Vozne nočných vlakov sú v muzeálnom veku

Cestovanie nočnými vlakmi štátneho dopravcu sa pre mnohých cestujúcich mení na historickú jazdu. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chce síce staré vozne vymeniť za novšie, namiesto nákupu však chce vynaložiť desiatky miliónov eur za prenájom taktiež používaných vozňov zo zahraničia.

21.06.2017 09:00
debata (4)

"ZSSK v súčasnosti prevádzkuje 45 lôžkových vozňov s priemerným vekom 32 rokov. Počet klimatizovaných lôžkových vozňov nestačí pokryť našu grafikonovú potrebu na požadovanej úrovni. Zrekonštruované klimatizované lôžkové vozne postupne plne nahradia staršie neklimatizované vozne, a to najmä vo vnútroštátnej rýchlikovej doprave,“ povedal hovorca štátneho dopravcu Tomáš Kováč.

Štátny dopravca podľa jeho slov už niekoľko rokov pracuje na obnove daných vozňov. "Keďže ide o vozne špeciálnej stavby, ich nákup je komplikovaný z dôvodu minimálnej ponuky na trhu,“ dodáva Kováč.

Priemerný vek vozňov v nočných vlakoch je 32... Foto: Martin Majerníček, Pravda
vlak, vozne, vozeň, železnice Priemerný vek vozňov v nočných vlakoch je 32 rokov. Aj v takýchto vozňoch cestujú v noci cestujúci medzi Bratislavou a Košicami.

Začiatkom roka štátny dopravca vyhlásil tender na prenájom 23 klimatizovaných lôžkových vozňov spolu s opciou na ďalších 13 vozňov. Štátny dopravca predpokladá cenu zákazky vo výške 47 miliónov eur. Za túto sumu by štát mal okrem prenájmu novších vozňov na osem rokov získať aj údržbu týchto vozňov. Dopravca chce prenájom hradiť z vlastných zdrojov.

Napriek tomu však štátny dopravca nehľadá len najnovšie vozne. Podľa súťažných podmienok zverejnených na internetovej stránke Úradu pre verejné obstarávanie vozne, časť vozňov, o ktoré má ZSSK záujem, musí byť vyrobená po roku 1995 a druhá časť dokonca až po roku 1990.

ZSSK sa pritom pokúša o celkovú obnovu svojich vozňov. Na konci minulého roka bol podľa hovorcu Kováča priemerný vek vozňov štátneho dopravcu na úrovni 21 rokov. Začiatkom druhého polroka 2018 majú ZSSK prísť prvé vozne, na ktoré plánuje minúť 69,5 milióna eur. Celkovo 35 nových vozňov postačí na výmenu všetkých vozňov vo viac ako troch rýchlikoch. Pre 2. triedu bude určených päť vozňov. Následná opcia je na nákup desiatich vozňov 2. triedy, desiatich vozňov 2. triedy s troma veľkopriestorovými oddielmi pre cestujúcich a piatich vozňov pre 1. triedu.

Generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký koncom minulého roka potvrdil, že naposledy boli modernizované vozne pre diaľkovú dopravu dodané v roku 2008. Záujem o cestovanie vlakom každým rokom narastá. V minulom roku vlaky štátneho dopravcu prepravili 65,6 milióna cestujúcich, čo predstavuje medziročný nárast v porovnaní s rokom 2015 až 8,3 milióna cestujúcich.

Záujem o vlakovú dopravu zvýšilo aj zavedenie bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov. V roku 2016 túto možnosť využilo 26,7 milióna cestujúcich. Ešte o rok skôr sa bezplatne odviezlo v štátnych vlakoch 24,6 milióna študentov a dôchodcov. Práve krátko po zavedení bezplatného cestovania si štátny dopravca musel prenajať staršie vozne zo zahraničia. Išlo o desiatky ojazdených vozňov a niekoľko dieselových lokomotív z Českej republiky. V roku 2014 ZSSK platil za prenájom týchto vozňov a lokomotív 7¤800 eur denne.

Najlepšie vozne sú dlhodobo nasadzované do InterCity (IC) vlakov, ktoré sú komerčným projektom štátneho dopravcu a na ich prevádzku nie je možné použiť dotácie zo štátneho rozpočtu. Po zrušení ich prevádzky začiatkom roka 2016 spoločnosť ZSSK použila najlepšie vozne z týchto vlakov v dotovaných rýchlikoch. Dopravca však obnovil prevádzku IC vlakov v tom istom roku, pričom nové vozne pre tento účel nenakupoval. Obnovujú sa tiež regionálne vlaky, pri ktorých sa môžu využiť eurofondy, a tak ide spravidla o nové súpravy.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #Železničná spoločnosť Slovensko