Automobilky zatiaľ naftové motory nezatracujú

Nemecké prémiové automobilky povolávajú do servisov vozidlá s naftovými motormi. Dôvodom má byť zlepšenie emisií týchto agregátov. Daimler ako výrobca áut značky Mercedes však na pohonné jednotky spaľujúce naftu nezanevrel.

24.07.2017 14:00
emisie, auto Foto:
Emisie z dieselových motorov sú témou už niekoľko rokov.
debata

Do servisov zamieria 3 milióny automobilov tejto značky jazdiacich po európskych cestách, ku ktorým sa pridá 850-tisíc vozidiel značky Audi patriacej do koncernu Volkswagen (VW).

„Verejná diskusia o dieselových motoroch vyvoláva neistotu – predovšetkým u našich zákazníkov. Preto sme rozhodli o dodatočných opatreniach na upokojenie vodičov a na posilnenie dôvery voči dieselovej technológii,“ povedal generálny riaditeľ firmy Daimler Dieter Zetsche. Zvolávacia akcia má odštartovať v nasledujúcich týždňoch a zákazníci za úpravu pohonných jednotiek platiť nebudú. Automobilka očakáva, že náklady na zvolávaciu akciu dosiahnu 220 miliónov eur.

Nedôveru k naftovým motorom rozpútala kauza Dieselgate nemeckého koncernu Volkswagen, ktorá sa prevalila v septembri 2015. Kým Európska únia ešte pred niekoľkými rokmi preferovala práve tieto pohonné jednotky pre ich vyššiu účinnosť a nižšie emisie CO2, dnes sa dostávajú do úzadia. Audi verí, že úpravy softvéru budú pôsobiť proti možným zákazom premávky vozidiel s naftovými motormi.

Spolkový úrad pre motorové vozidlá (KBA) v posledných týždňoch preveruje automobily Daimler v súvislosti s novými obvineniami, čo sa týka emisií, zatiaľ sa však nepotvrdilo, že by Mercedesy používali nelegálny softvér na manipuláciu s emisiami. Nemecký denník Süddeutsche Zeitung minulý týždeň uviedol, že Daimler čelí obvineniu z predaja viac ako milióna áut s nadmernými emisiami v Európe a v Spojených štátoch amerických.

Stuttgartská prokuratúra v máji tohto roka podnikla v Daimleri razie v súvislosti s vyšetrovaním prípadnej manipulácie s emisiami naftových áut. Súdny dokument, ktorý bol podkladom na tieto razie, podľa médií uvádza, že Daimler v Európe a v USA predával autá s neprípustne vysokými emisiami v období od roku 2008 do roku 2016. „Sme presvedčení o tom, že naftové motory zostanú pevnou zložkou našej ponuky motorov,“ dodáva Zetsche.

Mercedes takto reaguje aj na návrhy niektorých nemeckých miest, ktoré chcú zakázať registrácie naftových automobilov pre emisie oxidov dusíka. O týchto zákazoch uvažujú mestá Mníchov alebo Stuttgart. Zástupcovia strany Zelených v krajine chcú presadiť od roku 2030 len registrácie automobilov, ktoré priamo neprodukujú žiadne emisie.

Automobilka oznámila svoj zámer upraviť emisie vozidiel krátko po tom, čo spolková krajina Bádensko-Württembersko neprijala návrh na obmedzenie prevádzky naftových automobilov. Podmienkou však je, aby sa motory dali upraviť, a tým menej znečisťovali ovzdušie.

Nemecko však navrhuje, aby boli upravené riadiace jednotky všetkých naftových automobilov, ktoré plnia normy Euro 5 a Euro 6. Podľa nemeckých politikov a zástupcov automobilového priemyslu by tak malo dôjsť k zníženiu emisií oxidov dusíka o 20 percent. Náklady na zvolávacie akcie pre všetky automobily by mali dosiahnuť dve miliardy eur.

Automobilky Audi a BMW sa už v júni dohodli so spolkovou krajinou Bavorsko na technických úpravách státisícov automobilov, ktorých cieľom má byť zníženie emisií. Mercedes už v marci začal zvolávať autá kompaktnej triedy, do ktorej patria triedy A a B spolu s modelmi GLA, CLA a CLA Shooting Brake. Tieto vozidlá používajú 2,1-litrový naftový štvorvalec, ktorého výrobcom je samotný Mercedes a menší 1,5-litrový agregát dCi od Renaultu.

Zvolávacia akcia sa dotkla už aj veľkej triedy V. Aktuálne by sa však zvolávacia akcia mala podľa samotnej automobilky dotknúť takmer všetkých vozidiel plniacich emisné normy Euro 5 a Euro 6.

Diskusie o škodlivosti naftových motorov rozpútal emisný škandál koncernu VW. Až 11 miliónov automobilov na celom svete malo nainštalovaný softvér na manipuláciu s emisnými testami, ktorý v prípade testovania vozidla prepol motor do akéhosi úsporného režimu. V bežnej premávke vozidlá niekoľkonásobne prekračovali povolené emisné limity. Problémy sa týkali vozidiel s naftovými motormi planiacimi emisnú normu Euro 5 značiek VW, Škoda, Seat a Audi.

Európska únia zareagovala na problémy s emisiami naftových motorov zmenou metodiky testovania, ktorá po novom bude viac brať do úvahy reálne podmienky v bežnej premávke. Navyše dočasne uvoľnila emisné limity, ktoré majú automobilky plniť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Nemecko #automobilky #Audi #Daimler