Predaje áut v Európe rastú, naftovým motorom hrozí zákaz

Európania si v medziročnom porovnaní kúpili od začiatku tohto roka viac nových áut, ako to bolo vlani. Slováci sa dostali v tomto smere k elite. Počet registrácií nových áut na Slovensku rastie rýchlejšie, ako je priemer únie. V niektorých európskych krajinách sa však aktuálne hovorí o zákaze registrácií vozidiel so spaľovacími motormi. Opatrenie by ohrozilo tisíce pracovných miest.

20.07.2017 12:00
auto, predaj Foto:
Rast registrácií nových áut je na Slovensku rýchlejší ako priemer Európskej únie. Ilustračná snímka.
debata (44)

Podľa Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) bolo v celej Európskej únii počas prvých šiestich mesiacov roka 2017 zaregistro­vaných približne 8,2 milióna automobilov. Medziročný nárast tak predstavuje 4,7 percenta, keďže v prvom polroku 2016 počet registrácií nedosiahol ani 7,9 milióna vozidiel.

Predaje nových automobilov tak nadviazali na úspešný minulý rok, keď počet registrácií sa medziročne zvýšil o 6,8 percenta na 14,6 milióna vozidiel. Slovenský trh s novými autami v prvom polroku 2017 pritom rástol rýchlejšie ako priemer Európskej únie. Slováci od januára do konca júna zaregistrovali 48 871 nových áut. Ide o 11,2 percenta viac ako za rovnaké obdobie vlani. V roku 2016 registrácie na Slovensku podľa ACEA stúpli o 13,1 percenta.

Najviac rástol trh v Rumunsku, najmenej v Írsku

Najviac trh rástol v Rumunsku, kde s počtom 45-tisíc zaregistrovaných nových áut dosiahli nárast o 27 percent. Na druhom mieste skončilo Chorvátsko, kde došlo k nárastu o 23,6 percenta. V krajine s počtom obyvateľov presahujúcim 4 milióny sa od januára do konca júna predalo takmer 32-tisíc áut. Tempom prevyšujúcim 19 percent rástli registrácie aj v Litve, Bulharsku alebo Maďarsku.

V Rumunsku došlo k výraznému nárastu predajov nových automobilov aj napriek tomu, že vláda vo februári zrušila ekologickú daň na jazdené vozidlá, čím sa stali dostupnejšie. Obavy importérov a predajcov nových automobilov v krajine z prepadu predajov sa tak nenaplnili.

Naopak, registrácie klesali v Írsku, vo Fínsku, Veľkej Británii a v Lotyšsku. Najviac sa predaje prepadli práve v Írsku, kde obyvatelia medziročne v prvom polroku zaregistrovali o 10 percent menej nových vozidiel. Celkovo najviac áut sa predáva v Nemecku, kde od januára do konca júna zaregistrovali 1,79 milióna automobilov.

Darí sa Škode aj Renaultu

Rekordný polrok v celej svojej histórii zaznamenala česká značka Škoda, ktorá za šesť mesiacov zákazníkom dodala 585-tisíc automobilov. Podľa štatistík ACEA Škoda dosiahla v Európskej únii rast registrácií na úrovni 6,2 percenta.

Najpredávanejším modelom je Octavia, ktorú si v prvom polroku kúpilo 205-tisíc zákazníkov, čo však predstavuje medziročný pokles o 6,5 percenta. Na druhom mieste je model Fabia. Veľký záujem zákazníci prejavili aj o prvé SUV značky nazvané Kodiaq, ktorého prvé kusy automobilka dodala zákazníkom v januári tohto roka. „Vysoký dopyt po modeli Škoda Kodiaq prekonal naše očakávania a potvrdzuje, že sme na správnej ceste,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto Bernhard Maier. Vysoký záujem o tento model predĺžil čakacie lehoty na jeho dodanie až na šesť mesiacov. Rekordne sa darí aj francúzskemu Renaultu, ktorý v prvej polovici tohto roka predal 1,88 milióna automobilov.

Autá zo Slovenska

Z automobiliek, ktoré vyrábajú modely aj na Slovensku, zaznamenala najvýraznejší nárast značka Kia, ktorá v prvom polroku 2017 dosiahla v Európskej únii takmer 246-tisíc registrácií, čo predstavuje nárast o 9,8 percenta. Koncern PSA, ktorý má fabriku v Trnave, rástol tempom 2,3 percenta.

Koncern VW narástol o 3,2 percenta, pričom počet registrácií nových automobilov značky VW stúpol len o 0,9 percenta. V rámci koncernu Jaguar Land Rover, ktorý v budúcom roku spustí výrobu pri Nitre, sa darí značke Jaguar, ktorej počet registrácií nových automobilov stúpol o 25 percent.

Témou je zákaz áut so spaľovacími motormi

V záujme znižovania emisií skleníkových plynov sa v niekoľkých európskych mestách diskutuje o úplnom zákaze registrácií áut so spaľovacími motormi. V Nemecku zástupcovia strany Zelených požadujú od roku 2030 zákaz registrácie iných ako bezemisných automobilov. Mestá ako Mníchov alebo Stuttgart uvažujú o zákaze vozidiel s naftovými motormi.

Mníchovský ekonomický inštitút Ifo spolu s nemeckým zväzom automobilového priemyslu (VDA) varujú pred dopadom takýchto riešení. Inštitút vo svojej štúdii uvádza, že zákaz by len v Nemecku ohrozil 620-tisíc pracovných miest, ktoré sú spojené s výrobou áut so spaľovacími motormi. Volkswagen už v minulom roku odhadoval, že s prechodom na výrobu elektrických vozidiel bude musieť zrušiť desaťtisíce pracovných miest.

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #naftové motory