Liberalizácia STK je sporná

Bezpečnosť na cestách je ohrozená vozidlami, ktoré nie sú v dobrom technickom stave. Aj vďaka tomu prejde kontrola technického stavu áut na Slovensku výraznými zmenami. Odborníci sa však nezhodujú na tom, či jazdiacich vrakov ubudne, alebo jazdiť s takýmto vozidlom bude jednoduchšie. Kým dnes je počet staníc technickej kontroly (STK) regulovaný, po novom si bude môcť otvoriť kontrolnú stanicu prakticky ktokoľvek, kto splní podmienky.

10.07.2017 00:00
debata (35)

Vláda počas minulého týždňa schválila novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Ministerstvo dopravy si od novely sľubuje zlepšenie dostupnosti a služieb staníc technickej kontroly. Podľa ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) po Slovensku jazdí 130-tisíc áut bez technickej a 120-tisíc áut bez emisnej kontroly.

Po Slovensku jazdí 130-tisíc áut bez technickej... Foto: SHUTTERSTOCK
STK, kontrola, auto, podvozok, servis, automechanik, práca Po Slovensku jazdí 130-tisíc áut bez technickej a 120-tisíc áut bez emisnej kontroly, ministerstvo dopravy to chce zmeniť.

Rezort dopravy už nemá pre každý okres určovať počet pracovísk technických a emisných kontrol. Poplatok za podanie návrhu o povolenie na zriadenie stanice technickej kontroly a pracoviska emisnej kontroly má stúpnuť z 200 na 600 eur. Taktiež má podľa novely dôjsť k zvýšeniu poplatkov za udelenie oprávnenia na vykonávanie kontrol.

"Prvoradým cieľom liberalizácie staníc technickej kontroly je zlepšenie dostupnosti a kvality služieb. Naším cieľom nie je pokutovanie vodičov, ale očakávame od tejto zmeny bezpečnejšie a ekologickejšie vozidlá na našich cestách a skrátenie čakacích lehôt vodičov na vykonanie kontroly. Zvýšením počtu staníc technickej kontroly bude zabezpečená ich lepšia dostupnosť, čím sa určite zjednoduší proces absolvovania pravidelných technických a emisných kontrol,“ informovala hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Stanice sú vyťažené asi na polovicu

Ministerstvo však aj napriek snahe o zníženie čakacích lehôt na staniciach technických kontrol nevie povedať, ako dlho vodiči čakajú. "Čakacie lehoty sú veľmi individuálne a môžu sa líšiť v závislosti od fungujúceho objednávacieho systému na jednotlivých staniciach STK,“ dodáva Ducká.

Ak by však došlo k zlepšeniu dostupnosti služieb STK, tak by malo dôjsť aj k zlepšeniu technického stavu automobilov na Slovensku. Národná asociácia STK (NA STK) si však myslí, že nové pravidlá budú mať presne opačný efekt.

"Nekontrolované uvoľnenie siete staníc STK je podľa nás nezodpovedné, veď ako štát dokáže zabezpečiť, ak si STK môže otvoriť ktokoľvek, že bude žiadateľ aj kontrolovať poriadne? Hlavne ak môže hneď stanicu aj zrušiť. S dôsledkami a nástrahami liberalizácie budeme následne my všetci bojovať už len ťažko, pretože nespôsobilé vozidlá už budú v našich uliciach,“ informuje NA STK.

Ministerstvo dopravy počíta so zvýšením počtu zamestnancov, ktorí vykonávajú odborný dozor. Rezort dopravy navyše tvrdí, že po zavedení novely budú platiť rovnako prísne pravidlá pre zriadenie kontrolných staníc ako doteraz, akurát štát nebude regulovať ich počet.

Asociácia podľa svojich vyjadrení podala kompromisný návrh, ktorý ponúkal ľahko kontrolovateľné zvyšovanie počtu STK. "Trh staníc STK pritom vnímame už dnes ako dostatočne saturovaný, veď v priemere sú stanice vyťažené na 50 %, a teda vo všeobecnosti určite nie sú problémom ani čakacie lehoty, ani cenotvorba staníc STK,“ dodáva asociácia. Na Slovensku v súčasnosti 110 subjektov prevádzkuje 140 staníc technickej kontroly.

V Poľsku ceny klesli

NA STK pritom tvrdí, že priemerný čas strávený čakaním na vybavenie STK dnes nikto nepozná, pretože sa nemeria. Jednotliví prevádzkovatelia poznajú priemerný čas, ktorý potrebujú ich technici na kontrolu vozidla. Asociácia však upozorňuje aj na skúsenosti z okolitých krajín. Trh s STK liberalizovalo napríklad Poľsko, kde emisná a technická kontrola stojí približne 25 eur.

Ministerstvo dopravy chce vodičov motivovať na absolvovanie technickej a emisnej kontroly aj nižšími pokutami. "Ministerstvo dopravy prichádza s návrhom, že pokiaľ prevádzkovateľ vozidla do 15 dní od doručenia rozkazu podrobí vozidlo príslušnej kontrole alebo vyradí vozidlo z evidencie a uhradí pokutu vo výške 1/3 (t. j. 55 eur), tak pokuta sa považuje za uhradenú v plnej výške,“ hovorí Ducká.

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #automobilky #STK