Dieselový summit naftové autá nespasil

Zmeny dohodnuté na takzvanom dieselovom summite nepovedú k dostatočnému zlepšeniu kvality ovzdušia. Mnoho miest po celej Európe preto naďalej zvažuje zákaz jazdy pre autá s naftovým motorom. To by malo, samozrejme, výrazný vplyv na automobilky, ktoré tvoria základ nemeckej či slovenskej ekonomiky.

23.08.2017 13:07 , aktualizované: 24.08.2017 10:00
Barbara Hendricksová, diesel, summit, nemecko Foto:
Nemecká ministerka životného prostredia Barbara Hendricksová a šéf Volkswagenu Matthias Müller pri prehliadke elektrických vozidiel vo Wolfsburgu.
debata (6)

Podľa nemeckej ministerky životného prostredia Barbary Hendricksovej výrobcovia áut prijali isté opatrenia, ale sú podľa nej stále nedostatočné. „Je tu určitý efekt, to sa nedá poprieť, ale nestačí to,“ povedala po vyhodnotení záverov dieselového summitu.

Nemecké automobilky sa na summite zaviazali, že upravia softvér v 2,8 milióna dieselových autách tak, aby priemerne až o 30 percent znížili ich emisie oxidov dusíka. Ďalších 2,5 milióna vozidiel musí už na základe predchádzajúcich rozhodnutí upraviť koncern Volkswagen. Dohoda počíta aj s príspevkami automobilového priemyslu do fondu na udržateľnú mobilitu v mestách alebo s ponukami pre nakúp nových áut, ako je napríklad takzvané šrotovné.

Podľa nemeckej ministerky životného prostredia to je však málo a automobilky musia prijať ďalšie opatrenia. Nie je podľa nej prijateľné, aby sa automobilový priemysel odmietal zaoberať myšlienkou technického dovybavenia áut, ktoré by viedlo k výraznejšiemu zníženiu emisií. Preto sa stále rokuje o tom, že už od budúceho roka budú mať staršie modely áut s naftovým motorom zakázaný vjazd do niektorých nemeckých miest.

Podobné opatrenia zvažujú najmä veľké mestá po celej Európe, ako je Paríž, Londýn či Oslo. Dokonca sa čoraz častejšie hovorí o úplnom zákaze dieselových vozidiel. „Domnievam sa, že väčšina ľudí, najmä v mestách, chce zmenu,“ povedal agentúre AP člen nemeckých Zelených Dieter Janacek. Jeho strana dokonca požaduje ukončiť predaj benzínových aj naftových áut už v roku 2030. Podotkol napríklad, že pre vysoké emisie a poplatky spojené s vlastníctvom auta viac ako polovica obyvateľov širšieho centra Mníchova ani nemá vlastné auto.

Priebojné je v tomto smere Nórsko, ale aj tam je termín 2025 definovaný ako cieľ, ktorý sa má dosiahnuť, no nejde o pevný dátum zákazu predaja áut so spaľovacím motorom s výnimkou hybridných vozidiel. Francúzsko a Veľká Británia koketujú s rokom 2040.

Automobilky čelia v poslednej dobe viacerým problémom. Riešiť musia okrem iného to, že drvivá väčšina dieselových áut vrátane úplne nových produkuje v skutočnej prevádzke výrazne viac emisií oxidov dusíka ako pri laboratórnych testoch – v niektorých prípadoch aj takmer 20-násobné množstvo. Emisné testy v skutočnej prevádzke chce preto Nemecko zaviesť ešte tento rok.

Prechod od spaľovacích motorov k elektromobilom alebo autám na vodík rozhodne nebude jednoduchý. „Čo sa stane s hodnotou áut so spaľovacím motorom, ktoré budú musieť ich majitelia predať? Čo sa stane s čerpacími stanicami a ich vlastníkmi?“ hovorí Brett Smith z amerického Strediska pre výskum v automobilovom priemysle. Rovnako ako stanovené termíny zákazu motorov sú dôležité aj ponuky a dotácie, ktoré vlády pripravia pre spotrebiteľov aj automobilky. Tie míňajú miliardy na vývoj nových technológií. Napríklad nemecký Daimler vynaložil tri miliardy eur na vývoj nového nízkoemisného dieselového motora, ktorý už je v niektorých sedanoch triedy E. Súčasne dáva desať miliárd eur do vývoja vozidiel s elektrickým motorom a do technológie autonómneho riadenia. Podobne sú na tom prakticky všetky európske a ázijské automobilky vrátane Volkswagenu, ktorý celý emisný škandál s dieselovými motormi odštartoval.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #životné prostredie #emisie áut #dieselové motory