Diaľnica za Košicami? Tak skoro to nebude

Kým diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc sa až na úsek Turany - Hubová už možno dobuduje do roku 2021, jej celkové dokončenie je stále v nedohľadne. A to nielen pre úsek v Turci, na ktorý budeme čakať asi do roku 2025. Kľúčová D1 bude dokončená, až keď sa napojí na Ukrajinu.

21.05.2017 16:00
debata (31)

Región východne od Košíc bez poriadnej cesty zaostáva. Mnohí mladí ľudia odtiaľ odišli a oblasť tak má nejasnú perspektívu.

Štát však východné úseky D1 nemá pripravené a nie sú ani peniaze na samotnú výstavbu. V najpokročilejšom štádiu prípravy sú úseky medzi Košicami a Michalovcami. „Úseky diaľnice D1 Bidovce – Dargov a Dargov – Pozdišovce majú spracovaný zámer posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorý je predložený na ministerstve životného prostredia,“ povedala Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy.

zväčšiť
diaľničná sieť na východe Slovenska, graf

Podľa informácií o míľnikoch výstavby na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) potrebujú tieto dva úseky na výstavbu ešte približne päť rokov príprav. „Na zvyšné úseky Pozdišovce – Michalovce, Michalovce – Sobrance a Sobrance – št. hr. SR/UR sa pripravuje verejné obstarávanie na spracovateľa zámeru EIA,“ dodáva Ducká.

V súčasnosti teda štát pod pripravovanými úsekmi nemá ani vykúpené pozemky. „Odhadované náklady na výstavbu týchto úsekov predstavujú približne 1,046 miliardy eur bez DPH,“ dodáva Ducká.

Otázna je tiež nutnosť výstavby najvýchodnejšej fázy diaľnice D1 v plnom profile. Ministerstvo dopravy odmietlo úvahy o tom, aby obchvat Prešova na diaľnici D1 vznikol v polovičnom profile. Priamo cez tretie najväčšie mesto denne jazdí na niektorých úsekoch až 30-tisíc vozidiel.

Intenzity dopravy východne od Košíc sú však omnoho nižšie. Podľa celoštátneho sčítania dopravy Slovenskej správy ciest z roku 2015 diaľnica najviac pomôže Michalovciam, ktoré v súčasnosti nemajú obchvat. Priamo cez druhé najväčšie mesto Košického kraja po ceste prvej triedy I/19 denne prechádza takmer 15-tisíc vozidiel.

Oveľa nižšia intenzita je na rovnakej ceste medzi Košicami a Michalovcami v meste Sečovce, kde denne jazdí 7 190 automobilov. Sobrance ležiace východne od Michaloviec, pred hraničným priechodom s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom, sú denne zaťažené intenzitou 6¤812 automobilov.

Medzi Bidovcami pri Košiciach a ukrajinskými hranicami má vzniknúť ešte päť úsekov diaľnice D1, ktorých výstavba je však v nedohľadne. Štát musí najprv dokončiť prepojenie dvoch najväčších slovenských miest, pričom ešte ani nepozná trasovanie všetkých úsekov.

Najproblematic­kejším úsekom je už niekoľko rokov úsek D1 Turany – Hubová, ktorého výstavbu zastavil v roku 2013 zosuv pôdy. V priebehu tohto mesiaca by mala byť známa nová trasa diaľnice, na ktorú bude rezort dopravy musieť získať približne 700 miliónov eur. Problémy s výstavbou sú aj v nadväzujúcom úseku D1 Hubová – Ivachnová, kde sú práce na razení tunela Čebrať zastavené pre hroziaci zosuv. Meškanie hlási aj zhotoviteľ stavby D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Úsek s najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku Višňové pravdepodobne nebude odovzdaný podľa plánov v roku 2020.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Košice #diaľnice #Východné Slovensko