Volkswagen stojí. Ustúpiť nechce nikto

Príbeh bratislavského Volkswagenu dlhé roky vyzeral idylicky. Priemerná mzda vyše 1 800 eur, rast výroby najluxusnejších áut koncernu. Z pohľadu Nemcov vysoká kvalita za relatívne nízku cenu práce. Tisíce ľudí každé ráno kráčali do fabriky. V utorok ráno to bol však úplne iný príbeh.

20.06.2017 21:30
debata (72)

Asi 2-tisíc ľudí prichádza k bráne s rapkáčmi a plagátmi s nápismi: Nechceme egoistické vedenie! Neponižujte nás! Chceme živiť rodiny!

V najväčšom domácom automobilovom závode po prvý raz v histórii vypukol štrajk. Odborári chcú zvýšiť platy zamestnancov hneď o 16 percent, vedenie nechce pridať viac ako 8,9 percenta za dva roky.

Účastníci štrajku v automobilke Volkswagen. Foto: SITA, Marko Erd
volkswagen, protest, štrajk, Účastníci štrajku v automobilke Volkswagen.

„Ľudia nechcú nič iné, len čo si v tomto závode tvrdo odrobili,“ povedal šéf Moderných odborov Zoroslav Smolinský. Priemerná hrubá mzda vo Volkswagene Slovakia bola síce vlani 1 804 eur bez platov vrcholových manažérov, nástupné platy sú však ani nie polovičné.

„Za posledných sedem rokov v podniku stúpla tarifná mzda v najrozšírenejšej, šiestej tarifnej triede o 21 percent. Teda z 848 eur na 1 027 eur a priemerný ročný rast dosahoval hodnotu troch percent. V porovnaní s tým len produkcia SUV automobilov vzrástla v rokoch 2010 až 2015 o viac ako 165 percent, na 222 213 vyrobených automobilov,“ dodal Smolinský. Štrajkujúci zamestnanci počas protestu upozorňovali na to, že automobilka v Nemecku vypláca za tú istú prácu priemerne 4 500 eur v hrubom.

„Sme si vedomí toho, že štrajk bol vyhlásený na neobmedzenú dobu a sme na to pripravení,“ reagoval predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Ralf Sacht. Podľa informácií Pravdy ak by štrajk trval týždeň, letná odstávka by mohla byť dva a nie tradičné tri týždne.

Malé autá sa vyrábajú ďalej

Spustený štrajk ochromil výrobu luxusných SUV automobilov, ako je Porsche Cayenne a VW Touareg. „Aktuálne beží výroba v závodoch Martin a Stupava bez obmedzení a v Bratislave po organizačných opatreniach vyrábame vozidlá na montáži New Small Family. Všetkým pracujúcim zamestnancom vyplácame mzdu v plnej výške,“ uviedla hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Štrajkujúcim zamestnancom nárok na mzdu a iné výhody zo strany zamestnávateľa nevznikajú. „Zabezpečenie náhrady mzdy za štrajk je v zodpovednosti odborovej organizácie,“ dodala Makayová. Odbory zároveň štrajkujúcich zamestnancov nahlasujú do poisťovní.

Pár dní pred ostrým prerušením výroby boli v automobilke distribuované letáky upozorňujúce zamestnancov, že každým dňom štrajku prichádzajú o 68 až 75 eur. Ide o superhrubú mzdu. V prípade dohody o tohtoročnom zvyšovaní miezd môžu odbory presadiť doplatenie mzdy za štrajkové dni. Na takzvaných štrajkokazov odznievali v dave protestujúcich ľudí názory. „Nikdy si s nimi už nepodáme ruku. Odmontujme im kolesá z áut a potom môžu byť v práci aj večne. Nepustíme ich do závodu a prevráťme im autá.“

Vedenie automobilky zas verejne poďakovalo tým ľuďom, ktorí v utorok nastúpili do práce. „Úprimne ďakujem všetkým približne 3¤500 zamestnancom, ktorí dnes ráno prišli do práce a prídu aj na ďalšie zmeny. Vážim si ich dôveru a lojalitu. Verím, že naša ponuka je dobrá, zlepší pracovné podmienky našich zamestnancov a zároveň im zabezpečí stabilné pracovné miesta,“ uviedol Sacht.

Budúcnosť VW?

Vybičovanú atmosféru štrajku považuje za nebezpečnú bývalý predseda Volkswagenu Slovakia Jozef Uhrík. Práve on sa zaslúžil o rozvoj tejto automobilovej fabriky a ako jediný Slovák stál dlhé roky na jej čele. Ešte v časoch, keď pôsobil v úzkom vedení nemeckého automobilového koncernu, sa dva podobné štrajky odohrali v Španielsku.

„Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagenu Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu SEAT Ibiza, a to až na dva roky,“ upozornil Jozef Uhrík. Podľa neho vedenie koncernu môže v budúcnosti podobne umiestniť nové modely mimo Slovenska. „Požiadavka na 16-percentné zvyšovanie platov je iracionálna a aj samotné odbory musia vedieť ustúpiť zo svojich požiadaviek,“ do­dal.

Na prebiehajúcom štrajku sa nezúčastnilo napríklad 500 maďarských zamestnancov Audi Hungaria. Títo ľudia začali dochádzať pred pár mesiacmi z maďarského mesta Györ. Do práce tiež v utorok išli všetci agentúrni zamestnanci. Celkovo vo Volkswagene Slovakia pracuje 12¤300 ľudí a po započítaní dodávateľov je na fabriku naviazaných až 50-tisíc pracovných miest.

„Volkswagen má denné tržby na úrovni 21,7 milióna eur a asi 70 percent vstupných tovarov sa dováža zo zahraničia. Pri kompletnej odstávke výroby na sedem dní sa ročný rast hrubého domáceho produktu Slovenska spomalí asi o 0,02 až 0,06 percenta. Nejde teda o závratné číslo,“ povedal analytik Tatra banky Juraj Valachy. Na druhej strane výsledok konečnej dohody môže udať tón ďalším mzdovým vyjednávaniam. „V tom je dôležitosť štrajku pre krajinu,“ dodal Valachy.

72 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #Volkswagen Slovakia #štrajk