Po VW zažalovali Američania aj Fiat

Podozrenie z falšovania emisných testov padá na taliansko-americkú automobilku Fiat Chrysler Automobiles.

25.05.2017 15:30
Fiat, tabuľa Foto: ,
Akcie firmy Fiat Chrysler Automobiles po oznámení podania žaloby klesli o 3 percentá. Celkovo taliansko-americkej automobilke hrozí pokuta vo výške 4,6 miliardy dolárov.
debata (1)

Americké ministerstvo spravodlivosti podalo na koncern žalobu pre údajné používanie softvéru na umelé znižovanie emisií. V septembri 2015 sa prevalil podobný prípad, keď sa ukázalo, že nemecký koncern VW používal softvér umožňujúci znižovať emisie počas emisných testov.

Problematické majú byť naftové motory v SUV modeli Jeep Grand Cherokee a pikape Dodge Ram 1500 s rokmi výroby od 2014 do 2016. Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) obvinila koncern z používania softvéru, ktorý umožňuje obchádzať emisie pre oxidy dusíka. Celkovo má byť ovplyvnených 104-tisíc automobilov.

Koncern oznámil, že s úradmi rokuje a podľa jeho predpokladov je možné problém vyriešiť aktualizáciou softvéru. Aktualizáciu však musí odobriť EPA a kalifornský regulačný úrad. Napriek tomu však spoločnosť tvrdí, že jej vozidlá sú úplne v súlade s platnou legislatívou. V prípade súdneho procesu sa bude brániť najmä proti tvrdeniam o úmyselnom inštalovaní softvéru na obchádzanie emisných limitov.

Akcie automobilky po oznámení podania žaloby klesli o 3 percentá. Včera však ich hodnota mierne stúpla a popoludní sa jedna akcia predávala za 10,52 dolára. Celkovo taliansko-americkej automobilke hrozí pokuta vo výške 4,6 miliardy dolárov.

Nejde však o prvý problém koncernu s emisiami. V Európe sa o emisie talianskych áut zaujíma Nemecko, Francúzsko, ale aj Európska komisia, ktorá v polovici mája dokonca začala konanie s Talianskom. Ďalší spor medzi Talianskom a Nemeckom Európska komisia uzatvorila v marci tohto roka.

Nemeckí vyšetrovatelia sa domnievali, že Fiat používa ilegálny softvér rovnako ako VW. Koncern aj v tomto prípade obvinenia odmietal. Obe strany sa dohodli na tom, že emisie naftových automobilov je potrebné znížiť. Európska komisia je navyše zo strany Talianska informovaná o všetkých servisných akciách, ktoré je potrebné vykonať pre Fiat 500X s naftovým dvojlitrovým motorom.

Emisie naftových automobilov sa dostali do povedomia práve po celosvetovom škandále nemeckého koncernu VW, ktorý používal ilegálny softvér. Ten umožňoval počas emisných testov prepnúť motor do úspornejšieho režimu, keď produkoval menej emisií a splnil tak predpísané limity. V reálnej premávke potom pohonná jednotka produkovala viac splodín.

Problém sa celosvetovo týkal 11 miliónov automobilov. Išlo o pohonné jednotky, ktoré sa v tom čase už nepredávali. Motory s označením EA 189 mali objemy 1,2, 1,6 alebo 2,0 litra. Po prevalení škandálu sa hodnota akcií VW prepadla o desiatky percent.

Koncern navyše zaznamenal významné straty. Okrem vysokých pokút musí odškodniť aj amerických zákazníkov jednotlivých svojich značiek. V Európe musí nemecký koncern svoje automobily len opraviť. Zvolávacie akcie na Slovensku však napríklad povinné nie sú.

Európska únia na základe emisného škandálu pristúpila k prehodnocovaniu svojich emisných limitov. Následne došlo k ich dočasnému uvoľneniu. Autá spaľujúce naftu môžu legálne prekračovať limity emisií oxidov dusíka až dvojnásobne. Od jesene tohto roka však do praxe vstúpi nové testovanie emisií automobilov.

Doteraz testovací cyklus nezohľadňuje reálne podmienky v premávke. Prebieha v podmienkach, ktoré sú v realite takmer nedosiahnuteľné. Po novom by sa normovaná spotreba a produkcia emisií mala viac priblížiť skutočnej spotrebe.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #Fiat #emisné merania