Zákaz dízlov v mestách? Eurokomisárka je proti

Zákaz naftových automobilov v európskych mestách by ničomu neprospel a iba by podkopal schopnosť výrobcov investovať do vývoja bezemisných vozidiel. Uviedla to eurokomisárka Elžbieta Bienkowská v liste ministrom dopravy krajín EÚ, ktorý v sobotu získala agentúra Reuters.

22.07.2017 23:00
debata (15)

Úrady by sa teraz podľa komisárky mali zamerať na to, aby automobilky pri dízlových vozidlách prísne dodržiavali limity emisií oxidov dusíka.

„Som síce presvedčená, že by sme mali v Európe rýchlo smerovať k bezemisným automobilom, politická sféra ani automobilky však nemôžu mať záujem na náhlom zrútení trhu dízlových vozidiel, ktoré by bolo dôsledkom lokálnych zákazov ich prevádzky,“ napísala Bienkowská.

„To by odvetvie len zbavilo prostriedkov potrebných na investovanie do bezemisných vozidiel,“ dodala.

Volanie po zákaze naftových automobilov sa objavili najmä v niektorých veľkých nemeckých mestách, ako je Mníchov a Stuttgart. Útok na dízlové vozidlá odráža obavy z nadmerných emisií toxických oxidov dusíka z týchto vozidiel. Tie sú reakciou na škandály s obchádzaním emisných testov, ktoré vypukli predvlani u najväčšej európskej automobilky Volkswagen.

Politici v predošlých rokoch vývoj naftových technológií podporovali ako úspornejší variant benzínových vozidiel a kládli dôraz hlavne na to, že majú nižšie emisie netoxického oxidu uhličitého. Veľké nemecké automobilky do vývoja dieselových vozidiel vďaka tomu vložili veľké investície.

Bienkowská vo svojom liste vyzvala na stiahnutie všetkých automobilov s nadmernými emisiami oxidov dusíka z ciest, automobilky by to ale podľa nej mali urobiť dobrovoľne. Komisárka tiež nastolila možnosť zriadenia úradu pre testovanie emisií na úrovni EÚ, ak národné úrady nebudú schopné zasiahnuť voči obchádzaniu limitov.

Podľa niektorých expertov sa komisárka v tomto liste podrobila požiadavkám automobiliek. „Jej list obsahuje niektoré formulácie, ktoré podľa nás ukazujú, že lobisti u nej zabodovali,“ povedal analytik Max Warburton z výskumnej firmy Bernstein. Zástupcovia automobiliek podľa neho poukazujú na to, že zákaz dízlov by podkopal ich zisky a zamestnanosť, narušil snahy o znižovanie emisií oxidu uhličitého a poškodil majiteľov týchto áut.

Nemecké médiá na jar písali, že Nemecko a ďalšie krajiny brzdia na úrovni EÚ návrhy na prísnejšie kontroly a tresty pre automobilky, ktoré obchádzajú emisné normy. Nemecko podľa tlače tiež odmieta návrhy na prísnejšiu kontrolu úradov v jednotlivých členských krajinách, ktoré sú zodpovedné za dohľad nad dodržiavaním emisných noriem. Je aj proti tomu, aby sa testy emisií predaných áut vykonávali na centrálnej európskej úrovni.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #diesel