Bratislavský Volkswagen obnovil výrobu, nábeh bol bez problémov

Bratislavská továreň nemeckej automobilky Volkswagen po šesťdňovom štrajku zamestnancov za vyššie mzdy a po nedeľňajšej dohode odborov s vedením firmy na novej kolektívnej zmluve v pondelok obnovila výrobu. Novinárom to povedal predseda predstavenstva slovenského divízie Volkswagenu Ralf Sacht.

26.06.2017 12:20
debata (3)

„Výroba ráno nabehla bez akýchkoľvek problémov,“ uviedol Sacht. Dodal, že kolektívna zmluva zaistí stabilitu pracovných miest v podniku pri primeranom vývoji mzdových nákladov.

Počas necelého poldruha roka stúpnu tarifné platy pre viac ako 12 000 pracovníkov tohto najväčšieho súkromného zamestnávateľa na Slovensku asi o 14 percent. Dohoda podniku s odbormi počíta aj s vyplatením jednorazového príspevku a ďalšími opatreniami v rámci sociálneho programu firmy. Kolektívna zmluva bola uzavretá až na obdobie do konca augusta 2019, odborom sa však nepodarilo presadiť predĺženie prestávok.

„Dohoda podčiarkuje náš postoj, ktorý hovorí o tom, že neponúkame len dobré mzdy a podmienky, ale dohodou sme zabezpečili, aby naši pracovníci mali prácu o päť aj desať rokov. Máme radosť, že vyjednávací tím odborov, ktorý nastúpil v inom zložení, to videl rovnako. Je nám však ľúto, že na tomto pozadí došlo k zbytočnému štrajku,“ uviedol Sacht.

Člen predstavenstva spoločnosti Volkswagen Slovakia Eric Reuting uviedol, že dohoda o zvyšovaní platov sa príliš nelíši od toho, čo spoločnosť ponúkala ešte tento rok v apríli. Odbory pôvodne požadovali jednorazové zvýšenie tarifných miezd o 16 percent, následne ale svoje návrhy podobne ako samotný podnik menili.

„Historicky ide o najvyšší nárast platov. Sme za to, aby to (štrajk) pomohlo každému jednému zamestnanému človeku. Aby platy na Slovensku a vo východnej Európe rástli. Keď už sme jedna Európska únia, tak tie rozdiely je potrebné zmenšovať,“ povedal novinárom predák odborov a hlavná tvár štrajku Zoroslav Smolinský.

Zároveň odmietol Reutingovo vyjadrenie, že výsledná dohoda je podobná skoršej ponuke podniku.

Zrušia prvé tarifné triedy

Tabuľkové tarifné mzdy sa zvýšia o 4,7 % k 1. júnu, ďalších 4,7 % si zamestnanci pripíšu k 1. januáru 2018 a zvyšných 4,1 % od 1. novembra 2018 do 31. augusta 2019. Celkovo sa tak platy zamestnancov v automobilke zvýšia o 14,12 %. Zo zmluvy tiež vyplýva, že sa zrušia tarifné triedy 1 a 2. Noví zamestnanci budú od 1. augusta tohto roka nastupovať s tarifnou triedou 3, pričom doterajší zamestnanci v tarifnej triede 1 a 2 budú preradení automaticky do tarifnej triedy 3.

Pôvodných dvanásť tarifných tried sa zníži na desať, čím podľa Smolinského chceli motivovať pracovníkov, ktorí v závode pracujú aj viac ako desať rokov, no nemali už garantovaný postup do vyššej tarifnej triedy. „Naša najpočetnejšia trieda bola 6, očakávame, že po tejto zmene v odmeňovacom systéme to bude trieda 7, prípadne 8,“ vyhlásil Smolinský. Nárast taríf sa nebude týkať len kmeňových zamestnancov, polepšia si aj všetci zamestnanci, ktorí do fabriky nastúpili cez personálnu agentúru.

Okrem zvýšenia tarifných platov zamestnávateľ vyplatí v júni tohto roka všetkým zamestnancom bez ohľadu na tarifné triedy jednorazovú platbu vo výške 500 eur. V rokoch 2018 a 2019 dostanú zamestnanci jeden deň dodatočnej dovolenky za predpokladu platnosti dohody o konte pracovného času. Volkswagen tiež vyplatí náhradu príjmu počas prvých troch dní pracovnej neschopnosti vo výške 40 % priemernej mzdy. Zvýši sa tiež príspevok pre dobrovoľných darcov krvi.

Najväčší štrajk v súkromnej firme

Štrajk zamestnancov bratislavskej továrne Volkswagenu bol najväčším v súkromnej firme v novodobých dejinách Slovenska a zároveň prvý v dvadsaťšesťročnej histórii slovenskej divízie nemeckej automobilky. Protest ochromil produkciu športovo-úžitkových vozidiel (SUV), napríklad automobilov Volkswagen Touareg a Audi Q7. V obmedzenom režime sa firme podarilo udržať výrobu malých vozidiel. Za bežnej prevádzky z továrenských liniek zíde viac ako 1000 automobi­lov denne.

Priemerný mesačný plat zamestnancov Volkswagenu na Slovensku vrátane bonusov, príplatkov a odmien, ale bez zárobku manažmentu dosahuje 1804 eur. To je zhruba dvojnásobok priemernej mzdy v krajine. Podľa vedenia slovenskej divízie automobilky v regióne strednej Európy sú najvyššie platy v rámci koncernu práve na Slovensku.

Slovensko je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom automobilov na svete. Bratislavská továreň Volkswagenu zase montuje najviac áut zo závodov troch automobiliek, ktoré majú svoje továrne na Slovensku.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Odbory #automobilky #Volkswagen Slovakia #štrajk