Frešo: Triblavina musí byť s kolektormi. Ministerstvo: Lepšie je to bez nich

Bratislavský kraj chce mať diaľnicu D1 s kolektormi. Podľa ministerstva expertízy ukázali, že osempruh bez kolektorov je najlepšie technické riešenie.

21.08.2017 17:21 , aktualizované: 21:22
debata (18)

Bratislavský samosprávny kraj má zamietavé stanovisko k zmene stavby pred dokončením v prípade výstavby križovatky Triblavina na diaľnici D1.

Zmena spočíva v rozšírení diaľnice D1 za Bratislavou na osempruhovú v oboch smeroch namiesto pôvodne šiestich pruhov, ale bez kolektorov. Ako v pondelok informoval predseda BSK Pavol Frešo, tento postoj kraja je v súlade s jeho územným plánom, ktorý stále počíta s kolektormi. Úrad kraja preto poslal Ministerstvu dopravy a výstavby SR list so zamietavým stanoviskom.

Oznámenie rezortu dopravy o začatí konania o zmene stavby pred dokončením bolo doručené 10. augusta. Ministerstvo dopravy a výstavby rozhodlo o začatí konania o zmene stavby pred dokončením 7. augusta. Zmena spočíva v rozšírení diaľnice D1 na osempruhovú v oboch smeroch namiesto pôvodne šiestich pruhov a bez kolektorov. O zmenu stavby požiadala Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor. Kolektory a modernizácia D1 podľa kraja pomôže zlepšiť dopravnú situáciu v mestách a obciach Seneckého a Pezinského okresu.

O potrebe kolektorov chce vedenie Bratislavského kraja znovu rokovať s ministerstvom dopravy a výstavby. Argumentuje nielen platným územným plánom, ale aj tým, že v regióne východne od hlavného mesta bude bývať podľa najnovších odhadov stotisíc obyvateľov a tí budú potrebovať primerané napojenie na diaľnicu. „Znova sa obrátime na ministerstvo dopravy, aby sme si k tej tématike sadli. Tá tematika nie je uzavretá,“ povedal Frešo s tým, že kolektory sú potrebné aj podľa miestnych samospráv.

Na kolektory sú podľa župana vykúpené pozemky a v budúcnosti by mali byť postavené. „O tom by nemal byť spor. Neobjavilo sa to práve v žiadosti o zmene stavby pred dokončením, rovnako ideme mimo územného plánu a nášho generelu. Treba vždy nájsť možnosť vrátiť sa z kratšej cesty,“ upozornil Frešo. Tvrdí, že kolektory pre stotisíc ľudí, podobne ako pri diaľnici v Petržalke, sú výborným riešením. „Ak si niekto myslí niečo iné, nech to pokojne vysvetlí mojim kolegom odborníkom,“ uviedol predseda BSK.

Výstavba križovatky Triblavina iným spôsobom, ako bolo dohodnuté, nie je podľa Freša správna. „Sme asi jediná inštitúcia, ktorá na územnom pláne, ktorý sme spolu vybudovali, dôsledne trvá. NDS to obišla, ministerstvo sa takisto tvári, že to je jediné možné riešenie,“ vyhlásil Frešo. Ak majú štátna správa a samospráva fungovať korektne, podľa župana je nutné v prípade kolektorov a Triblaviny vrátiť sa k rokovaniu a verejne prijať spoločné riešenie. „Naša pozícia je jasná, je opretá o územný plán, drvivú väčšinu odborníkov a sme v stave o tom debatovať. Posielame jasné zamietavé stanovisko, lebo žiadna poriadna debata nebola,“ dodal Frešo.

Na základe zmluvy BSK, ministerstva dopravy a NDS z roku 2011 sa mala križovatka Triblavina stavať spolu s kolektormi. „Celá stavba križovatky Triblavina bola od začiatku pripravovaná v spolupráci ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a Bratislavského samosprávneho kraja. Odborníci všetkých troch strán sa zhodli na tom, že kolektory sú dobrým riešením,“ pripomenul riaditeľ odboru dopravy BSK Ladislav Csáder. Vyslovil obavy, ako bude organizovaná doprava počas rozšírenia diaľnice D1.

Ministerstvo: Riešenie bez kolektorov je lepšie

Výstavbou križovatky Triblavina sa zaoberala expertná komisia, ktorá na základe všetkých dopravných modelov odporučila rozšírenie diaľnice D1 od Bratislavy so štyrmi plnohodnotnými pruhmi v každom smere s odstavným pruhom bez kolektorov ako najlepšie technické riešenie.

„Okrem toho navrhla aj intenzívne pracovať na rozšírení existujúcich komunikácií ďalej od telesa diaľnice – Stará senecká cesta I/61 alebo pezinská cesta II/502, aby sa doprava nesústreďovala len do jedného bodu,“ informovalo v pondelok Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV). Zároveň vydalo pokyn Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS), aby začala pracovať na rozšírení starej seneckej cesty.

Zvolené riešenie bez kolektorov považuje ministerstvo dopravy pre ľudí v okolí Bratislavy za najefektívnejšie a opodstatnené z dopravných aj ekonomických dôvodov a hlavne aj najbezpečnejšie.

„Treba si uvedomiť, že jednosmerné kolektory tak ako boli kedysi navrhnuté, nemajú odstavné pruhy a v prípade akejkoľvek nehody na kolektore by sa pravidelne opakovala situácia spred pár týždňov, kedy sa úplne zastavila doprava na diaľnici bez možnosti obchádzky nehody, čo spôsobilo kolaps dopravy a polícia musela vodičov obracať do protismeru,“ uviedol rezort dopravy.

Kolektory vedené popri diaľnici v súčasnosti podľa ministerstva preto nepredstavujú očakávané riešenie, pretože by sa všetky pruhy zbiehali v jednom bode na vstupe, respektíve na výstupe z mesta. Neznamená to však, že kolektory tam stáť nemôžu.

„Križovatky Triblavina aj Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti mohli na ne napojiť kolektory, ktoré by viedli popri diaľnici, ak to bude potrebné. Chceli by sme však pripomenúť, že v tejto oblasti vznikne šesť nových diaľničných križovatiek – už sa stavia veľký obchvat Bratislavy a iba na vstupe do hlavného mesta od Senca a Pezinku prinesie obyvateľom štyri nové diaľničné križovatky,“ poznamenal rezort.

Spolu so vznikajúcimi križovatkami Triblavina a Blatné na D1 v tejto oblasti bude šesť nových diaľničných križovatiek, čo podľa ministerstva zabezpečí dostatok pripojení na zlepšenie dopravnej obsluhy tohto regiónu.

„Pokiaľ ide o výstavbu križovatky Triblavina, dlhodobo ju spomaľujú aktivisti občianskeho združenia, ktorí využívajú zákonné možnosti na zdržanie potrebných procesov, rozhodnutí a povolení a politici, ktorí zneužívajú túto tému na svoje politické ciele,“ uzavrel rezort dopravy.

18 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Bratislavský kraj