Diaľnica D3 uviazla pri Kysuckom Novom Meste

Výstavba diaľnice D3 nenapreduje podľa predstáv obyvateľov regiónu. Kritická dopravná situácia je v okolí Kysuckého Nového Mesta, kde štvorprúdovka chýba.

21.08.2017 08:00
diaľnica, D3, cestár Foto: ,
Kysucká D3 mešká niekoľko rokov. Je rozdelená na sedem
debata (21)

V tomto roku štát súťaž ani na jeden z chýbajúcich úsekov diaľnice D3 nevyhlási. Nespokojní obyvatelia plánujú na jeseň ďalšie protestné blokovanie existujúcich preťažených ciest.

V súčasnosti nie sú rozostavané dva úseky. D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica budú mať takmer 22 kilometrov. Ani jeden z nich však nie je na výstavbu pripravený.

Podľa informácií na internetovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je pripravenejší 10,79 kilometra dlhý úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, v rámci ktorého aktuálne prebieha proces dokumentácie pre stavebné povolenie. Po následnom vykúpení pozemkov bude môcť vydať stavebné povolenie a vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa. Podmienkou vyhlásenia súťaže je zabezpečenie financovania. Eurofondy sú však do roku 2020 minuté. Súčasťou úseku bude 18 mostov s celkovou dĺžkou presahujúcou 1,5 kilometra. Ide tak o náročný úsek, ktorý by pri financovaní zo štátnej kasy tlačil vládu do vyššieho deficitu, čo je v rozpore s vládnym programom. Alternatívou je čakať do roku 2020 na nové eurofondy a výstavbu tak ďalej odkladať.

Väčšina diaľnice D3 je naplánovaná v plnom profile

"Intenzívne pracujeme aj na pokračovaní zostávajúcich dvoch úsekov D3 a R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou (Soroška), ako aj ďalších úsekov. Výstavba týchto úsekov bude závisieť okrem iného aj od výsledku debaty o dlhovej brzde,“ informuje ministerstvo dopravy. Rezort financií chce súhlas opozície na zmenu ústavného zákon o dlhovej brzde. Potom by sa stavala na úkor deficitu a dlhu, s tým rozdielom, že zákon o dlhovej brzde by za to netrestal vládu.

Predchádzajúci diaľničný úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto je ešte len v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Štvorprúdovke s dĺžkou 11,2 kilometra tak chýba územné rozhodnutie, stavebné povolenie alebo majetkovoprávne vyrovnanie. V rámci diaľničného úseku vyrastie 16 mostov s dĺžkou 2,5 kilometra.

Väčšina diaľnice D3 je naplánovaná v plnom profile. Intenzity dopravy prevyšujú hranicu 10-tisíc áut denne, ktorú Útvar hodnoty za peniaze na rezorte financií považuje za hraničnú pre štvorprúdovku. V opačnom prípade zvykne požadovať polovičný profil. „Predpokladaná intenzita dopravy pre stav s realizáciou D3 na základe vypracovanej štúdie realizovateľnosti v marci 2014 je najvyššia na úseku D3 Žilina, Brodno –Kysucké Nové Mesto pre rok 2030 vo výške 25 673 vozidiel,“ tvrdí hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Vysúťažená cena úseku je 255 miliónov eur

V tomto roku vodiči budú mať k dispozícii nový 4 250 metrov dlhý úsek D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ktorý od roku 2014 stavia konzorcium firiem Hochtief, Eurovia a Stavby mostov Slovakia. Diaľničný úsek je unikátny svojou konštrukciou, keďže štvorprúdovka vedie mostom ponad vodnú nádrž Hričov a priamo z mosta prechádza do tunela Považský Chlmec a následne pokračuje opäť po moste. V roku 2015 sa predpokladala denná intenzita dopravy v tuneli na úrovni 8-tisíc automobilov.

Vysúťažená cena úseku je necelých 255 miliónov eur. Výstavba je z väčšej časti financovaná z európskych peňazí. Nová diaľnica, ktorá má byť prejazdná v novembri tohto roku, odkloní zo Žiliny časť tranzitnej dopravy smerujúcej na sever do Poľska alebo Česka.

Rezort dopravy má na celom Slovensku projekčne pripravené dva úseky, na ktoré by vedel spustiť súťaž na zhotoviteľa ešte v tomto roku. "Sme v stave, že ešte v tomto roku by sme v prípade finančného krytia mohli vypísať súťaž na I. etapu severného obchvatu Prešova a takisto aj na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa. Na prelome rokov 2017/2018 by sme mohli vypísať súťaž na zhotoviteľa úseku R4 Prešov, severný obchvat II. etapa alebo neskôr R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany,“ informuje rezort dopravy. Vzhľadom na to, že v súčasnosti sa pripravuje návrh štátneho rozpočtu na rok 2018, ministerstvo považuje za predčasné hovoriť o tom, aké úseky budú podporené z verejných zdrojov. Začiatkom roka sa rozbehla aj výstavba úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, ktorý dokončí obchvat Čadce. Diaľnicu s dĺžkou 5 673 metrov stavia konzorcium firiem Strabag, Porr a Hochtief za 239 miliónov eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola však na úrovni 199 miliónov eur. Časť stavebných nákladov aj tohto úseku diaľničiari zaplatia ešte z eurofondov. Cez Čadcu po ceste prvej triedy I/11 v súčasnosti denne jazdí približne 18 700 automobilov. Nová cesta má byť hotová až na konci roka 2020.

V súčasnosti je v plnom profile diaľnice D3 odovzdaný len jediný úsek, ktorý sa napája na diaľnicu D1 pri Hričovskom Podhradí. Diaľničiari ho v plnom profile sprístupnili v roku 2008. Výstavba diaľnice D3 začala už v roku 1996 na úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov. Cesta bola v polovičnom profile dokončená v roku 1998. Jej súčasťou je tunel Horelica, ktorý je v prevádzke taktiež v polovičnom profile. V prípade dopravných kolón je v súčasnosti jednorúrový tunel priebežne uzatváraný.

Rovnako v polovičnom profile sú v prevádzke aj dva úseky najbližšie k poľským hraniciam, teda D3 Svrčinovec – Skalité a D3 Skalité – hranica s Poľskom. Oba úseky diaľničiari otvorili v júni tohto roku. Dohromady majú dĺžku takmer 15,5 kilometra a ich výstavba stála viac ako 400 miliónov eur. Na oboch úsekoch je 29 mostov a dva tunely. Rovnako tak sa na diaľnici nachádza najvyšší diaľničný most v strednej Európe s výškou 84 metrov.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Kysuce #diaľnica D3