Autá padli pod 10-tisíc eur

, 16.08.2017 07:00

Daňou za rast životnej úrovne Slovákov sú cesty plné áut a mestá zahalené do výfukových plynov. Automobily patria spolu s elektronikou k jedným z mála produktov, ktoré za posledné dekády výrazne zlacneli. Výrobcovia ponúkajú už v najlacnejších modeloch výbavu, ktorá bola v minulosti výsadou drahších automobilov. Autá majú aj výrazne nižšiu spotrebu a lacnejšie sa aj tankuje.

Dostupnosť áut zlepšujú tiež zvyšujúce sa platy. Za posledné tri roky išli pri nulovej inflácii v krajine mzdy hore spolu asi o 10 percent. Priemerná mzda bola v roku 2014 mesačne 858 eur a koncom tohto roka má atakovať úroveň 1000 eur. Ešte v roku 2007 Slováci v priemere zarábali „len“ 617 eur. Rast platov popri aktuálne lacných pôžičkách a snahe o vyššiu mobilitu motivuje ľudí práve ku kúpe auta.

Ešte za minulého režimu si rodiny šetrili na nové auto aj niekoľko rokov. V súčasnosti možno nové auto kúpiť už za sedem priemerných platov v krajine a pri modeloch zvučnejších značiek za desať platov. Rodinné modely s cenovkou pod 10-tisíc eur okrem prémiových značiek ponúka už takmer každý predajca vrátane Škody, Volkswagenu, Citroënu, Peugeotu, Renaultu, Kie, Fiatu, Dacie, Hyundaia, Nissanu, Fordu a ďalších.

Za spomínanú sumu ľudia môžu získať pomerne veľké autá. Cena benzínovej Škody Fabia v strednej výbave bola podľa Štatistického úradu SR v roku 2002 11167 eur a vlani model označený Ambition stál 10569 eur. Základná verzia Fabie je od 9110 eur.

Očakáva sa, že v ďalších rokoch sa do áut strednej triedy dostanú prvky, ktoré sú teraz výsadou len prémiových značiek. V súčasnosti ide napríklad o adaptívne LED svetlomety alebo poloautonómne systémy riadenia.

Automobilky sú do nižších cien tlačené s nárastom konkurencie a zlacňovať môžu aj vďaka väčšej robotizácii vo výrobe. „V sektore automobiliek bolo v posledných rokoch niekoľko škandálov a taktiež vznikli nové konkurenčné spoločnosti. Oba faktory prispeli k tomu, že sa manažment zavedených spoločností rozhodol viac inovovať, čo by malo udržať priazeň zákazníkov,“ myslí si Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord. "Taktiež nesmieme zabúdať ani na výrazné zlepšenie technologických postupov. Počítače umožňujú výrazne zrýchliť vývoj, návrh áut i samotnú produkciu. Technológie spolu s automatizáciou spôsobili prudký pokles nákladov,“ dodal. Podľa jeho slov nastúpený trend bude pokračovať aj v najbližších rokoch.

Vyššia bezpečnosť za nižšiu cenu

Nielen malé modely pre slobodných ľudí či menšie rodiny, ale aj väčšie modely s plným komfortom piatich miest sa dajú kúpiť pod 10-tisíc eur. Jedným z najznámejších zástupcov tohto segmentu sú Citroën C-Elysée spolu so sesterským modelom Peugeot 301. Do segmentu lacných sedanov nedávno vstúpil aj taliansky Fiat s modelom Tipo. Novinka od Fiatu len mierne prekračuje hodnotu 10-tisíc eur.

Priekopníkom tohto segmentu sa však stala Dacia s modelom Logan, ktorý uviedla na trh v roku 2004. Dacia Logan v roku 2005 vo výbave Laureate stála 309900 korún, čo po zohľadnení inflácie za uplynulé roky dnes zodpovedá sume cez 12-tisíc eur. Za túto cenu zákazníci nezískali ani stabilizačný systém (ABS) alebo systém zabraňujúci zablokovaniu kolies pri brzdení (ABS), ktoré sú dnes už úplnou samozrejmosťou. Dostupný bol jedine airbag vodiča. Za airbag spolujazdca sa doplácalo 9900 korún, čo je v prepočte na dnešnú hodnotu peňazí približne 400 eur. Manuálna klimatizácia stála navyše ďalších 35-tisíc korún (približne 1¤400 eur po zohľadnení inflácie).

Aktuálne Dacia na Slovensku Logan predáva od 6¤590 eur. Súčasťou základnej výbavy sú bezpečnostné systémy ako ESP a ABS alebo airbagy vodiča a spolujazdca spolu s bočnými vzduchovými vankúšmi. Aj v najvyššej výbave s naftovým motorom a klimatizáciou stojí Logan 10 840 eur, čo je menej ako jeho predchodca spred 12 rokov.

Klimatizácia sa stáva štandardom

Úroveň výbavy zvyšuje aj samotná Európska únia, ktorá dbá najmä na bezpečnostné prvky. Výrobcovia už nemôžu predávať v členských štátoch únie vozidlá, ktoré nemajú ABS, ESP alebo napríklad systém na monitorovanie tlaku v pneumatikách, ktorý vodiča v prípade zmeny množstva vzduchu v kolese upozorní.

Jedným z najlacnejších sedanov na trhu je Citroën C-Elysée, ktorý v súčasnosti stojí necelých 10-tisíc eur. Ide o veľký sedan primárne určený pre východnú Európu a africké krajiny. Svojich zákazníkov si však získava aj v krajinách strednej a západnej Európy. V roku 2009 bola základná cena modelu stanovená na 8-tisíc eur so 72-koňovým benzínovým motorom, ktorý sa dnes už nevyrába.

V súčasnosti má základný benzínový motor o 10 koní viac. Zároveň sa zlepšila výbava, ktorá v minulosti buď nebola dostupná vôbec, alebo by cenu vozidla neúmerne zvýšila. Z bezpečnostných prvkov pribudol na palubu systém, ktorý monitoruje tlak v pneumatikách. Vozidlo má navyše v základnej výbave tempomat, klimatizáciu, denné LED svetlá alebo systém Bluetooth, ktorý umožňuje spojiť mobilný telefón s automobilom a následne telefonovať bez porušovania dopravných predpisov. Ešte pred 8 rokmi klimatizácia v základnej výbave nebola dostupná ani za príplatok.

Nové autá súperia ešte viac s jazdenými

Výrazne zlacneli aj malé autá. Škoda Fabia je niekoľko rokov najpredávanejším autom na Slovensku. Kým v roku 2005 stál základný model 374990 korún, dnes sa cena základnej verzie začína na sume 9110 eur. Po zohľadnení inflácie sa historická cena zo súčasného pohľadu môže vyšplhať až na 15-tisíc eur. Rovnako aj v tomto prípade je úroveň výbavy výrazne odlišná. Škoda pritom ponúka ešte lacnejší model, ktorým je Citigo. Mestský model sa vyrába v bratislavskom závode VW, kde schádza z liniek spolu so sesterským modelom up! Jeho cena v trojdverovej verzii sa začína na sume 7990 eur.

Nové automobily však čoraz častejšie súperia s jazdenými vozidlami, ktorých ponuka je širšia ako kedykoľvek predtým. Dovoz vozidiel zo zahraničia spôsobuje klesanie cien jazdených áut, ktorých úroveň technologickej výbavy taktiež stúpa. Zákazníci často stoja pred možnosťou kúpy nového auta alebo napríklad tri roky starého s porovnateľnou výbavou.

Podľa spoločnosti AAA AUTO v minulom roku tvoril predaj zánovných vozidiel na Slovensku 9,8 percenta z celkového predaja. V Česku ide až o 14,9 percenta. Podľa spoločnosti zaoberajúcej sa predajom jazdených automobilov Slováci v minulom roku najviac obľubovali jazdenú Škodu Fabia. V budúcnosti môže predaj nových automobilov na Slovensku ešte viac sťažiť prílev lacných jazdených áut zo západnej Európy.

Viaceré mestá uvažujú o zákaze registrácií a používania vozidiel so spaľovacími motormi. Veľká Británia alebo Francúzsko chcú takéto vozidlá zakázať plošne od roku 2040. Ak sa tak stane, benzínové a naftové motory v určitých oblastiach výrazne stratia svoju hodnotu a budú sa predávať ako jazdené v strednej, vo východnej a v južnej Európe.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#autá #zlacnenie #elektronika
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku