Kia čelí hrozbe štrajku, tentoraz priamo v Kórei

Kórejská automobilka Kia len nedávno čelila hrozbe štrajku vo svojom závode v Žiline, teraz prostredníctvom vyhlásenia štrajku požadujú razantný rast miezd robotníci vo fabrike pri kórejskom hlavnom meste Soul.

20.07.2017 07:00 , aktualizované: 11:50
KIA Motors Foto:
Po hroziacom štrajku v závode Kia neďaleko Žiliny (na snímke) postihli protesty zamestnancov aj fabriku v kórejskom Soule.
debata (19)

Tamojší zamestnanci automobilky Kia Motors chcú zvýšiť platy o 155-tisíc wonov (v prepočte 120 eur). Miestne odbory vedenie automobilky zároveň žiadajú o vyplatenie bonusu vo výške 30 percent prevádzkového zisku automobilky. Na porovnanie, ak by rovnakú požiadavku mali aj slovenské odbory, každý jeden zamestnanec dostane jednorazovú odmenu približne vo výške 20 605 eur.

Šéf odborov: Kia Motors Slovakia si môže dovoliť vyššie mzdy

„Informácie o raste platov v Kórei sme zverejnili na našej facebookovej stránke. Rovno poviem, že sa takto snažíme presvedčiť ľudí, aby nabrali viac odvahy a nebáli sa na budúci rok aj na Slovensku pýtať vyšší rast miezd,“ povedal šéf odborov v Kia Motors Slovakia Miroslav Chládek. Žilinská automobilka na Slovensku dosiahla v roku 2016 prevádzkový zisk vo výške takmer 261 miliónov eur. Ak by aj na Slovensku žiadali odbory z tejto sumy rozdeliť 30 percent na odmeny, automobilový závod príde o 78,3 milióna eur. Rozdelenie tejto sumy medzi 3 800 zamestnancov predstavuje jednorazovú odmenu vo výške 20 605 eur. „Samozrejme, takúto sumu nikto žiadať nebude, ale aj na tomto príklade vidno, že Kia Motors Slovakia si môže dovoliť razantnejší rast miezd,“ dodal Chládek.

Automobilka: Našim zamestnancom rastú platy rýchlejšie ako inde

Automobilka upozorňuje, že už teraz patrí k najštedrejším zamestnávateľom v regióne. "Mzdy zamestnancov spoločnosti Kia Motors Slovakia rastú v regióne každoročne výrazne rýchlejšie ako v iných odvetviach. Pokým v roku 2010 bol rozdiel medzi priemernou mesačnou hrubou mzdou v Žilinskom kraji a Kia Motors Slovakia 261 eur, v roku 2016 už tento rozdiel narástol na 435 eur v prospech zamestnancov výrobného závodu. Výsledkom tohtoročného kolektívneho vyjednávania bolo zvýšenie základných miezd výrobných zamestnancov o 75 eur, vďaka dohodnutému navýšeniu budú ich mzdy rásť aj naďalej,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé.

Aktuálne vyplatila žilinská automobilka jednorazovú odmenu 200 eur supervízorom, administratívnym a riadiacim zamestnancom. Bez mimoriadnej prémie ostali jedine robotníci pracujúci za pásom a podľa vedenia podniku sa takto kompenzovalo významné navýšenie základných miezd výrobných operátorov. Na základe už podpísanej kolektívnej zmluvy platy robotníkov vzrástli o 75 eur, supervízori si polepšili o 60 eur a administratívni zamestnanci o 50 eur. O vyplatení jednorazových prémií rozhodol prezident Kia Motors Slovakia Dae Sik-kim.

Hrozba štrajku v Kórei

Priamo v Kórei z pondelka na utorok hlasovalo za štrajk v Kia Motors Corporation 24 871 ľudí. Podľa informácií Yonhap News Agency prerušenie výroby podporilo až 72,1 percenta odborárov. „V zahraničí sú ľudia zvyknutí štrajkami bojovať za razantnejšie zvyšovanie miezd. U nás v minulosti ľudia neboli zvyknutí prerušením výroby tlačiť na rast platov. Zároveň zahraniční manažéri vedia do poslednej chvíle odolávať tlaku na zvyšovanie miezd a aj u nás tento rok ustúpili až tesne pred vyhlásením štrajku,“ uviedol Chládek.

V slovenskom automobilovom priemysle ostrý štrajk tento rok vypukol jedine v najväčšej domácej automobilke Volkswagen Slovakia. Nemecké vedenie odborom ustúpilo až po šiestich dňoch štrajku a zamestnancom odsúhlasilo do novembra 2018 postupné zvýšenie miezd o 14,2 percenta. Pracovníci zároveň k júnovej výplate dostanú jednorazovú odmenu vo výške 500 eur.

Obavy z presunu výroby

Historicky prvý štrajk rozvíril obavy o postupnom odchode automobilovej výroby zo Slovenska. Prvý predseda predstavenstva Volkswagenu Slovakia Jozef Uhrík upozornil, že ešte počas jeho vedenia podobné štrajky v Španielsku viedli k postupnému presunu výroby na Slovensko. Konkrétne zo závodu sídliaceho v španielskom meste Pamplone sa do Bratislavy presunula výroba Volkswagenu Polo. Rovnako aj zo závodu v Barcelone bola na Slovensko presunutá časť výroby Seatu Ibiza. Podobný presun výroby, tentoraz preč zo Slovenska, môžu podľa Uhríka naštartovať práve príliš časté štrajky.

Podobné štrajky ako na Slovensku prebiehajú aj v iných krajinách strednej a východnej Európy. Napríklad v maďarskom meste Györ zamestnanci automobilky Audi dosiahli dvojhodinovým výstražným štrajkom zvýšenie platov takmer o 200 eur počas najbližších dvoch rokov. V Srbsku zas aktuálne štrajkuje približne dvetisíc robotníkov automobilky Fiat-Chrysler. Robotníci protestujúci v meste Kragujevac už ďalej nechcú byť lacnou pracovnou silou a žiadajú zvýšenie miezd o 45-tisíc dinárov (v prepočte 374 eur). „V dnešnej dobe pre žiadnu automobilku nie je ľahké presunúť výrobu a navyše vedenie koncernov muselo rátať s postupným zvyšovaním miezd na Slovensku. Navyše aj po dohodnutom zvyšovaní stále existujú veľké rozdiely medzi slovenskými a západnými platmi,“ povedal riaditeľ Inštitútu zamestnanosti Michal Páleník.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Žilina #Soul #štrajk robotníkov