Britské automobilky razantne obmedzujú investície

Investície britských automobiliek sa prudko znižujú, vlani klesli o 30 percent na 1,66 miliardy libier a v tohtoročnom prvom polroku predstavovali iba 322 miliónov libier. Vyplýva to z údajov britského Zväzu výrobcov a predajcov áut (SMMT).

04.07.2017 07:30
debata

Na automobilový priemysel tak zjavne padá neistota pred odchodom Británie z Európskej únie, napísal denník Financial Times.

Ak sa v druhej polovici roka úroveň investícií nezmení, celkové investície britského automobilového sektora budú len 644 miliónov libier, a to je len štvrtina investícií z roku 2015 a súčasne prudší pokles, než ktokoľvek v sektore čakal.

„Je veľmi ťažké kalkulovať investíciu, keď nepoznáte cenu výstupu,“ uviedol riaditeľ SMMT Mike Hawes. Aby sektor získal potrebnú istotu, zväz si želá uzatvorenie dočasnej dohody, že Británia zostane členom colnej únie „tak dlho, ako bude treba“, než Británia dospeje ku komplexnej obchodnej dohode s EÚ.

Britský automobilový priemysel zažíval v posledných rokoch renesanciu tak vďaka zahraničným investíciám, ako aj rekordným predajom osobných vozidiel v EÚ i Británii. Teraz však výrobcovia investície obmedzujú alebo rušia. V máji sa výroba automobilov v porovnaní s rovnakým mesiacom 2016 znížila o desať percent, pričom medziročný pokles zaznamenala už v apríli.

Zatiaľ čo predtým sa svetové automobilky Británii nevyhýbali, od referenda o brexite sa situácia mení. Spoločnosť BMW nedávno oznámila, že pravdepodobne začne vyrábať elektrickú verziu vozidla Mini za britskými hranicami, pretože výsledok referenda EÚ prináša neistotu pre automobilový priemysel vo všeobecnosti a zvlášť pre zahraničných investorov.

Nissan sa vlani zaviazal vyrábať dva zo svojich budúcich modelov v Británii, ale urobil tak až potom, keď mu britská vláda prisľúbila viacero opatrení garantujúcich, že závod Nissanu v Sunderlande bude pred dôsledkami brexitu chránený. Čo automobilke sľúbila, vláda odmietla zverejniť.

Zväz SMMT zbiera údaje o investíciách z automobilového sektora od roku 2011 a z nich vyplýva, že vlaňajších 1,66 miliardy libier je doterajším minimom. Absolútnu väčšinu z tohtoročných 322 miliónov libier potom tvoria investície do závodu Toyoty v Burnastone vo výške 240 miliónov libier.

debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká Británia #automobilky #Brexit