Po novom železničnom moste v Trenčíne prešiel prvý vlak

Trenčania sa konečne dočkali. Po novom železničnom moste v Trenčíne prešiel prvý vlak a od tohto okamihu je v prevádzke, aj keď zatiaľ vlaky premávajú iba po jednej koľaji.

23.05.2017 18:00
most, trenčín Foto: ,
Nový železničný most v Trenčíne je dlhý 343 metrov a vlaky po ňom môžu jazdiť rýchlosťou až 140 kilometrov za hodinu.
debata (3)

Most je dlhý 343 metrov a vlaky po ňom môžu jazdiť rýchlosťou až 140 kilometrov za hodinu. Celková hmotnosť mosta aj s pevnou jazdnou dráhou je až 54¤843 ton. Výstavbu mosta, ktorý je súčasťou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, od začiatku sprevádzali problémy. Najskôr mal byť hotový v lete 2015, neskôr termín posunuli na jar 2016, v súčasnosti je termín definitívneho dokončenia stanovený na august až september 2017.

V utorok o krátko po deviatej ráno prešiel po moste prvý vlak rýchlosťou desať kilometrov za hodinu. Po pol jedenástej ním prešiel ďalší. „Modernizáciu trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, hlavne jej tretiu etapu Zlatovce – Trenčianska Teplá, sprevádzali rôzne diskusie zo strany stavebných firiem, obyvateľov aj médií. Som rád, že dnes prišiel ten deň, kedy sme dosiahli jeden z dôležitých míľnikov tejto stavby, a tým je sprevádzkovanie nového mosta, ktorý je v podstate jedinečný a dovolím si povedať, že v Trenčíne dnes máme okrem jednej zaujímavej stavby aj jeden z najmodernejších železničných mostov v Európe vôbec,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Martin Erdossy. Zhotoviteľom stavby je Združenie pod Brezinou, pod záštitou vedúceho člena TSS Grade a členov združenia Bogl a Krýsl a Konstruktor Inženjering.

Nový železničný most v Trenčíne má pevnú jazdnú... Foto: Tatiana Michalková, Pravda
most, trenčín Nový železničný most v Trenčíne má pevnú jazdnú dráhu a jeho hmotnosť je až 54 843 ton.

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti TSS Grade Dušana Chovanca v prípade mosta ide o jednu z najkompliko­vanejších konštrukcií na celej stavbe. „Na jeho výstavbu bolo použitých zhruba osemtisíc ton betónu a 4-tisíc ton železa. Ide o dva samostatné mosty, z ktorých jeden je dlhý 340 a druhý 339 metrov. Jeho zvláštnosťou je, že je na ňom použitá pevná jazdná dráha, čo je jeden z technicky najnáročnejších prvkov na železnici. Sú tu použité zvláštne zavesenia trakčného vedenia, trakčnej brány, čo dotvára celkovú architektúru, čo dúfame, že zapadá do mesta Trenčín a do tohto regiónu,“ povedal Chovanec.

So stavbou mosta boli od začiatku problémy a jeho výstavba sa výrazne omeškala. „Stavba je jedna z najnáročnejších na železnici. Bolo tu niekoľko aspektov, ktoré vstupovali do technických riešení,“ povedal Chovanec. Podľa neho meškanie vzniklo aj preto, že muselo dochádzať k úprave jednotlivých etáp stavby a jednotlivé časti stavby tak čakali jedna na druhú. K meškaniu sa vyjadril aj Martin Erdossy s tým, že momentálne skúmajú štyristo rôznych zápisov, ktoré riešia dôvody omeškania.

Posledná výluka sa má končiť v júli tohto roku a celá stavba bude kompletne hotová v auguste až septembri. Vlaky budú môcť po moste jazdiť rýchlosťou až 140 kilometrov za hodinu, a keď bude dokončený celý úsek Bratislava – Žilina, dokáže sa cesta skrátiť až o pol hodinu. Most vďaka netradičným oblúkovým bránam tvorí dnes jednu z dominánt mesta.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Trenčín #železničný most