Naftové autá prežijú, nemecké značky dosiahli dohodu

Do servisov zamieri v Európe päť miliónov naftových automobilov. Nemecké značky sa dohodli na spoločnom postupe, ktorý zníži emisie vozidiel spaľujúcich naftu. Cieľom dohody je zastaviť hroziace zákazy registrácií týchto vozidiel vo viacerých nemeckých mestách. Výrobcovia sa navyše dohodli na vytvorení fondu, ktorý napríklad umožní rozvoj ekologickej hromadnej dopravy v mestách.

03.08.2017 20:00
debata (19)

V rámci zvolávacích akcií koncerny Volkswagen (VW), Daimler a BMW upravia naftovým vozidlám softvér. Vďaka danému opatreniu dôjde podľa nemeckej asociácie automobilového priemyslu (VDA) k zníženiu emisií oxidov dusíka o 25 až 30 percent. Dosah bude teda podobný ako v prípade zákazu registrácií naftových automobilov v niektorých mestách. VDA zároveň tvrdí, že úpravy sa nedotknú spotreby ani životnosti automobilov.

Majitelia automobilov za úpravy na svojich autách platiť nebudú. Zmeny sa dotknú naftových vozidiel plniacich emisnú normu Euro 5, teda tých, ktoré boli registrované od začiatku roka 2011. Do servisov zároveň zamieria aj niektoré vozidlá s pohonnými jednotkami, ktoré spĺňajú normu Euro 6 a registrované boli od začiatku septembra 2015.

Okrem softvérových úprav automobilky chcú motivovať svojich zákazníkov ku kúpe modernejších vozidiel. BMW dá každému zákazníkovi zľavu 2-tisíc eur v prípade, že vymení svoje staré BMW spĺňajúce maximálne normu Euro 4 za novší naftový alebo elektrický model značiek BMW, prípadne Mini. Podobnú ponuku pre svojich zákazníkov prisľúbil aj Ford, ktorý bol tiež prítomný na rokovaniach.

Zakázanie prevádzky naftových motorov by malo ďalekosiahle následky nielen na samotný automobilový priemysel Nemecka, ale na celú Európu. Následky zákazu by sa mohli dotknúť 800-tisíc pracovných miest len priamo v Nemecku. Európska únia pritom ešte pred niekoľkými rokmi presadzovala naftové automobily ako ekologickejšiu alternatívu k benzínovým pohonným jednotkám. Agregáty spaľujúce naftu dosahujú vyššiu účinnosť a produkujú menej CO2.

Automobilky sa zároveň dohodli na vytvorení tzv. fondu mobility, ktorý bude prispievať k zmierňovaniu dosahov automobilového priemyslu na životné prostredie. Výška jeho objemu má dosiahnuť 500 miliónov eur. Čerpať financie však z neho budú môcť mestá napríklad na obnovu vozidiel hromadnej dopravy, prípadne iného vozového parku, ktorý slúži na vyvážanie odpadu. Mnohé mestá totiž stále používajú na tieto účely staršie automobily s naftovými motormi.

Veľká Británia a Francúzsko však aj naďalej uvažujú o zákaze predaja automobilov so spaľovacími motormi od roku 2040. V predaji by tak ostali len elektrické autá a vozidlá s alternatívnymi formami pohonu. V súčasnosti sú však elektromobily stále príliš drahé v porovnaní s klasickými spaľovacími motormi.

Elektrické autá okrem vysokej obstarávacej ceny trápi aj pomerne krátky dojazd. Vozidlá nižšej strednej triedy s cenou presahujúcou 20-tisíc eur na jedno nabitie prejdú 200 až 250 kilometrov. Vlády jednotlivých krajín Európskej únie sa snažia dotovať predaje automobilov rôznymi úľavami, prípadne priamym finančným príspevkom.

Povesť a dôveru v naftové motory poškodila kauza Dieselgate nemeckého koncernu VW, ktorá sa prevalila v septembri 2015. Americká agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) koncern obvinila z používania ilegálneho softvéru, ktorý v prípade emisných testov uviedol motor do šetriaceho režimu, čím došlo k zníženiu produkcie emisií. Pri bežnej jazde softvér v prevádzke nebol, pričom pohonné jednotky presahovali povolené limity emisií niekoľkonásobne. Celosvetovo sa problém týkal 11 miliónov vozidiel.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #dízel