výrobného operátora dosiahla 1 007 eur vrátane prémií a príplatkov.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Trnava #automobilky #PSA