Nemci nechcú autá na naftu, časť skončí na Slovensku

Nemecké mestá uvažujú o zákaze naftových automobilov, čo môže byť pre Slovákov výhodou. Nemci sa začínajú pre reštrikcie zbavovať tisícov áut, ktoré sa hromadia v bazároch. Ich ceny zrejme poklesnú. Tieto autá môžu skončiť aj na Slovensku. Už teraz sa dá jazdené auto doviezť z Nemecka asi o pätinu lacnejšie v porovnaní s cenami v slovenských autobazároch.

09.09.2017 08:00
debata (32)

"Je veľmi pravdepodobné, že ceny naftových vozidiel budú klesať rýchlejšie ako ceny benzínových modelov. Napríklad vo Veľkej Británii sa očakáva v najbližších 12 mesiacoch prepad cien až o 15 percent niektorých starších naftových modelov,“ povedal analytik Boris Tomčiak zo spoločnosti Finlord.

Veľká Británia spolu s Francúzskom uvažujú o úplnom zákaze predaja vozidiel so spaľovacím motorom. Obmedzenie by sa tak dotklo státisícov vozidiel s benzínovými aj naftovými motormi. Aj na Slovensku niektoré mestá uvažujú o obmedzeniach, a to pre naftové autá, chýba však zatiaľ konkrétny časový rámec.

Spoločnosť, ktorá prevádzkuje jeden z najväčších portálov v Európe špecializujúci sa na predaj jazdených automobilov, zaznamenala v poslednom čase vyšší počet jazdených naftových automobilov v ponuke v porovnaní s benzínovými. "Môže to následne viesť k zníženiu cien v budúcnosti.

Bude to však závisieť aj od samotných reštrikcií v jednotlivých mestách,“ povedala pre Pravdu Marion Modes zo spoločnosti AutoScout24. Obmedzenia pre diesle sú v Nemecku aktuálne silnou predvolebnou témou.

"Mierny pokles cien naftových áut je zatiaľ viditeľný v okolí miest ako napríklad Stuttgart, kde je o zákaze naftových vozidiel silná diskusia,“ dodala Modes.

Chronológia problémov naftových motorov

  • september 2015 – americká agentúra pre ochranu životného prostredie (EPA) zverejnila informáciu, že VW do naftových motorov montoval ilegálny softvér, ktorý umožňoval plniť emisné limity, krajiny po celom svete pozastavili predaj podozrivých vozidiel, škandál sa týka 11 miliónov automobilov.
  • november 2015 – EPA oznámila, že rozširuje vyšetrovanie aj na automobily so šesťvalcovými naftovými motormi, medzi ktorými sa nachádzal aj na Slovensku vyrábaný model VW Touareg, podozrenia padajú aj na iné automobilky.
  • január 2016 – USA žalujú VW, do servisov v Nemecku zamierili prvé autá na aktualizáciu softvéru.
  • marec 2016 – VW žaluje 278 akcionárov na celkovú sumu 3,255 miliardy eur.
  • júl 2017 – objavili sa informácie o tajnom karteli automobiliek, ktorý funguje od 90. rokov. Súčasťou dohôd mali byť aj emisné systémy vozidiel.
  • júl 2017 – Nemecko podozrieva najnovšie naftové motory plniace normu Euro 6 z nadmerného množstva produkovaných emisií. Automobilky zakladajú ekologický fond, ktorý má prispieť k čistejšiemu ovzdušiu.
  • júl 2017 – Niektoré nemecké mestá otvorene hovoria o zákaze vjazdu naftových automobilov. Veľká Británia chce zakázať registrácie áut so spaľovacími motormi od roku 2040.

Slováci tak môžu získať lacnejšie zánovné naftové autá s vekom len niekoľko mesiacov. Pokles cien nepríde hneď. "Áno, pripravované zákazy vjazdu naftových vozidiel do miest budú významným ukazovateľom pri zlacňovaní jazdených áut s naftovým motorom.

Zatiaľ sa tieto opatrenia týkajú len niektorých štátov západnej Európy, ale vďaka napojeniu stredoeurópskych trhov sa postupne môže prejaviť tento efekt aj na Slovensku. Masívne zakazovanie využitia starých naftových vozidiel v mestách sa očakáva od roku 2020,“ vysvetľuje Tomčiak.

Zamiešať cenami môže aj šrotovné

Automobilky v Nemecku v súvislosti s problémami emisií naftových automobilov chcú motivovať zákazníkov na kúpu nových modelov tzv. šrotovným. Každý, kto sa rozhodne zbaviť svojho naftového auta plniaceho „len“ normu Euro 4, dostane zľavu na nákup nového modelu.

Staršie modely by tak mohli byť vyradené z evidencie a následne zošrotované. VW ponúka zľavu napríklad až do výšky 10-tisíc eur. Svojich zákazníkov chcú takto motivovať aj značky Ford, Toyota alebo BMW.

"V Nemecku niektoré automobilky začínajú zavádzať na staršie dieslové autá šrotovné, v rámci ktorého získa kupujúci výmenou starého automobilu s emisnou normou 4 alebo nižšou za nový zľavu. Ak v Nemecku, prípadne v ďalších európskych krajinách začnú vo veľkom likvidovať takéto vozidlá, nepochybne to výrazne ovplyvní trh s ojazdenými autami v strednej a vo východnej Európe,“ povedala Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti AAA Auto.

Podľa jej slov by tak mohlo, naopak, dôjsť k nárastu cien jazdených naftových áut. V prípade novších modelov sa však očakáva, že automobilky ich po výkupe ponúknu autobazárom, a tak sa môžu z Nemecka dostať do krajín ako Slovensko, kde reštrikcie na naftové autá zatiaľ neplatia.

"Zároveň z predchádzajúcich podobných akcií vieme, že aj keď majú byť autá oficiálne zošrotované, vždy sa nájde skupina podnikavcov, ktorá sa také autá snaží predať na trhoch východne od nemeckých hraníc vrátane Slovenska. Pochopiteľne aj napriek tomu, že takéto autá oficiálne zanikli,“ opisuje možné riziká Topolová, podľa ktorej spoločnosť už teraz zvýšila výkupné kontroly áut.

Jazdené automobily sa na Slovensko bežne dovážajú a následne predávajú. Hlavným dôvodom nákupnej turistiky za autá z druhej ruky je nižšia cena. V Nemecku a okolitých krajinách je vyššia ponuka používaných vozidiel, ktorá tlačí ich ceny nadol.

Vozidlá sú často aj v lepšom stave ako slovenské. Záujemcovia o kúpu vozidla stoja pred dilemou, či si kúpiť nové auto nižšej triedy priamo na Slovensku, alebo radšej zvoliť staršie dovezené vozidlo vyššej triedy.

Nízkoemisné zóny prídu aj na Slovensko

  • Obmedzovanie vjazdu vozidiel do centier miest prebieha pomocou nízkoemisných zón. Vďaka nim veľké mestá dokážu regulovať vjazd vozidiel so staršími motormi, ktoré neplnia požadované emisné limity. Majitelia novších áut musia zaplatiť za príslušnú emisnú plaketu, ktorá im umožní vjazd do danej zóny.
  • Slovenské ministerstvá dopravy a životného prostredia pripravili novelu zákona o ovzduší, ktorú schválila aj vláda. Nová právna úprava ponúka mestám možnosť zriaďovať na svojom území nízkoemisné zóny a vylúčiť tak zo svojich centier staršie vozidlá, ktoré najviac zamorujú ovzdušie.
  • Všeobecne záväzné nariadenie o zriadení nízkoemisnej zóny môže vstúpiť do účinnosti 12 mesiacov po jeho vyhlásení. Vodiči tak budú mať dostatok času na to, aby sa novým pravidlám prispôsobili. Výnimku dostanú napríklad tí vodiči, ktorých autá síce nespĺňajú požadovaný emisný limit, ale majú v danej zóne trvalý pobyt. Vjazd bude povolený aj vozidlám záchranárov, vojakov alebo firiem, ktoré majú v zóne sídlo.
  • Čím bude vozidlo spĺňať nižšiu emisnú triedu, tým horšiu plaketu bude môcť získať. Ich predaj budú zabezpečovať poverené technické služby emisnej kontroly. Cena za plaketu nie je známa.

Kým na Slovensku jazdený naftový VW Golf vyrobený v roku 2013 s približným nájazdom 100-tisíc kilometrov stojí približne 11-tisíc a viac, v Nemecku sa ceny začínajú tesne pod hranicou 9-tisíc eur. Ponuka je navyše omnoho širšia. Pri dovoze áut však treba počítať s dodatočnými nákladmi na preklady dokumentov, kontrolu originality a samotné prihlásenie, ktoré sa pohybujú v stovkách eur.

Štát by však mal dbať na to, aby sa na Slovensko nedovážali príliš staré vozidlá, ktoré okrem ekologických parametrov nespĺňajú ani bezpečnostné predpoklady. Problém s vekom dovezených jazdených áut majú napríklad v Česku, kde v prvom polroku 2016 bolo každé piate dovezené auto staršie ako 15 rokov.

Poľsko chce zaviesť spotrebnú daň, ktorá by dovoz takýchto áut mala obmedziť. Na Slovensku poplatky za prvé prihlásenie starších vozidiel do evidencie v tomto roku znížili. Staré a opotrebované automobily predstavujú pritom hrozbu najmä pre bezpečnosť premávky.

V Nemecku sa zdvihla vlna nevôle proti naftovým automobilom po tom, čo niektoré mestá spustili diskusiu o zákaze vjazdu takýchto vozidiel. Reálne emisie naftových motorov sú navyše vyššie ako uvádzajú oficiálne údaje.

Výrobcovia pôsobiaci v Nemecku preto ponúkli bezplatnú aktualizáciu softvéru, ktorá má emisie znížiť. Odpor sa však sústreďuje len na naftové motory, pričom pochybnú výšku emisií majú aj benzínové agregáty, ktoré majú často taktiež vyššiu spotrebu, ako automobilky oficiálne uvádzajú. Spolu so zvýšenou spotrebou dochádza aj k produkovaniu vyššieho počtu emisií.

Celosvetovú vlnu odporu proti dieslovým motorom spustila kauza dieselgate, ktorá sa prevalila v septembri 2015. Americká agentúra na ochranu životného prostredia EPA obvinila VW, že používa ilegálny softvér, ktorý napomáha plneniu emisných testov. Do prípadu bolo celosvetovo zapletených 11 miliónov vozidiel, ktoré vyrobil nemecký koncern. Podozrenia na podobnú manipuláciu následne padali aj na mnohé iné automobilky.

Je veľmi pravdepodobné, že ceny naftových vozidiel budú klesať rýchlejšie ako ceny benzínových modelov. Napríklad vo Veľkej Británii sa očakáva v najbližších 12 mesiacoch prepad cien až o 15 percent niektorých starších naftových modelov.
Boris Tomčiak, analytik zo spoločnosti Finlord

Naftové motory majú takmer vždy nižšiu spotrebu ako benzínové motory s rovnakým výkonom. Dieslový motor taktiež dosahuje vyššiu účinnosť, a teda liter paliva dokáže premeniť na viac kinetickej energie ako benzínový motor, ktorý dosahuje väčšie tepelné straty. Naftové motory majú taktiež nižšie emisie CO2, pričom v porovnaní s benzínovými motormi majú vyššie emisie oxidov dusíka NOx.

Dnes sú oficiálne údaje o spotrebe áut, ktoré sa vypočítavajú v takmer laboratórnych podmienkach, v reálnej premávke nedosiahnuteľné. Európska komisia chce riešiť vzniknutú situáciu novou metodikou testovania emisií. Testovanie modelov by malo brať viac do úvahy reálne podmienky. Nový spôsob testovania má vstúpiť do praxe počas tohto mesiaca.

Kvôli tomu však bolo potrebné pristúpiť k dočasnému uvoľneniu emisných limitov, pretože prísne nastavené emisné limity sú v reálnej premávke nesplniteľné. Úplný zákaz naftových motorov v jednotlivých mestách, prípadne zákaz vozidiel so spaľovacími motormi v celých krajinách by ohrozil státisíce pracovných miest.

Odporcovia vozidiel so spaľovacími motormi volajú po väčšom využívaní elektrických vozidiel. Elektromobily však v súčasnosti nedokážu nahradiť naftové vozidlá. Ich cena je aj naďalej príliš vysoká a dojazd sa pohybuje na úrovni okolo 250 kilometrov. Problémom sú najmä akumulátory, ktoré nemajú dostatočnú kapacitu pri zachovaní akceptovateľnej ceny. Predaje elektrických áut aktuálne zvyšujú vládne stimuly v jednotlivých krajinách.

© Autorské práva vyhradené

32 debata chyba
Viac na túto tému: #autá #Nemecko #Slovensko #emisie #výfukové plyny #naftové autá